Hur mycket orkar min ponny??

T

Tempo_lover

hej jag har en fråga och hoppas att jag kan få några bra svar..:)

jag har en D-ponny som är 1,45 cm (350 kg) och det är bara jag som rider honom och nu när jag snart ska börja gymnasiet och så där så blir det lite mer jobb i skolan med läxor m.m det var ju meníngen att jag och mamma skulle ha hästen ihop men jag har inte velat att hon skulle rida min lilla pålle.. tror att min mamma kanske väger för mycket för min D-ponny (mamma väger 63 kg) (+ att min hoppsadel väger
9 kg) så nu undrar jag kan hon rida min D-ponny någon gång i veckan??? är orolig för min lilla pålles rygg :crazy:

M.V.H jennifer

Sv: Hur mycket orkar min ponny??

Gränsfall skulle jag sagt..

beror väl på om din pålla är väl musklad eller inte. och givetvis grovlek.. och om din mamma är smidig å rider i balans

Tycker inte att de låter så mkt med 63 kg för en d ponny...

har själv en liten häst ca 150- 155 å jag väger 60 kg + kläder och skor. + westernsadel...

hon är problemig i ryggen men oftast av tränigsverk. men hon har burit grabbar på närmare 100. inge längre pass men iaf

Det beror mycket på Vad du har för sorts häst och hur musklad, Har den en Musklad Rygg orkar den mycket, Och 63 kg låter inte mycket för en D ponny. :bump:

Själv väger jag 63 kg och är 1,70 lång. Min d-ponny på 1.45 har inga problem med mig. Han är ganska kort i kroppen, men väldigt musklad och grov.

Jag väger ungefär som din mamma och är 173 cm. Min islandshäst på 140cm/400kg klarar mig utan minsta problem, även på längre turer. Min tränare, som väger 80-90kg, rider honom också då och då.

Men nu är det ju stor skillnad på hur hästar är byggda, och man måste se till individen. Min häst, t.ex., har stark, musklad rygg, rejäla ben och gott om muskler över baken och bogarna. Känns ibland som om han skulle kunna orka vad som helst....

Det är förstås viktigt att vara lyhörd för hur hästen reagerar på en tyngre ryttare, och att börja lite försiktigt i början (om det är stor skillnad på hur mycket du och din mamma väger). Och med tyngre ryttare blir det än viktigare med väl tillpassad sadel.

Jag tycker att du skall låta din mamma prova!

säger som andra. beror mycket på din mammas balans och hästens storlek (om den är grov eller smäcker) och muskler. Hade en D-ponny tidigare som var ca 145 cm hög och ganska grov. är själv en aning överviktig och vägde då ca 65kg. Hästen hade aldrig några problem med min vikt trots att jag red 5-6dar i veckan. jag ägde honom i fem år och han var redan 16 när vi köpte honom så han var inte särskilt ung heller. Så om din häst inte är jättesmäcker eller omusklad tror jag inte alls det ska vara några problem för din mamma att rida.

Det är nog inga problem om den är i hyfsad kondition:) Jag väger ca 55 kg och min mamma närmre 60 och hon hjälper mig med min D-ponny på ca 146 cm. Jag har även låtit både hopptränaren och dressyrtränaren rida kortare stunder och de väger nog båda kring 75, hopptränaren har även fått ta några skutt.

Rider själv en ponny på kring 132 cm(pansarvagnsmodellen) ibland ca 40 min pass med skritt, trav, galopp. Har även hoppad den lite försiktigt.

Jag tror att ponnys orkar mer än vi tror(givetvis finns det undantag, typ ungar på strax över 50 kg som vägrar inse att b-ponnyn är för liten). Har ryttaren bra balans så blir han/hon lättare att bära än en ngt tyngre person med sämre balans.

det var en lätt d-ponny. Mina har vägt mellan 450-500 kilo. Iof riktigt maxade ponnys. Och där skulle jag lätt tycka att 60kg+ skulle gått bra. Men det verkar som att din är rätt nätt i modellen?

haha det e klart hon kan göra! :D Hon ska völ mest rida ut i skogen och så för att hjälpa dej att hålla igång pållen :) Absolut inga problem med en mamma som bara väger 63 kg på en d-ponny, min mamma väger 62 kg och är 167 cm lång, hon gillar inte stora hästar så hon köpte en welsh d-ponny på 144.5 cm, absolut inga problem, då tycker jag alla ska sluta rida både shettisar,islandshästar osv, inte ens ett halvlbod ska behöva bära en tung kärring på 80 kg.

Desutom rider jag familjens B-ponny ibland i veckorna just för att rida till han och rida igneom han, eftersom min 11 åriga bror inte är så duktig p ådet, han är av den grova modellen och 126 mkh, jag är 164 cm lång och väger 54 kg, han bär mig utan problem, dock rider jag bara max 40 minuter.

Senast ändrad av en moderator:

Finns nog bara ett sätt att få reda på de, Testa!!:smirk:

Om allt funkar, och han inte verkar bry sig och allt går bra, ja, då är de nog bara att köra på!!

Man märker ju ganska så snabbt om de inte gillar det de har på ryggen.
Kanske inte efter 1 lektion eller två, men efter några gånger...!!

Lycka Till!

aa vet inte om han väger så lite för han är väldigt tjock om man säger så om magen :angel: men han är igång och tränas och tävlas så han har ju kondition:rofl:

han är fullblodsarab och welsh cob

Det bästa är att istället för att fråga människor som aldrig sett hästen och vet hur den är byggd och musklad så fråga hästen, testa. Både du och din mamma borde känna hästen mycket bättre än alla andra, så ni bör märka direkt om det blir för tungt för honom, var lyhörd för hans reaktion.

Beror på vad det är för häst och hur musklad den är, dessutom beror det ju på hur bra din mamma rider.. alltså om hon rider i balans m.m. Men jag tror att det går bra. Sen beror det ju på hur stor D-ponny det är.. men jag tror att det ska gå bra

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 247
Senast: Dessie2010
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 673
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej, Undrar om jag är för stor för att rida B ponny. Jag är ca 154 cm och väger knappa 43 kg. Så jag undrar om jag kan rida B-ponny i...
Svar
5
· Visningar
1 642
Senast: carmarnic
·
Ridning Hej! Jag har hållit utkik ett bra tag och letat lite medryttare hästar, men det är lite svårt i mitt område att hitta några i...
Svar
12
· Visningar
3 022
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama