Hur mycket ska man lita på en veterinär?

C

Caz

För att göra en lång historia kort: Min häst har hostat och varit snorig en längre till till och från. Kontaktede vet som konstaterade lufvägsinfektion (?) och det rosslade i båda lungorna. Min häst har nu ätit pc i 3 veckor idag. Till en början i pastaform 14 dagar (minns inte vad preparatet hette) + ventipulmin. Blev lite bättre men inte helt bra. Kollade honom igen och fick pc i injektionsform som han har fått i 7 dagar och ska ha i 3 dagar till. Pållen är riktigt bra nu, varken hostar eller snorar men idag när jag kom till stallet var han fruktansvärt hängig! Han både äter och dricker, har ingen feber men 40 i puls. Är det en reaktion på pc? Nu efter 7 dagar?

Det här känns väldigt långdraget.. Kanske man skulle tagit honom till klinik från början? Varför rekommenderar inte vet det? Är det verkligen bra för en häst att äta penicillin så länge?

Sv: Hur mycket ska man lita på en veterinär?

Vad hade kunnat göras annorlunda på klinik då? Så här i efterhand kan man ju tycka att det hade varit bra att ta ett baktprov + göra en resistensundersökning innan behandling sattes in, då hade man kanske sluppit trimsulfabehandlingen. Detta kunde lika gärna ha gjorts i stallet som på klinik.

En reaktion på penicillinet brukar komma direkt efter injektionen. Det är ju svårt att uttala sig om vad som besvärar din häst nu, första gissningen är förstås kolik men då kan man tycka att han inte skulle vilja äta. Är avföringen normal? Fortsätter det tycker jag att du ska ringa efter veterinären, men jag ser inte att det skulle ha varit fel att inte remittera till klinik.

Varför fick hästen Ventipulmin?

Tack för ditt svar. Jag hade hoppats att just du skulle svara ;)

Jag har haft kontakt med vet några gånger idag för hon ville ha status uppdatering. Hon trodde att han helt enkelt är väldigt öm i halsen efter alla sprutor, vilket jag nu kan hålla med om. Han ser stel ut, vill inte äta annat än ur krubban. Var ute och gick på en minipromenad och han är nyfiken och pinnar på som vanligt. Men han böjer ej halsen åt något håll så hennes förklaring låter väldigt logisk nu.
Han har ju fortfarande ingen feber och inga symtom på kolik. Äter (dock inte med samma aptit) och dricker. Normal avföring.

Skulle inte ge mer injektioner nu, och jag skulle ringa i morgon igen. Hoppas inte hostan kommer tillbaka nu då, när vi fick avbryta behandlingen.

Usch jag förlåter mig själv aldrig om jag stuckit i någon nerv eller dyligt. Min stackars lilla häst.

Han fick föressten ventipulmin för att han skulle ha lättare att hosta upp slem..

Såklart att man ska lita på sin veterinär. Jag var så himla orolig och ledsen igår när jag skrev detta. Allt kändes så hopplöst och jag var livrädd att han skulle dö. Han är ändå 19 år, min skrutt.

Man ska nog inte lita till 100% på sin veterinär... Eller ja, lita på att hon eller han gör sitt bästa, men det finns ju så oändligt många stickspår och behandlingsalternativ att den inte är fel att be om en second opinion. Detsamma tror jag gäller läkare, alla kan inte vara bäst på allt - och bäst är de som erkänner det!

Det låter som att din häst fått en inflammation i halsmuskeln pga stickandet. Det händer då och då. Just febern kan göra att man ska fundera på infektion (lite smuts in fr huden via kanylen - infektion - böld) och om inte febern sjunker till imorgon skulle iallafall jag vilja att vet kollade upp det. Även en kraftig inflammation kan behöva behandlas med antiinflammatorisk medicin (t ex Finadyne eller butta) för att reaktionen i vävnaden ska lägga sig.

Hade ju ingen feber det var ju pulsen som var 40!
Men visst låter det som en reaktion på stickandet.
PL

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 871
Senast: Capybara
·
Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 865
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka