Hur mycket orkar hon springa...?

lady_vip

Trådstartare
Har bestämt med en kompis att cykla genom Blekinge en vecka i sommar (blir väl fram och tillbaka).

Vi cyklade Skåne runt för 2 år sedan med våra hundar, hon med sin jaktgolden och jag hade min terrier med. Hon hade cykelkärra till sin golden som hon då drog vissa sträckor eftersom hon inte orkade springa allt. Min lilla hade jag i cykelkorg och sen drog jag all packning i en cykelkärra.

Nu ska vi då göra om det och Loka (weimaraner) ska följa med i stället för terriern. Hon ska fortfarande ha cykelkärra till sin golden, men problemet blir ju min jycke.

Hon accepterar aldrig att sitta i en sån, dessutom går det inte eftersom vi måsta ha packningen nånstans. Så vi tänkte, att hon kan väl springa bredvid..?

Det handlar om 3-5 mil/dag, beroende på väder och destination, vi har alltså kortat sträckorna väsentligt för hennes skull. Vi ska försöka hitta så små vägar (grusvägar och cykelvägar) som möjligt och pausa en hel del.
Hon är i äckligt bra kondition och att springa är hennes liv, hon är med mig på ridturer många gånger i veckan. En runda på 2 mil i full rulle är inga problem för henne, hon blir knappt anfådd, så skulle 5 mil etappvis i trav vara orimligt?

Jag är delvis tveksam, men samtidigt så är hon en sprinter av rang...

//E

Sv: Hur mycket orkar hon springa...?

Tror nog din jycke orkar, kruxet enligt mig är att tramdynorna slits ganska bra på grusvägar..och helst långa sträckor. Minns när pappa cyklade med våran Schäfer upp till sommarstugan 7 km grusväg en sommar. Hunden var i toppkondis, men fy så hans tramdynor såg ut :eek: ...Pappa gjorde aldrig om det...då fanns heller inga hundskor att köpa...Skulle jag ut och cyckla långsträckor skulle jag skaffat skor till hunden.

Har tänkt på samma sak... Då får det väl bli såna skor som draghundarna har..?

Hon är iofs rätt "härdad", men jag vet hur min lilla var sist, trots att hon inte sprang så mycket.

//E

Jag tror att det blir tufft... En dag, två dagar, men sen blir det nog slitigt. Tänker på tassarna men också den allmäna konditionen. Hon kan ju bli lite stel och trött och så där efter ett tag.

Du får vänja henne på nått vis att sitta där. Packningen kan ni kanske dela upp så att hundarna får tränas något och så kan ni kanske packa på cyklarna också?

Precis min tanke...
Packningen är ju svår, för bara Lokas mat väger 7 kg och är stor och otymplig, sen ska man ha mat, kläder, tält, vatten, regnkläder osv osv... Det gick inte att packa på cyklen sist och går nog tyvärr inte i år heller. Och att dra en hund som väger 35 kg...?

Jag tror också som du, 2 dagar, säkert 3, man jagar ju med dem veckor i sträck. Sliten lär hon ju bli vilket fall som.

Nja, det lutar väl åt det omöjliga...

//E

Jag tror inte alls att det är omöjligt, men det kräver träning. Hunden måste vara van att trava alla milen varje dag innan ni påbörjar resan. Fem mil per dag är egentligen inte sådär jättemycket bara hunden är i kondition och man tar det lugnt. Rätt tränade draghundar kan gå längre sträckor än så varje dag och dessutom med belastning och högt tempo. Nog borde då din Weimaraner klara det du tänkt dig.

Du kan ju skaffa en cykelkärra till din cykel också som säkerhetsåtgärd. Att dra 35 kg i kärra är inte så himla tungt när man väl fått upp farten.

Nä, fast jag ska ha säkert 20 kg packning också;)

Hon springer ju som sagt med när jag rider, och det blir en del mil, men det är en helt annan form av träning då hon springer lös.

Vi cyklade ju 8 mil per dag sist, så vi har dragit ner 3 mil, dessutom blir det kortare sträckor än 5 mil också. Vi har ju fördelen att märker vi att det inte fuknar så kortar vi bara sträckan.

Det är ju sprinterhundar, de går ju bra inom drag de som tränas där. En fågelhund ska ju kunna jaga flera dagar i sträck, så varför inte...?

Du har nog rätt, jag får börja cykelträna mer. Vi cyklar till jobbet, men det är ju bara 3 km, 6 km om dagen blir det inga 5 mil av ;) Vi kommer bli riktiga atleter :) :)

//E

Tränas skrev jag, trängas menar jag, med packningen. Men det blir kanske helt fullt där *hmm* Du får träna henne att sitta på styret :angel:

Jag har också funderat på det där med styret, men hon är så himla klumpig ;) :angel:

Det är ju inte längre hemifrån än att vi avbryter om hon bryter ihop förvisso, men det käns ju tråkigt...

//E - som ser sig själv ligga och flänga 5 mil om dagen på cykel det närmsta halvåret

Kan du inte be någon möta er halvvägs med en del av packningen vid något tillfälle så du till exempel inte behöver släpa med all hundmat och egen mat direkt från start och på så vis få plats och ork till att stoppa ner jycken i vagn om det blir för mycket?

Vår mat köper vi på vägen, det brukar vi iaf göra. Hon äter färskfoder och det blir ju ett bekymmer... Känns inte som om jag kommer be någon köra 20 mil bara för att lämna mat i nuläget, men det får vi se längre fram...

Men tack för tipset!

//E

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka