Hur mycket pengar skulle ni (långt)

N

Nanzzoni

lägga på era älsklinga på vetrinärvård?

Lite bakgrund till denna fråga:

jag har en 3 årig kastrerad hankatt som började med att kissa
blod för ca 1 månad sedan. Vi körde in akut ner till Helsingborg smådjursklinik kl 22.00 en fredagkväll. Det blev en dyr resa ner. Det gick på 2500kr bara jouren gick på 1500kr. De kollade på honom och sa att det var stressblåsa. Han fick smärtstillande och vi fick köra hem igen.

Efter 2 dagar med smärtstillande ( 1/2 tablett om dagenvid behov)
Han fick en halv tablett på förmiddagen. På kvällen började han springa mellan lådan och duschen ( ett ställe han aldrig kissar på annars) Man såg hur han led.( detta var på söndagen) Jag ringde ner till Helsingborg och frågade om han kunde få en halv tablett till. De sa nej. Då får du komma in . Vi väntade en stund och katten lugnade ner sig.

Jag ringde till min lokala vetrinär på måndag morgon, de sa kom in i dag. De tittade på katten och sa att det ville he honom kvar för att ta ett urinprov. De rötgade honom inga stenar ingea kristaller. Han låg Kvar där över natten. den notan slutade på 2500kr den oxå + att han fick ett fodertillskott som skulle motverka "stressblåsa". 290kr.

Dagen efter fick vi svar på odlingen. Det var ingen stressblåsa det var urininfektion. Han fick pencilin 190 kr. Han gick på den i sex dagar det blev inte bättre. Ny pecilin 290 kr. I går var det slut på pencilinen. I dag kissar han blod igen:crazy:.

Jag ringde vet i dag och frågade vad vi ska göra med honom nu.
Jag ska själv försöka att ta ett urinprov på honom och komma ner med det så att vi får se vad det visar, om det finns fler bakterier i urinen eller inte.

Nu har jag lagt nästa 6000 kr på honom med bara medicin och vetkostnader ja han är försäkrad men han är en " vanlig bondkatt" som vi alla älskar jättemycket.

Nu till frågan. Vad hade ni gjort? Fortsatt att hoppas på att han blir frisk och bara lägga fram mer pengar eller hade ni låtit den/det somna in?

Jag kan erkänna att jag överväga att han ska få somna in. Mycket för att det är synd om honom.

Sv: Hur mycket pengar skulle ni (långt)

Hur hög självrisk har du då, och hur mycket täcker försäkringen som max? Du borde ju med råge vara uppe i självrisken nu, och då går ju resten på försäkringen?

Sen är det ju en annan sak om kissen lider, då är det kanske bättre att "ge upp":(.

Gør som du vill!

Jag tycker det var lite klantigt av dom førsta som du kom till att inte
misstænka urinvægsinfektion!
Jag vet inte mycket om urinvægsinfektion på katter, vet dessto mer
om motsvarande på mænniskor. Mænniskor som drabbas ska ha dricka
mycket, ta surgørande medel, dricka tranbærsjuice, dricka proviva
soppa och hålla sig varma... Allt det dær ær nog inte ok før en katt.
Men någon filsort som innehåller extra mycket bra bakteier kan kanske
vara bra. Apoteket har tabletter med mjølksyrekultur också.
Det kan ju inte vara farligt att prova.

Din goa kisse ær trots allt djur och han lider, så jag tycker inte du behøver
ha dåligt samvete før att avliva honom. Djuren førstår inget
om døden, och det kan nog vara det bæsta før honom.

Åh, min honkatt kissade blod igår och vi misstänker urinvägsinflammation. Vår försäkring börjar gälla fr.o.m. imorgon för sjukdom (20 dagars karenstid) så det kommer förmodligen att bli ett veterinärbesök om vi ser henne kissa blod igen.

Kanske skall tilläggas att veterinären rådde oss att avvakta och se om hon fortsätter att kissa blod, inget beslut vi tog själva. Jag var beredd att åka till veterinären idag, som du gjorde, och betala fullt pris.

Var gränsen för veterinärkostnader går är upp till dig. Personligen skulle det nog gå upp REJÄLT mycket för att jag inte skulle betala, men men. Kärlek går ju inte att uppskatta i pengar tyvärr.

Men om ni har diagnos och det inte var något "värre" än en kraftig urinvägsinfektion känns det väl lite dumt att lägga ner nu det enda som troligtvis krävs är ett urinprov och en längre, ev starkare, medicinkur.

Dessutom, 6000kr... Hur mycket tog försäkringen? Självrisk på runt tusingen plus 20% av vet.vården eller? Ca 2000kr.

Ska försöka att svara det flesta här.

Skogstrollet:

Det vra " bara" en urinvägsinfektion men problemet är att'han har redan gått på 2 penicilinkurer och får inte mer nu enligt vet. Frågan är vad gör vi då?

Luna10:
Jo jag har passerat självrisken och börjat att få ersättning. men jag tycker synd om katten.

Skjøldur:
Det är jätteovanligt med urinvägsinfektion på katte och då speciellt hankatter.

Kajsabet:

Det är sant att kärlek inte går att räkna i pengar , men jag tänker först å främst på att han inte ska lida mera. Det måste ju finnas en anledning till att han börjar kissa överallt utom i lådan dagen efter penicilinen är slut. Men har de en möjlighet kvar så ska jag naturligtvis prova den om han inte lider.

Pengamässigt skulle jag lägga ned vartenda öre på mina djur men det finns ju en annan aspekt med i bilden; huruvida dem kommer lida.
Att han fortsätter kissa utanför lådan nu kanske kan vara ett stressbeteende relaterat till den tidigare smärtan vid toagåendet han upplevt och så kanske han känner att det luktar kiss där? Bara spekulerar ...

Det vra " bara" en urinvägsinfektion men problemet är att'han har redan gått på 2 penicilinkurer och får inte mer nu enligt vet. Frågan är vad gör vi då?

Fråga din veterinär! Inte förväntar sig veterinären att katten ska gå med UVI "resten av livet" och lida? :confused: Vad har ni fått för alternativ när det gäller vård?
Om nu en UVI på hankatt är obotlig så får du väl ta bort honom. Men att ställa frågan så här på ett forum utan att delge de alternativ som finns... "Ska vi ge upp och ta bort katten?" Vad finns det ni KAN göra, förut att avliva katten som mår dåligt?

Skogstrollet:

Uvi är inte obotligt men vet tycker att det är konstigt att den första pencilinen som han fick inte tog det eftersom det tog bakterierna i odlingen. Därför fick vi sätta in en ny kur med en annan pencilin som har fungerat hela tiden redan dagen efter så slutade han att kissa överallt och gick bara i lådan.

Vi kommer naturligt vis att diskutera mer med vet om vad som finns att göra för att slippa ta bort honom. Vi vill ju behålla honom, men vi vill inte att de ska prova o prova en massa saker på honom hela tiden. Tycker synd om katten.

Heulwen:

Jag har funderat på det jag oxå. Men eftersom han inte har haft några problem att gå bara på lådan när han fick medicin. Han går fortfarande på det här fodertillskottet som ska lugna ner blåsan. det kan han alltid gå på och det har inga biverkningar. men det verkar inte som att det är det heller. Man märker inte att han e sjuk förutom när han kissar. Han är jättepigg och busar mycket med sin halvbror.

Kom gärna upp med fler spekulationer.

Jag skulle lägga ned allt och lite till på mina katter, men de är ju då försäkrade så förhoppningsvis kommer jag inte upp i så höga summor.

Däremot är det alltid viktigt att väga in kattens välmående, men UVI är inte obotligt. Långt ifrån, och inget dödligt tillstånd. Prata med en annan veterinär, testa en annan sorts penicillin..

Reykur:

Som jag har skrivit innan så vet jag att UVI inte är obotligt och att han inte kan få mer pencilin eftersom han har gått i 16 dagar på pencilin.

Han är försäkrad .

Nu har jag ingen aning om detta funkar på katter men min granne som har haft ett antal hundar ger dem c-vitamin för att "bryta" uvi i de falla hundarna inte kan äta mer antibiotika.

Sådant här handlar ju inte bara om pengar även fast pengar sorgligt nog är en betydande faktor. Man kan ju inte betala mer än man har. Jag betalade i runda slängar 10000 kr för att lappa ihop en trafikskadad huskatt, han var oförsäkrad, men det var ett helt annat läge än ditt. Prognosen för min katt var väldigt bra. Han hade sår på ryggen och ett brutet ben, inga problem att fixa. Din katt lider av ett betydligt mer komplicerat problem.

Det är dock viktigt att du får tag på en riktigt duktig veterinär. UVI kan bero på många diffusa saker. Är stress inblandad kan "anti-depressiva" läkemedel i kombination med anti-inflammatoriska läkemedel vara nödvändigt.

Åh, min honkatt kissade blod igår och vi misstänker urinvägsinflammation. Vår försäkring börjar gälla fr.o.m. imorgon för sjukdom (20 dagars karenstid) så det kommer förmodligen att bli ett veterinärbesök om vi ser henne kissa blod igen.

Kanske skall tilläggas att veterinären rådde oss att avvakta och se om hon fortsätter att kissa blod, inget beslut vi tog själva. Jag var beredd att åka till veterinären idag, som du gjorde, och betala fullt pris.

Var gränsen för veterinärkostnader går är upp till dig. Personligen skulle det nog gå upp REJÄLT mycket för att jag inte skulle betala, men men. Kärlek går ju inte att uppskatta i pengar tyvärr.
Det finns en risk att försäkringen ej täcker, eftersom katten var sjuk innan karenstidens slut.
Såg om detta på Plus en gång tror jag. Har för mig att det var en liknande problematik och de hade inte fått ut ngt på försäkringen.

Malin L: Hmm, det ligger i något i det du säger, att hon är sjuk innan karenstiden är över. Men vi har inte varit hos veterinär för det än och försäkringen börjar gälla idag för sjukdom.
Troligen kommer vi inte att åka in med henne idag eftersom vi inte har sett mer rött kiss och veterinären rådde oss att avvakta. Blir läget värre så kommer jag självklart att åka in.

Men det jag menade är att försäkringsbolaget inte kan veta när hon blev sjuk. Det är ju lite suspekt om man åker in idag, men gör man ett veterinärbesök om tre dagar så kan dem ju aldrig veta när katten blev sjuk.

Nu hoppas jag dock verkligen att hon inte är sjuk och att detta bara var något väldigt skumt. Hon mår verkligen oförskämt bra i övrigt :)

Nej men veterinären vet och tveksamt är om h*n vill ställa upp på försäkringsbedrägeri. Räkna iaf inte med det.

Malin L: Hmm, det ligger i något i det du säger, att hon är sjuk innan karenstiden är över. Men vi har inte varit hos veterinär för det än och försäkringen börjar gälla idag för sjukdom.
Troligen kommer vi inte att åka in med henne idag eftersom vi inte har sett mer rött kiss och veterinären rådde oss att avvakta. Blir läget värre så kommer jag självklart att åka in.

Men det jag menade är att försäkringsbolaget inte kan veta när hon blev sjuk. Det är ju lite suspekt om man åker in idag, men gör man ett veterinärbesök om tre dagar så kan dem ju aldrig veta när katten blev sjuk.

Nu hoppas jag dock verkligen att hon inte är sjuk och att detta bara var något väldigt skumt. Hon mår verkligen oförskämt bra i övrigt :)

Men ofta kan veterinären säga ungefär hur länge hon varit sjuk och nu vet ni ju dessutom när hon kissade rött första gången. Om ni skulle behöva åka till veterinär och veterinären frågar efter första symptom så måste ni ju säga när det var, så att veterinären kan veta ungefär hur långt gånget det är och ge katten bästa möjliga behandling därefter.

och om nån undrar varför ni har hög premie har ni svaret här :smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 056
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 341
Senast: Keb71
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA