Hur mycket ska jag dra ner på maten?

caradan

Trådstartare
Har ställt av min häst nu i ca 2 veckor pga att han är varm/svullen och stel i höger bak.
HUr mycket ska jag dra ner på krafftfodret under avställningen?
Han äter just nu:
1/2 kg, fibergi (bas)
1/2 kg, Groov
300g, soja
300g, betfor
1 kg Hippo Basic

HUr mycket ska jag dra ner på det?
 
Jag måste tex på mitt varmblod ta bort kraftfodter helt om hon ska vila mer än ett par dgr, kan få korsförlamning annars... :crazy:
Fick det förra sommaren då hon vilade 2 veckor, under viloperioden fick hon 0.5 kg Krafft Grund och 2 dl betfor, ca hälften av vad hon fick normalt då.
Och hon fick som sagt korsförlamning då när jag satte igång henne, hade ej haft det innan så det kom som en "chock"... :crazy: :crazy:
Så det är ju svårt att säga, men jag skulle nog ta bort allt och bara ge ev vitaminer/mineraler.
Har den vilat längre peroder innan? Hur har du gjort då?
 
Jag har aldrig innan ställt av honom då han står inne. Men när han vilar en eller ett par dagar så har han stått på fullt.
Det jag funderar på är om jag inte ska ge lusern och soja i allafall för det hjälper ju höt att bli proteinrikt och han måste väk fast att han står få en kvot på minst 6???
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 632
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 237
Senast: Blyger
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp