Hur mycket ska katten äta?

Red_Chili

Trådstartare
Liten 3kg-katt. Innekatt. Hur mycket borde hon äta ungefär?

Vi ger nu Mjau blötmat i tetraförpackning och jag vill ha ett hum om hur mycket hon ska ha och hur mycket man behöver köpa på sig varje gång man går till affären. (Finns det bättre/lika bra men billigare blötmat att ge så får ni gärna tipsa om det).

På förpackningen stod det något om att hon skulle ha en hel förpackning per dag, vilket jag tycker låter jättemycket?
Nu är jag mest hundmänniska, men man brukar räkna på att hundar ska ha ca 2% av sin kroppsvikt när de äter färskfoder. Min 20kg hund äter ca 350-400g/dag och med tanke på att kattens blötmat bara ska innehålla kött och mineraler+vitaminer så känns det för mig jättekonstigt om hon skulle äta lika mycket som hunden.
 
Sv: Hur mycket ska katten äta?

Om du läser på förpackningen så är det oftast runt 80% vatten. Vilket ger dig svar på varför det går åt mkt kattmat.
Färskfoder till hund innehåller förmodligen inte alls lika mkt vatten.
Jag ger ju mina katter fri tillgång så har faktiskt nada koll på hur mkt de äter per dag, men det är en hel del.
 
Sv: Hur mycket ska katten äta?

Jag skulle tippa att vätskehalten är rätt lika, allt icke tillagat kött innehåller väl 70-80 proc vatten?
 
Sv: Hur mycket ska katten äta?

Min 4kg-katt får numera ca 70-100g 3 ggr per dygn, vanligen blir det 250-270g per dygn. Han är nu 1 år. När han var yngre fick han mer.

Samma för Pipen, som nu väger 3 kg och är 7 mån. Han får ett mål Bozita och två mål barf per dag och en Bozitaförpackning (är väl ungefär samma mängd i som Mjau tetra?) räcker till ca 4 måltider. Vissa dagar äter han inte upp allt och andra dagar glufsar han i sig värre än katten Gustav med sin lasagne och då är det bara till att servera lite mer. ;)
 
Sv: Hur mycket ska katten äta?

Men hur kommer det sig då att färskfoder är mkt torrare? Tetrorna (kattmat) är ju en jäkla massa vätska förutom det som finns i köttbitarna?
Och långt ifrån alla färskfoder till hund är spannmålsfritt.
 
Sv: Hur mycket ska katten äta?

Jag kan inget om färskfoder men googlade fram något som heter Musch. Vätskehalten i de olika sorterna varierade från 60 till 80 proc.

Kattmaten har inte bara vätska i gelén/såsen utan även i bitarna. Mjau färst, t ex, den på burk - där var vätskehalten 75-80 proc om jag kommer ihåg rätt. Och där finns ju inte gelén/såsen.

Skulle tippa att allt kött öht ligger på runt 70 proc vätska.
 
Sv: Hur mycket ska katten äta?

Runt 150 g/dag skulle jag tro att hon behöver, men man får väga och justera allt eftersom.
 
Sv: Hur mycket ska katten äta?

Runt 150 g/dag skulle jag tro att hon behöver, men man får väga och justera allt eftersom.

Det låter rimligt!


Och ang färskfoder till hund och mjau-mat så tycker inte jag att det är någon direkt skillnad? Beror kanske på vilket färskfoder det är iof, men tex Vom og hundemat är ju rejält kladdigt. Färskfodret som jag gav förut (Bravo) hade en torrsubstans på 37%. Rätt mycket vatten alltså. Tittar man på rent, krossat kött (som tex Emmzo har) så ligger både nöt, lamm, kyckling, vom och vilt på ca 70% vatten.
 
Sv: Hur mycket ska katten äta?

Färskfoder generellt brukar ju ändå ha en torrsubstans på runt 30% medan MJAU ligger på 18% och det gör ju en väsentlig skillnad i energitäthet. Så tänker man i "färskfodertermer" får man plussa på lite när man ger blötmat.
 
Sv: Hur mycket ska katten äta?

Oj, nu såg jag ju att det faktiskt stod med vattenmängd på Mjau-förpackningarna. Det hade jag helt missat innan.
 
Sv: Hur mycket ska katten äta?

Ja, Mjau tetrorna ær ju med antingen gele eller sås så det ær væl inte så konstigt att vattenhalten ær høg! Katter ær som mænniskor, lægger på sig olika lætt och rør sig olika mycket. Har den lagom hull och ær glad och nøjd så ær allt bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 137
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 736
Senast: Krålus
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp