Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med!Fast tror du inte att det är en träningsfråga?
Min erfarenhet är att det lätt blir en ond cirkel, ägaren rider inte ut så mycket -> hästen blir superpigg, superglad och spattig för allt -> ägaren blir osäker -> håller sig på banan -> rider inte ut mycket. Repeat.
Min syn på saken är att hästen ska vara lika lugn ute i skogen som på banan, eller i alla fall avslappnad. Min unghäst hade aldrig ens lämnat stallplanen när jag fick honom, men jag har gått promenader med honom i över ett års tid och nu är han jätteavslappnad. Ibland får han tokfnatt eftersom det är så roligt ute, men han blir inte stirrig. Nu när vi började rida honom regelbundet blev det tyvärr bara en promenad i skogen per vecka, och jag märkte genast hur mycket stirrigare och svårt han hade att slappna av när han inte fick komma ut.
Kanske något att tänka på?
Har en sjuttonårig ponny som tävlas lätta klasser, med ganska strikt veckoschema i och med att det är flera olika ryttare som rider.
Måndag: Vila
Tisdag: Dressyr
Onsdag: Skritt och ev lite trav, oftast ute men någon gång i månaden på ridbana
Torsdag: Hoppning (inga jättehöjder) varannan vecka, uteritt varannan vecka
Fredag: Vila/lugn uteritt om dagen efter hoppning, annars dressyr eller mer rejäl uteritt
Lördag: Dressyr
Söndag: Ordentlig uteritt
Allt som allt blir det max tre dagar i veckan på ridbana, i regel en vilodag och uteritter resten av tiden. När årstiden tillåter varierar jag gärna ridhus och olika ridbanor för underlagets skull. Sammantaget blir det ganska lugn ridning; för lugn och för lite på ridbana enligt många i omgivningen, men hästen hade ofta ledinflammationer som ung (minst en gång om året i typ fem års tid) men har hållit bra de senaste åren på det här upplägget, så jag vill ogärna byta. Då är jag hellre sjåpig!
Ja jag håller med dig! Att det dyker upp åsikter i det här fallet beror nog på att ponnyn går för tränare 2-3 dagar i veckan, och då blir det ju inte så mycket tid kvar på bana. Alltså får jag/medryttare ibland avstå extraaktiviteter för att det blir för mycket ridhus, och det ses ibland som lite onödigt försiktigt av mig. Sedan är det mycket möjligt att jag ÄR onödigt försiktig ibland (andra grejer jag undviker med just den här ponnyn är exempelvis trav på hårda underlag/i nedförsbackar, och det förekommer det naturligtvis också åsikter om), men det är ju svårt att veta vilka av försiktighetsåtgärderna som har gjort att ponnyn håller och vad jag hade kunnat slopa .Jag blir alltid så förvirrad när folk har åsikten "för lite" på ridbanan? Vad är för lite på en ridbana egentligen, utifrån vad? När jag var yngre hade vi inget ridhus och en liten ridbana på skrittavstånd. Vi red på ridbanan typ 1-2 ggr i veckan under årstiden den gick att nyttja, åkte till ridhus typ 1 gång i veckan under den perioden banan inte gick att rida på. I övrigt red vi ut, alltid. I alla väder. Där stod ponnys som gick upp till msv hopp och dressyr, presterade bra och framförallt var de fina och fräscha! Gick hur bra som helst!
Bara för att jag inte rider på banan betyder ju inte det att jag inte kan jobba hästen om så önskas. Jag kan väl göra det mesta jag kan göra på ridbanan även ute? För mig finns det inget "för lite" på banan men däremot finns det något i min värld som heter "för mycket" på banan. Vad jag egentligen behöver banan till är hoppning och programridning där jag rider hela eller delar av program. Annars kan jag egentligen lika gärna vara i skogen. Min erfarenhet är att ju mer man är ute (och får variation) ju längre håller hästarna, ju gladare är hästarna och ju trevligare blir ridningen! sen måste man ju se till att alla hästar är individer, klarar av olika mycket och behöver olika saker. Om det är det upplägget du behöver ha för att ponnyn skall vara frisk så är det väl bara suuuuper att du hittat det upplägget!
Fast det där brukar gå att träna bort, blir man som ryttare inte rätt i det läget kommer hästen till slut inse att det inte är något farligt. Däremot blir det en ond cirkel om hästen tittar till på något, ryttaren blir rädd, hästen förstår att det är något man ska bli rädd för och så är cirkeln igång.Så kan det ju förstås vara!
Nej för tidigare (senaste i raden) som hade honom red ut en del , och han har ju på något vänster lyckats gå lokal H100 FT för några år sedan
Men iaf om man skrittar och travar bara så är han tittig och "mesig", så är det bara. Det sa även fd. ryttaren på honom.
Men ja, det kan ju absolut vara något att tänka på för min del!
Gaaaaah, RÄDD ska det stå och inte RÄTT såklart!!Fast det där brukar gå att träna bort, blir man som ryttare inte rätt i det läget kommer hästen till slut inse att det inte är något farligt. Däremot blir det en ond cirkel om hästen tittar till på något, ryttaren blir rädd, hästen förstår att det är något man ska bli rädd för och så är cirkeln igång.
Såklart ska man inte tvinga sig själv till något man inte vill, men jag tror det ligger delvis något i det @Aionee nämde tidigare.
Jag har en 12-årig D-ponny som reds varannan dag, ganska lätt, när han kom till mig i början av januari. Jag red i början 4 dagar i veckan men är nu uppe i 5 dagar i veckan. I början var det inga hårda pass eftersom att det var fruset ute.
Denna vecka:
Måndag: Vila.
Tisdag: Dressyr ca 50 min.
Onsdag: Uteritt alla gångarter ca 60 min med klättring.
Torsdag: Longering över bommar.
Fredag: Vila.
Lördag: Hoppning 60 min.
Söndag: Uteritt relativt hårt 1,5 timme.
Vad anser ni om mitt schema?
Hur ser era veckoscheman ut? Vad har ni för hästar?
Jag har en 12-årig D-ponny som reds varannan dag, ganska lätt, när han kom till mig i början av januari. Jag red i början 4 dagar i veckan men är nu uppe i 5 dagar i veckan. I början var det inga hårda pass eftersom att det var fruset ute.
Denna vecka:
Måndag: Vila.
Tisdag: Dressyr ca 50 min.
Onsdag: Uteritt alla gångarter ca 60 min med klättring.
Torsdag: Longering över bommar.
Fredag: Vila.
Lördag: Hoppning 60 min.
Söndag: Uteritt relativt hårt 1,5 timme.
Vad anser ni om mitt schema?
Hur ser era veckoscheman ut? Vad har ni för hästar?