Hur mycket pumpa kan en människa äta?

Ramona

Trådstartare
Jag var helt besviken på min pumpaodling i år fick inte ens hälften av vad jag fick förra året per planta. Men nu när jag skördat allting och det ligger på bordet i uterummet undrar jag lite vad jag tänkte. Så fram med alla bra recept på pumpa så får vi se vad jag kan göra med det. :D

I år har jag redan gjort pumpakaka, pumpamarmelad med ingefära, hasselbacks pumpa i ugnen, fryst in ett gäng tärnade mm.

Jag är så trött på pumpasoppa - hur mycket pumpa kan man äta egentligen...man blir ju trött på det. Tyvärr är det ingen som är sådär riktigt fin så jag kan sälja den till Halloween, annars hade det varit ett alternativ.
 
Jag var helt besviken på min pumpaodling i år fick inte ens hälften av vad jag fick förra året per planta. Men nu när jag skördat allting och det ligger på bordet i uterummet undrar jag lite vad jag tänkte. Så fram med alla bra recept på pumpa så får vi se vad jag kan göra med det. :D

I år har jag redan gjort pumpakaka, pumpamarmelad med ingefära, hasselbacks pumpa i ugnen, fryst in ett gäng tärnade mm.

Jag är så trött på pumpasoppa - hur mycket pumpa kan man äta egentligen...man blir ju trött på det. Tyvärr är det ingen som är sådär riktigt fin så jag kan sälja den till Halloween, annars hade det varit ett alternativ.


Jag blev bjuden på pumpa-stroganoff för ett tag sedan, jättegott!

Recept från väninnan (hon hade hittat det på nätet nånstans):
  1. Sätt ugnen på 225°. Skär bort skalet på pumpan och ta bort kärnorna. Skär i ”klyftpotatisbitar".
  2. Lägg pumpa, 2 lökar och ca 300 gr körsbärstomater på en ugnsplåt. Ringla över olja och krydda med rosmarin, salt och peppar. Rosta i ugnen ca 20 min.
  3. Fräs 2 hackade vitlöksklyftor och ca 3 msk tomatpuré i olja i en kastrull. Tillsätt 2 d crème fraiche, 1 dl grädde, 2 tsk senap och 2 tsk sambal oelek + en buljongtärning. Låt sjuda ca 10 min.
  4. Blanda ned de ugnsrostade grönsakerna i såsen, mixa om du vill få den slätare. Krydda med salt och peppar. Servera med råris.
 
I Tyskland äts det mycket pumpa och det finns massor av recept. Olika pumpasorter är bra för olika typer av mat tydligen. Jag har själv enbart ätit Hokkaido eftersom den finns i min vanliga affär. Du kan ju lägga in det som du inte hinner äta upp. Jag har gjort pumparösti som blev god. Pumpasoppa tröttnar man ju på rätt snabbt. Eller bara rosta i ugnen.
 
Går det att snabbt förvälla bitar och lägga i frys?

Så har jag gjort med vintersquash eftersom det inte är möjligt för en person att sätta i sig en hel innan den möglat ihop alldeles. Så fort man skurit i den blir den snabbt dålig.
 
Paj!

Blir supergott. Rosta bitar i ugnen med olja, lök och kryddor tills de blir mjuka. Puréa. Tillsätt tex bitar av fetaost för att få sälta och lite textur. Ner i pajskal och grädda i ugn. Mkt gott och matigt.
 
Går det att snabbt förvälla bitar och lägga i frys?
Jag förväller inte ens, jag bara tärnar och lägger i zippybags så de blir platta. Gör samma sak med zucchini. Jag har aldrig förstått poängen med att förvälla innan.

Däremot har jag vid platsbrist i frysen gjort puré först på pumpan. Då får man plats med mer platta påsar.

Men än en gång, man måste ta hand om det också till slut. Pumpakaka är jättegott, men det går åt ca 400 gr/kakan och jag kan ju inte äta hur mycket som helst. Så mycket fikar man ju liksom inte hemma på ett år att det går åt flera kilo pumpa.

Pumpabröd hade jag kunnat tänka mig att ge mig på, men så är jag glutenintolerant och då blir alla recept så galna att jag bara inte orkar. Jag ids helt enkelt inte ens försöka med så komplicerade recept.
 
Jag var helt besviken på min pumpaodling i år fick inte ens hälften av vad jag fick förra året per planta. Men nu när jag skördat allting och det ligger på bordet i uterummet undrar jag lite vad jag tänkte. Så fram med alla bra recept på pumpa så får vi se vad jag kan göra med det. :D

I år har jag redan gjort pumpakaka, pumpamarmelad med ingefära, hasselbacks pumpa i ugnen, fryst in ett gäng tärnade mm.

Jag är så trött på pumpasoppa - hur mycket pumpa kan man äta egentligen...man blir ju trött på det. Tyvärr är det ingen som är sådär riktigt fin så jag kan sälja den till Halloween, annars hade det varit ett alternativ.
Vet inte om det går att byta ut pumpa och squash i recept. Isf rekommenderar jag ostkaka med squash! Oväntat. Gott.
 
Jag var helt besviken på min pumpaodling i år fick inte ens hälften av vad jag fick förra året per planta. Men nu när jag skördat allting och det ligger på bordet i uterummet undrar jag lite vad jag tänkte. Så fram med alla bra recept på pumpa så får vi se vad jag kan göra med det. :D

I år har jag redan gjort pumpakaka, pumpamarmelad med ingefära, hasselbacks pumpa i ugnen, fryst in ett gäng tärnade mm.

Jag är så trött på pumpasoppa - hur mycket pumpa kan man äta egentligen...man blir ju trött på det. Tyvärr är det ingen som är sådär riktigt fin så jag kan sälja den till Halloween, annars hade det varit ett alternativ.
Amerikansk pumpapaj (efterrättspaj) :d!
 
Pumpa-gnocchi (har dock inte testat själv)

Jag har ätit torkad pumpa. Det var jättegott. De hade kryddat och sötat den lite och det blev typ naturgodis. Om jag inte bara hade haft en pumpaplanta i år skulle jag ha testat det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp