Hur mycket ska hon väga??

Emmawiren

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som är överviktig och hon har haft känning av fång men det är bra nu. Jag undrar hur mycket hon ska väga?
Hon är newforest och är 135 cm i manken. Tacksam för svar! :)

Sv: Hur mycket ska hon väga??

"Mina" ponnyer i ungefär samma storlek (något större) väger ca 400 nu men är lite väl runda om magarna. Så gissningsvis kanske en liten bit över 350 kg, lite beroende på hur hon är byggd såklart.

Det enda tips jag har är att träna henne tills att hon inte är överviktig längre.
Den dag du kan känna revbenen men inte se dem, då är hon okej igen samtidigt som hon ska vara ordentligt musklad.
Leta på backar och klättra med henne, konditionsgaloppera med henne. Se till att foderstaten är okej!
Men jag skulle tro någonstans mellan 340 kg till ca 420 kg... beroende på om det är lätt typ eller tung typ av rasen. Men den är ju inte så stor, så gå på det jag sa innan om man man måste kunna känna revbenen när man stryker handen över kroppen.

När min connemara på 140cm väger 360kg är hon i ganska fint skick. Räcker att hon kommer upp i 375kg så är hon supertjock:D.

Mitt feta russ har revben som är lätta att känna. Hon lägger sitt fett i depåer. Så bara revben räcker inte för alla.

Tack! Sist jag vägde henne för inte så längesedan vägde hon 340- 350 men hon har ändå stor mage och väldigt fet! Hon har ändå gått ner lite mer än förut pga fång så vi kunde mata henne lika mycket längre tack! :)

Är hon fet eller har hon bara stor mage?
Alltså fet = fettdepåer t.ex. på nacke, hals och såna ställen.

Hon har fett och har ingen fet nacke direkt men hård efter fången men det försvinner mer och mer, hon ha samtidigt stor mage också men jag klättrar mycket med henne så blir hon mer musklad istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 842
Senast: Capybara
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
338
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka