Hur mycket påverkar temperaturen matbehovet??

bettysmatte

Trådstartare
Jag har ju en överviktig haflinger som går ute dygnet runt på "bete" fortfarande. Jag försöker begränsa gräset så mycket det går, utan att för den delen svälta shettiskompisen (INTE så lätt...:crazy:). Nu har det ju blivit markant kallare på sistone. Det är väl ca 10-12 grader på dagarna och bara några enstaka plusgrader på nätterna här. Hur pass påverkar det behovet av mat? Är det lättare att banta en häst när det är lite kallare? Det känns logiskt att det skulle gå åt mer mat när det blir kyligare, men är det en märkbar skillnad?

Sv: Hur mycket påverkar temperaturen matbehovet??

De behöver mer mat men jag har förstått det som att det inte är så där jättestor skillnad. Inte om man bor i denna delen av landet i alla fall. I så fall får du nog flytta ganska många mil norrut!

Men om jag tänker ett steg till så är det ju ganska kallt här också. I alla fall när det regnar och blåser. Men det är nog inte så att man kan banta hästen precis.

Senast ändrad:

På min valack som är en svårfödd herre så märks det direkt när det börjar bli lite kallare. Likaså när det blir köldknäppar mitt i vintern. På mitt lättfödda sto har jag däremot aldrig märkt någon skillnad utifrån vädret (mer än att man behöver minska på ensilaget när det börjar bli varmare igen annars blir hon snabbt fet).

Jag har ju en överviktig haflinger som går ute dygnet runt på "bete" fortfarande. Jag försöker begränsa gräset så mycket det går, utan att för den delen svälta shettiskompisen (INTE så lätt...:crazy:). Nu har det ju blivit markant kallare på sistone. Det är väl ca 10-12 grader på dagarna och bara några enstaka plusgrader på nätterna här. Hur pass påverkar det behovet av mat? Är det lättare att banta en häst när det är lite kallare? Det känns logiskt att det skulle gå åt mer mat när det blir kyligare, men är det en märkbar skillnad?
Om jag minns rätt är hästens lägre kritiska temperatur (det vill säga den utomhustemperatur då hästen behöver använda extra energi för att hålla sig varm) mellan 10-15 minusgrader (vindstilla). Men fukt och blåst kyler ju också så vädret får man ju också ta hänsyn till. Sedan finns det ju lite individuella skillnader som i Saigons fall. Men än så länge tror jag inte att du behöver oroa dig särskilt. Om du tycker att shettisen blir smal så kanske du kan ge den lite extra mat på sidan om så länge.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en ponny som hade lättare fång i höstas. Hon var då lite överviktig och gick from midsommar och hela hösten på en gammal...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka