Hur mycket ridning för en 4-åring?

H

Hackamore

Hejsan! Jag och mina föräldrar har tittat lite på ett 4 årigt sto under senaste tiden. Hon går i form i alla gångarter och är ett hoppämne för framtiden.:) har fin hoppteknik och allt. Men nu undrar jag, hur mycket kan jag rida henne. jag har läst att det passar med 40 min 4 dagar i veckan. Men varierande tema (longera,löshoppa,markarbete,dressyr,tömkörning osv), och ha hoppträning på lite lägre hinder ca 1-2 ggr i månaden så att hästen inte tröttnar på det? Vill veta vad alla tycker och är tacksam för svar :):):)

Sv: Hur mycket ridning för en 4-åring?

Glöm inte uteritterna! I övrigt så är det ett bra upplägg med max 4 dgr aktivering för en 4-åring. Om möjligt så kombinerar jag gärna med fram-/avskritt ute och så lite "trim" på bana i mitten.

Du har helt rätt tanke tycker jag, och som sagt viktigt med variation.
Vårat fyraåriga halvblodssto börjar först nu kunna gå i balanserad form.
Innan blev det uteritter och tömkörning för hela slanten, men vips så har hon växt och mognat såpass att man nu kan få ut något meningsfullt under ett pass i padocken.

Inför hösten/vintern har min donna följande schema:

1. Hoppning för tränare
1. Dressyr för tränare
2. Uteritter
2. Vila
1. Tömkörning, Longering, Promenad, Löshoppning el annat lätt och roligt arbete från marken.

Det låter vettigt tycker jag :)
Men du får inte glömma uteritterna! :) det är stärkande för både kropp & knopp.

Jag har själv ett fyra årigt sto och hon rids 4-5 dagar i veckan.. ungefär 30min varje gång, förutom vid uteritterna då det kan bli lite längre. Tränar även ungefär varannan vecka för tränare :)

dock är jag inte så flitig med det här med markarbete..

Min fyraåring jobbas 4-5 dagar i veckan.
Det är 2-3 ggr ridning ute och på bana, löshoppning varannan vecka, jobbas för hand 2 dagar i veckan.

Min 4-åring går 4 dagar i veckan. Passen brukar ligga på runt en timme. De flesta passen är uteritter på banan rider jag oftast en gång alternativt att jag rider ut och sen tar ett kort pass på 15 min på banan och sedan skrittar av ute.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka