Hur mycket rider ni?

Just nu rids hon inte så ofta pga graviditet i v 36. Har under vintern varit utlånad en kortare period och sen när hon kom hem blev det mest lite löslongering i rundkorall, lite skritt i skogen etc 2-3 ggr i veckan Max. Men står på lösdrift och rör sig rätt mkt där. Nu har vi börjat komma igång sen en tid tillbaka när underlaget är bra igen. Så nu blir det ca 3-4 ggr i veckan vi rider. Just nu mest uteritter pga mig men ibland lite dressyr men får så ont då. Hästen är en 23 år.
 
Fast tror du inte att det är en träningsfråga? :)
Min erfarenhet är att det lätt blir en ond cirkel, ägaren rider inte ut så mycket -> hästen blir superpigg, superglad och spattig för allt -> ägaren blir osäker -> håller sig på banan -> rider inte ut mycket. Repeat.

Min syn på saken är att hästen ska vara lika lugn ute i skogen som på banan, eller i alla fall avslappnad. Min unghäst hade aldrig ens lämnat stallplanen när jag fick honom, men jag har gått promenader med honom i över ett års tid och nu är han jätteavslappnad. Ibland får han tokfnatt eftersom det är så roligt ute, men han blir inte stirrig. Nu när vi började rida honom regelbundet blev det tyvärr bara en promenad i skogen per vecka, och jag märkte genast hur mycket stirrigare och svårt han hade att slappna av när han inte fick komma ut.

Kanske något att tänka på? :)
Håller med! :)
 
Tycker ditt upplägg känns sunt :)

Min är tio och rids som en vuxen häst. Dock var han både smal och omusklad när han kom och även om det händer saker hela tiden så är det långt kvar innan han är fin och "klar" i kroppen. Så vi tar det lite lugnt och kommer kunna öka på intensiteten lite tids nog. Jag ser ofta träningen över två veckor i stöten, mycket eftersom jag vill ge honom varannan vecka med lite mindre hård träning. Så typiska två veckor ser ut enligt följande för oss:

Måndag Dressyr ridhus/ridbana
Tisdag Markarbete/bommar
Onsdag Uteritt (framförallt skritt) ibland på töm och ibland uppsuttet
Torsdag Dressyr
Fredag Vila/promenad för hand
Lördag Hoppning
Söndag Uteritt (mycket skritt)

Måndag Dressyr ridhus/ridbana
Tisdag Markarbete/bommar
Onsdag Uteritt (framförallt skritt)
Torsdag Uteritt
Fredag Intervallträning på ovalbanan
Lördag Hoppning
Söndag Vila/promenad/ jogging på töm

Två vanliga veckor för oss innebär alltså ungefär:

1-2 vilodagar
3-4 dressyrpass
2 markarbetspass
1-2 hoppass
1 intervallpass
4-5 uteritter
1-2 pass på töm

Jag gillar variation och skulle aldrig kunna nöta långa pass på banan, inte heller nöta dressyr på banan 4-5 dagar/vecka. Hästen skulle inte orka och han skulle definitivt tröttna. Jag vill ha olika underlag, olika träning och variera för mig själv och hästen. Det är väldigt viktigt för mig :) och med just denna häst hade inget annat fungerat! När terrängträningarna kommer igång igen så skall vi knö in lite mer konditionspass/intervallpass och även lite terrängträning!
 
Har en sjuttonårig ponny som tävlas lätta klasser, med ganska strikt veckoschema i och med att det är flera olika ryttare som rider.

Måndag: Vila
Tisdag: Dressyr
Onsdag: Skritt och ev lite trav, oftast ute men någon gång i månaden på ridbana
Torsdag: Hoppning (inga jättehöjder) varannan vecka, uteritt varannan vecka
Fredag: Vila/lugn uteritt om dagen efter hoppning, annars dressyr eller mer rejäl uteritt
Lördag: Dressyr
Söndag: Ordentlig uteritt

Allt som allt blir det max tre dagar i veckan på ridbana, i regel en vilodag och uteritter resten av tiden. När årstiden tillåter varierar jag gärna ridhus och olika ridbanor för underlagets skull. Sammantaget blir det ganska lugn ridning; för lugn och för lite på ridbana enligt många i omgivningen, men hästen hade ofta ledinflammationer som ung (minst en gång om året i typ fem års tid) men har hållit bra de senaste åren på det här upplägget, så jag vill ogärna byta. Då är jag hellre sjåpig! :)
 
Har en sjuttonårig ponny som tävlas lätta klasser, med ganska strikt veckoschema i och med att det är flera olika ryttare som rider.

Måndag: Vila
Tisdag: Dressyr
Onsdag: Skritt och ev lite trav, oftast ute men någon gång i månaden på ridbana
Torsdag: Hoppning (inga jättehöjder) varannan vecka, uteritt varannan vecka
Fredag: Vila/lugn uteritt om dagen efter hoppning, annars dressyr eller mer rejäl uteritt
Lördag: Dressyr
Söndag: Ordentlig uteritt

Allt som allt blir det max tre dagar i veckan på ridbana, i regel en vilodag och uteritter resten av tiden. När årstiden tillåter varierar jag gärna ridhus och olika ridbanor för underlagets skull. Sammantaget blir det ganska lugn ridning; för lugn och för lite på ridbana enligt många i omgivningen, men hästen hade ofta ledinflammationer som ung (minst en gång om året i typ fem års tid) men har hållit bra de senaste åren på det här upplägget, så jag vill ogärna byta. Då är jag hellre sjåpig! :)

Jag blir alltid så förvirrad när folk har åsikten "för lite" på ridbanan? Vad är för lite på en ridbana egentligen, utifrån vad? När jag var yngre hade vi inget ridhus och en liten ridbana på skrittavstånd. Vi red på ridbanan typ 1-2 ggr i veckan under årstiden den gick att nyttja, åkte till ridhus typ 1 gång i veckan under den perioden banan inte gick att rida på. I övrigt red vi ut, alltid. I alla väder. Där stod ponnys som gick upp till msv hopp och dressyr, presterade bra och framförallt var de fina och fräscha! Gick hur bra som helst!

Bara för att jag inte rider på banan betyder ju inte det att jag inte kan jobba hästen om så önskas. Jag kan väl göra det mesta jag kan göra på ridbanan även ute? För mig finns det inget "för lite" på banan men däremot finns det något i min värld som heter "för mycket" på banan. Vad jag egentligen behöver banan till är hoppning och programridning där jag rider hela eller delar av program. Annars kan jag egentligen lika gärna vara i skogen. Min erfarenhet är att ju mer man är ute (och får variation) ju längre håller hästarna, ju gladare är hästarna och ju trevligare blir ridningen! :) sen måste man ju se till att alla hästar är individer, klarar av olika mycket och behöver olika saker. Om det är det upplägget du behöver ha för att ponnyn skall vara frisk så är det väl bara suuuuper att du hittat det upplägget! :up:
 
Rider bara ut. Dels för att jag inte har ridbana men mycket för att hästen inte är van att få ute och därför behöver träna, träna och träna mer på det.

Just nu har hon stått 2v pga jobb och en stygg influensa hos matte. Går annars 4-6 dgr/v åtminstone 1 h/gång

Ungponny går när han är igång 2-3 ggr/ v 30-60 min/gång men är just nu avställd
 
Jag har en snart 12-årig tävlingsvalack, D-ponny. Han går 6 dagar i veckan, ibland även skritt den 7:de dagen. Han tävlar fälttävlan. Han brukar gå ganska hårt, eftersom att han behöver ha mycket kondition när vi tävlar.
Våran vecka kan se ut såhär:
Måndag: Dressyrträning för tränare. Ca 45 min
Tisdag: Dressyrträning för tränare 45 min
Onsdag: Dressyr igen, dock repition från träningen. 30 min
Torsdag: Ridning i halsring
Fredag: skritt ute, ca 40 min
Lördag: Hoppning för tränare. Ca 60 min. Bana på 105
Söndag: tävling, hoppning, 90 och 100.

Just den veckan vart det väldigt mycket dressyr, (tog en vecka ur ponnyns schema). Försöker dock rida varierat, med ibland blir det så. Rider varierat i vår paddock, i vårt ridhus, ridvägar, ängar och i skogen. Ofta klättrar vi innan ridpasset, så att det blir som en framskrittning.
 
Jag blir alltid så förvirrad när folk har åsikten "för lite" på ridbanan? Vad är för lite på en ridbana egentligen, utifrån vad? När jag var yngre hade vi inget ridhus och en liten ridbana på skrittavstånd. Vi red på ridbanan typ 1-2 ggr i veckan under årstiden den gick att nyttja, åkte till ridhus typ 1 gång i veckan under den perioden banan inte gick att rida på. I övrigt red vi ut, alltid. I alla väder. Där stod ponnys som gick upp till msv hopp och dressyr, presterade bra och framförallt var de fina och fräscha! Gick hur bra som helst!

Bara för att jag inte rider på banan betyder ju inte det att jag inte kan jobba hästen om så önskas. Jag kan väl göra det mesta jag kan göra på ridbanan även ute? För mig finns det inget "för lite" på banan men däremot finns det något i min värld som heter "för mycket" på banan. Vad jag egentligen behöver banan till är hoppning och programridning där jag rider hela eller delar av program. Annars kan jag egentligen lika gärna vara i skogen. Min erfarenhet är att ju mer man är ute (och får variation) ju längre håller hästarna, ju gladare är hästarna och ju trevligare blir ridningen! :) sen måste man ju se till att alla hästar är individer, klarar av olika mycket och behöver olika saker. Om det är det upplägget du behöver ha för att ponnyn skall vara frisk så är det väl bara suuuuper att du hittat det upplägget! :up:
Ja jag håller med dig! Att det dyker upp åsikter i det här fallet beror nog på att ponnyn går för tränare 2-3 dagar i veckan, och då blir det ju inte så mycket tid kvar på bana. Alltså får jag/medryttare ibland avstå extraaktiviteter för att det blir för mycket ridhus, och det ses ibland som lite onödigt försiktigt av mig. Sedan är det mycket möjligt att jag ÄR onödigt försiktig ibland (andra grejer jag undviker med just den här ponnyn är exempelvis trav på hårda underlag/i nedförsbackar, och det förekommer det naturligtvis också åsikter om), men det är ju svårt att veta vilka av försiktighetsåtgärderna som har gjort att ponnyn håller och vad jag hade kunnat slopa :).
 
Min femåring går 5-6 dagar i veckan men bara rakt fram på hårt underlag pga vrickad kota. Alla gångarter men allra mest skritt och aldrig mer än 60min men oftast 30-45min.

Hon vilar "dåligt", blir stel och kantig. Är trevligare att både rida och handskas med när hon går ofta. Hon är aldrig dum men får myror och spänningar i kroppen när hon inte arbetas ofta. Ger därför hellre lång vila mer sällan.

När hon kan börja tränas igen blir det i princip tömkörning, uteritt, träning, uteritt och sedan ev vilodag och sedan om igen med tömkörning. Anpassat efter när jag och tränaren får ihop bra scheman.
 
Med min sexåring är jag precis i valet och kvalet och testar att på något sätt aktivera henne sex dagar i veckan nu. Har annars haft fem dagar som riktmärke sen hon var fyra och ett halvt. Det har varit lagom tills nu, men det börjar kännas som att hon mentalt behöver den där sjätte dagen också.

Vi har inte ridbana vid stallet, men försöker sikta på att ta oss iväg och rida på en minst en gång i veckan. Då skrittar vi 20 minuter för att ta oss dit, rider tills jag blir nöjd (allt från 30 till 60 minuter) där och skrittar sen samma väg tillbaka. Har hon gått ett längre/hårdare pass på banan kanske jag leder henne en bit av tillbakavägen. Resten av veckan varieras med att rida ut (finns rundor som tar 40 minuter, och de som var två timmar) och för det mesta minst en promenad vid handen.

Förra veckan såg ut som följande, för att ta ett exempel.
Måndag - dressyr i paddocken.
Tisdag - vila helt, går bara i hagen.
Onsdag - rida ut, en och en halv timme på varierat underlag och i alla gångarter.
Torsdag - rida ut, 40 minuter mest skritt och någon travsträcka.
Fredag - rida ut två timmar, samma upplägg som onsdagen fast annan runda.
Lördag - promenad 40 minuter vid handen.
Söndag - promenad en och en halv timme vid handen.
 
Så kan det ju förstås vara! :up:
Nej för tidigare (senaste i raden) som hade honom red ut en del , och han har ju på något vänster lyckats gå lokal H100 FT för några år sedan O_o :cautious:
Men iaf om man skrittar och travar bara så är han tittig och "mesig", så är det bara. Det sa även fd. ryttaren på honom.
Men ja, det kan ju absolut vara något att tänka på för min del! :up:
Fast det där brukar gå att träna bort, blir man som ryttare inte rätt i det läget kommer hästen till slut inse att det inte är något farligt. Däremot blir det en ond cirkel om hästen tittar till på något, ryttaren blir rädd, hästen förstår att det är något man ska bli rädd för och så är cirkeln igång.
Såklart ska man inte tvinga sig själv till något man inte vill, men jag tror det ligger delvis något i det @Aionee nämde tidigare. :)
 
Fast det där brukar gå att träna bort, blir man som ryttare inte rätt i det läget kommer hästen till slut inse att det inte är något farligt. Däremot blir det en ond cirkel om hästen tittar till på något, ryttaren blir rädd, hästen förstår att det är något man ska bli rädd för och så är cirkeln igång.
Såklart ska man inte tvinga sig själv till något man inte vill, men jag tror det ligger delvis något i det @Aionee nämde tidigare. :)
Gaaaaah, RÄDD ska det stå och inte RÄTT såklart!! :banghead::banghead:
 
Ett ungefärligt schema för min 9 åriga islandshästvalack. Han tränas i regel 4 dagar i veckan och då blir det 3 mer rejäla träningspass (ridning) och ett markarbetspass, oftast longering. Jag har småbarn och make med egna intressen så det är den mängden som funkar för oss. Vi utvecklas och har roligt :) Han går på lösdrift och rör sig mycket i hagen och leker med kompisen.

Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: Dressyrpass 30-40 min
Torsdag: Longering
Fredag: Vila eller uteritt med lite träning
Lördag: Mer rejält träningspass vid uteritt (Kondis och dressyr)
Söndag: Mer rejält träningspass vid uteritt (kondis och dressyr)
 
Nu har jag inte haft häst på ett tag.
Men på en frisk medelåldershäst som jag ska köpa så ska jag försöka rida varje dag, med någon vilodag då och då.
Allt från skrittturer till pass på banan och långturer , ingen hoppning eller hårda pass dock.
 
Jag har en 12-årig D-ponny som reds varannan dag, ganska lätt, när han kom till mig i början av januari. Jag red i början 4 dagar i veckan men är nu uppe i 5 dagar i veckan. I början var det inga hårda pass eftersom att det var fruset ute.
Denna vecka:
Måndag: Vila.
Tisdag: Dressyr ca 50 min.
Onsdag: Uteritt alla gångarter ca 60 min med klättring.
Torsdag: Longering över bommar.
Fredag: Vila.
Lördag: Hoppning 60 min.
Söndag: Uteritt relativt hårt 1,5 timme.

Vad anser ni om mitt schema?
Hur ser era veckoscheman ut? Vad har ni för hästar?


Jag har en C-ponny på snart 18 år.
Mitt schema just den här veckan ser ut såhär:

Måndag: Dressyr
Tisdag: Konditionspass
Onsdag: Uteritt
Torsdag: Konditionspass
Fredag: Dressyr
Lördag: Dressyr
Söndag: Markarbete/hoppning.

Det är så mitt schema ser ut den här veckan! Min
Jag har en 12-årig D-ponny som reds varannan dag, ganska lätt, när han kom till mig i början av januari. Jag red i början 4 dagar i veckan men är nu uppe i 5 dagar i veckan. I början var det inga hårda pass eftersom att det var fruset ute.
Denna vecka:
Måndag: Vila.
Tisdag: Dressyr ca 50 min.
Onsdag: Uteritt alla gångarter ca 60 min med klättring.
Torsdag: Longering över bommar.
Fredag: Vila.
Lördag: Hoppning 60 min.
Söndag: Uteritt relativt hårt 1,5 timme.

Vad anser ni om mitt schema?
Hur ser era veckoscheman ut? Vad har ni för hästar?

Min ponny rids varje dag förutom kanske på sommaren och han är tröttare. Men jag brukar känna av lite hur han känns, men oftast står han inte helt utan får gå en promenad eller skritta ut då han lätt blir stel av att stå stilla. Jag brukar variera lite vecka från vecka, ifall jag tävlar den veckan så blir det lite mer lösgörande och finslip och ifall jag inte gör det brukar det bli mer uteritter och konditionspass. Men en vanlig vecka när jag tävlar brukar kanske se ut såhär:
Måndag: Dressyr.
Tisdag: Uteritt.
Onsdag: Markarbete/ småhoppning.
Torsdag: Lugn Uteritt.
Fredag: Dressyr.
Lördag: Tävling.
Söndag: Promenad/ Uteritt.

Så brukar schemat se ut! Kan även hända att jag longerar ibland!
 
Mina går minst varannan dag och då som regel i tuff terräng. Varje pass är mellan 6 km till 15 km och det är lite olika hur lång tid det tar. På vintern tar en 6 km:ers runda över 1 timme medan så här års går det på ca 50 minuter eller snabbare beroende på om det är i branterna vi jobbar eller mer flackt. Tränar på diverse moment där det finns möjlighet och åker på träning ett par gånger i månaden.

Jag har en paintkorsning och en welsh cob. Tränar för tävling i westernridning.
 
Just nu rider jag inte så mycket alls, hästen har haft hovledsinfekton och krossad kronrand m.m. (rejält trauma), jag själv har en utdömd höft. Men vi försöker hålla igång...

Typ såhär kan det se ut en vecka...
Måndag - Löslongering/lek
Tisdag - Longering/arbete vid hand/tömkörning
Onsdag - Ridning dressyr AR/klassisk inriktning på bana
Torsdag - Skrittrunda med klättring/vila
Fredag - Löslongering/lek
Lördag - Vila
Söndag - Ridning dressyr AR/klassisk inriktning på bana

Just nu går jag dock på kryckor så händer väl inte mycket alls :p ambitionen är att klara att rida henne 3ggr i veckan.
 
Jag "planerar" sällan vila. Vet att det kommer komma dagar där jag inte hinner/kan rida. Rider så varierat jag kan, försöker rida ut 1 g/v, hoppa 2g/v (ena gången markarbete andra mer hoppning) dressyra 2ggr/v jogga 2ggr/v. Senaste månaden har han nog blivit svettig av ridturen (mer än bara under sadelgjorden) kanske 5ggr? sjuårig swb. Försöker öka intensiteten men samtidigt hålla hästen glad, går lite sådär. Får jag inte in uteritter så försöker jag rida något pass i paddock åtminstone för underlagsbytets skull.

Rider inte ut själv pga känns inte värt det, men försöker träna så ofta jag har någorlunda safe sällskap med mig och inte planerat in hoppning.
 
Jag har ett sto på 7 år, med mycket nerv och energi. Min ambition är att jobba henne 6 dagar i veckan med en vilodag. Ibland lyckas jag dock inte hinna pga jobb.. Hon mår som bäst när hon jobbar regelbundet och blir inte så rolig efter längre tids vila. Jag rider ut fyra dagar av sex och arbetar i princip hela rundan. Mestadels skritt o trav i låg rund form, gör skolor och skänkelvikningar. samt lite klättring om tillfälle ges. Därefter bana vid hemkomst med vad som behövs ridas igenom eller lite "tävlingsridning" om hon är orkar. Totalt ca 50 min. Två dagar arbetar vi på banan varav ens dagen för dressyrtänare och den andra på töm. Vi är på en rätt så basic nivå och siktar på att komma ut på tävlingsbanan i sommar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 001
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 653
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp