Hur mycket sand ska jag lägga på?

Scata

Trådstartare
Jag kommer att göra en budget-ridbana och lägga på sand direkt uppepå gräsvallen, för jag har så bra förutsättningar redan.
Men det jag undrar är hur mycket ska jag lägga på?
Räcker 5 cm eller är 10 cm bättre?

Ni som gjort detta redan kom gärna med massor av tips tack!
// Scata

Sv: Hur mycket sand ska jag lägga på?

Du lär behöva massa sand om du lägger direkt på gräs. Så börja du med 5 cm. I veckan då alltså.

Jag kommer att göra en budget-ridbana och lägga på sand direkt uppepå gräsvallen, för jag har så bra förutsättningar redan.

// Scata

Nu förmodar jag att de goda förutsättningarna du talar om handlar om god och väldränerad sand under gräset. I sådant fall behöver du skakta bort det översta lagret med matjord för att få en bana. De banor jag sett som man gjort så är ofta dock väldigt mjuka och hästarna sjunker ner. Men om det är en bra botten och blandning av sand och underlag så kan en naturridbana bli bra.

Att bara lägga sand på matjord är som redan sagts rent slöseri med sand. Skall man inte skakta bort behövs markduk först och sedan rejält med sand (jag har sett väldigt bra sandmjöl banor).

Hälsning Maja

Om jag tar bort det lilla lager jord som ligger över sanden (max 5 cm är det), då kommer det att bli tokdjupt.
Det är gammal sjöbotten som jag bor på...:crazy: och det växer nästan inte något gräs alls på den bit som jag gjort paddock av.
Jag har haft den som ridbana i flera år och det enda jag vill är att komma ifrån att den kan kännas hal vid mycket väta, i övrigt är den perfekt att rida på, fast men mjuk och sviktig utan att bli tung.
Därför är tanken att lägga ny sand uppå och om det blandar ner sig i jorden gör alltså inget i detta fall.

Men åter till ursprungsfrågan, hur mycket lägger man på i första svängen för att det inte ska bli för djupt?

Om jag tar bort det lilla lager jord som ligger över sanden (max 5 cm är det), då kommer det att bli tokdjupt.
Det är gammal sjöbotten som jag bor på...:crazy: och det växer nästan inte något gräs alls på den bit som jag gjort paddock av.
Jag har haft den som ridbana i flera år och det enda jag vill är att komma ifrån att den kan kännas hal vid mycket väta, i övrigt är den perfekt att rida på, fast men mjuk och sviktig utan att bli tung.
Därför är tanken att lägga ny sand uppå och om det blandar ner sig i jorden gör alltså inget i detta fall.

Men åter till ursprungsfrågan, hur mycket lägger man på i första svängen för att det inte ska bli för djupt?

Prova dig fram. Behövs kanske inte så mycket. Om nu matjorden, med hjälp av rötter bundit ned sanden under kanske det räcker med 5 cm som du säger. Man kan ju alltid hälla på mer.

En annan lösning är ju gräsbrodd.

Hälsning Maja

Vi skavde bort grässvålen, och lade på ung 10 cm sand. Lastmaskinen slätade ut så mycket som det gick. Sen sladdade vi banan massor.
Det var ganska mjukt i början. Vi sladdade så ofta vi hann, jeep o hemmagjord sladd av nät o stenar...
och sen när det kom mycket regn så såg man var det var gropar. Vi fyllde på med några lass till. Krattade och tog bort stenar... det var natursand från en sandhåla i närheten. Billigt o bra. Lite ogräs i somras, men det kommer "ovanifrån". Frön som sprids med vinden.
Jag drar upp för hand, eller använder ogräsjärn.

Nu är den nära på perfekt. Trots att vi inte har dränering så rinner vattnet igenom bra. Men så är det sandjord under...
bana4.jpg
bana6.jpg

Det är lättare att fylla på i efterhand än att börja försöka ta bort när man lagt för mycket och det blivit för djupt! Så börja med lite och om du så tycker, fyll på senare. Utanför min ridbana har jag 0-8 grus direkt på marken och det är inte många cm som blev utlagt för många år sen och det är allt kvar och perfekt underlag att rida på skulle det vara också. Rätt stort slitage har det varit på det också i och med att varje gång någon går till/från ridplan så används det ju.

Så jag hade valt att börja med 5 cm, mindre är ju rent praktiskt svårt att få till när det skall utjämnas. Jag gissar också att det kommer att räcka i och med att du har färdigt bra ridunderlag och behöver det för att det inte skall vara halt.

Lycka till! Egen icka-hal ridbana är underbar att ha tillgång till!!

Det är lättare att fylla på i efterhand än att börja försöka ta bort när man lagt för mycket och det blivit för djupt! Så börja med lite och om du så tycker, fyll på senare. Utanför min ridbana har jag 0-8 grus direkt på marken och det är inte många cm som blev utlagt för många år sen och det är allt kvar och perfekt underlag att rida på skulle det vara också. Rätt stort slitage har det varit på det också i och med att varje gång någon går till/från ridplan så används det ju.

Så jag hade valt att börja med 5 cm, mindre är ju rent praktiskt svårt att få till när det skall utjämnas. Jag gissar också att det kommer att räcka i och med att du har färdigt bra ridunderlag och behöver det för att det inte skall vara halt.

Lycka till! Egen icka-hal ridbana är underbar att ha tillgång till!!

Så klart :idea: dina argument köper jag rätt av :bow:

skaraborg; din bana ser verkligen perfekt ut :love: jättefin!

Tack alla som svarat!

Jag tycker du sak satsa på naturstenmjöl ist alt kross stenmjöl+lite sand, bara sand har en tendens att bli lös.

// Scata

Finns ju även mattor *snordyra säkert* som du ska kunna lägga direkt på backen och sedan på med material, vips så har du en ridbana. Även vid grindhål och dylikt ska denna kunna användas, men sedan är det en annan sak om det fungerar i praktiken.

Det blir tillräckligt dyrt med sanden. Och transporten, och så är det nån slags avgift för att man tar ur naturen...Det plockar på...

Jag är i alla fall jättenöjd med min sand-på-borttagen-grässvål-bana.
Och hästarna gillar den också ;).

Man får ju tänka lite på om det är en proffsbana eller till fritidsridning...

*KL*

Vill bara berätta att jag är GLAD :banana::banana:
Nu har jag lagt på 0.8 grus på min ridbana, ca 5-7 cm tjockt blev det och den är JÄTTEFIN.
Killen som körde hit det kunde sprida ut det så perfekt att jag inte ens behöver jämna till utan bara kratta lite :D
Nu saknas bara hästarna..... dom är på bete ett tag till :angel:

*KL*

Vill bara berätta att jag är GLAD :banana::banana:
Nu har jag lagt på 0.8 grus på min ridbana, ca 5-7 cm tjockt blev det och den är JÄTTEFIN.
Killen som körde hit det kunde sprida ut det så perfekt att jag inte ens behöver jämna till utan bara kratta lite :D
Nu saknas bara hästarna..... dom är på bete ett tag till :angel:

Nu förstår jag att du är sugen på att rida!! :D
Vad roligt för dig, jag hoppas jag får min ridbana någon gång med. Måste trimma på min bror först som vill ha kvar den som gräsvall...

Måste fråga vad du fick betala för det?

Funderar också på ridbana och har också sandjord, men vet inte riktigt hur jag ska göra...
Tänkte ta bort grässvålen och ev lägga markduk, sedan 0-8, men vet inte riktigt hur det kan tänkas bli.

Jag har lagt på 70 ton, det kostar 99 kr/ton + moms men då ingår frakten och spridningen.
Jag tror att priserna varierar något i landet.

Jag har inte lagt någon matta under för jag vill att det ska binda ihop med befintligt underlag. Om du lägger matta under så tror jag att du måste lägga på mycket mer underlag så att inte mattan kommer upp, men det finns kanske andra som kan det bättre än jag som kan svara på det.
Jag kan inte ta bort någon grässvål för då blir det jättedjupt, ett tips; gräv lite hos dig och kolla hur djupt sandunderlag du får om du tar bort matjorden innan du gör det på hela ridbanan....

Lycka till!! Jag är såååå glad över min sandade ridbana nu :love:

Nu förstår jag att du är sugen på att rida!! :D
Vad roligt för dig, jag hoppas jag får min ridbana någon gång med. Måste trimma på min bror först som vill ha kvar den som gräsvall...

Tack tack - jag är verkligen glad :D
Du får köra med mutor om inte övertalning går..... :idea:

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: tara
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama