Hur mycket orkar ett russ?

J

Juvelflickan

Hejsan!

I skolan tar vi hand om ca. 10 russ och det står tydligt och klart att de ska bära max. 40 kg. Ändå låter läraren de som väger 55 kg upp på dem... :mad: Hon säger att det inte är ngn fara att de bär upp till 60 kg... :confused:
De har inga muskler för fem öre, har aldrig sett så omusklade hästar och två går dräktiga. Vi tar hand om dem en gång i veckan och då får de den högsta motionen, nämligen en promenad på ca. 20 min
Blir så upprörd, har sagt till läraren att de omöjligt kan orka men hon säger att det inte gör så mycket.
Vi skall börja med tömkörning nu iallafall, det är ju bra! Men asså ridning... :crazy:

Hur mycket orkar de vid ridning, vad ni hört?
Och hur mycket orkar de då man kör, som vi också ska börja med?

Jag är mycket tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Hur mycket orkar ett russ?

Har hästarna inga muskler eller kondis måste man ju ta allt från början, dvs skritt både med ryttare och med vagn. Jag red mitt russ när jag väde 60 kg. Dock var hon då ganska grov och hade en massa muskler. Det är väl ganska förståndigt att inte alltför tunga ryttare rider hästarna, utan att de får gå med mindre vikt. I alla fall tills de musklat sig och lärt sig gå i en tillfredställande form där de kan orka att bära en tyngre ryttare.

om man säger så här så får shettisar bära upp till 40 kg på tävlingar så ett russ dör inte av en vikt på 55 kg

de russen jag rider är tävlingshästar och orkar mig, jag väger väl 55-56 med utrustning och de går som attan:) och de e väldigt pigga. men russ som är omusklade och dräktiga ska inte gå med så mycket på ryggen! tycker inte jag i alla fall

För ett dräktigt omoskult russ låter det lite mkt. Men annars är det väl ingen fara om hästen är lte kraftig. Jag red själv och tävlade med ett russ på 125cm när jag vägde 55kg.

Jag håller på och rider in mitt russ och väger (ehum) närmare 60 kilo. Jag är rädd om min ponny, men upplever att vikten inte är något problem för honom, han kommer upp med ryggen och bär. Då är längden nog lite besvärligare för honom, så länge jag sitter fint och lodrätt så klarar han bra att balansera upp sig under mig, men om jag rör mig för mycket i sadeln kan det blir lite svajigt. Men så är det ju med de flesta unghästar.

Jag har lärt mig och har även läst i en artikel i ridsport att en häst/ponny ej får bära mer än 1/6 del av sin egen vikt. Alltså en B-ponny på 200 kg får bara bära en ryttare på max 33,3kg, en omusklad tunn B-ponny på 150kg får bara bära en ryttare på 25kg.

vem har sagt att alla shetisar är musklade, och är det sen en ryttare som kan eller om man ser till att hästen går i rätt form så är faktiskt 55 kg inte så mycket , sen beror det ju även hur de är byggda det finns klena omsuklade russ och grövre typ av russ som också är omusklade och man märker faktiskt rätt så fort på en ponny om den accepterar sin ryttares vikt eller ej
till Stall olitten inte många B-ponnyer som väger så lite som 200 kg och om en B-ponny skulle väga 150 kg så är den väl snarare på svältgränsen då vi vägde en shetlandsmärr här hemma på djursjukhuset för något år sen nyfölad och lagom i hull till 187 kg och då är hon bara 35 cm .... så jag vet inte var du hittar så magra ponnyer ;-)

gonkan skrev:
vem har sagt att alla shetisar är musklade, och är det sen en ryttare som kan eller om man ser till att hästen går i rätt form så är faktiskt 55 kg inte så mycket , sen beror det ju även hur de är byggda det finns klena omsuklade russ och grövre typ av russ som också är omusklade och man märker faktiskt rätt så fort på en ponny om den accepterar sin ryttares vikt eller ej

Och omusklade shettisar kan bära 40 kg?

gonkan skrev:
om man säger så här så får shettisar bära upp till 40 kg på tävlingar så ett russ dör inte av en vikt på 55 kg

Om du läser i tråden, så kan du se att det inte handlar om tränade russ:

Juvelflickan skrev:
De har inga muskler för fem öre, har aldrig sett så omusklade hästar

Och 55 kg borde rimligtvis vara för mycket för dem.

gonkan skrev:
till Stall olitten inte många B-ponnyer som väger så lite som 200 kg och om en B-ponny skulle väga 150 kg så är den väl snarare på svältgränsen då vi vägde en shetlandsmärr här hemma på djursjukhuset för något år sen nyfölad och lagom i hull till 187 kg och då är hon bara 35 cm .... så jag vet inte var du hittar så magra ponnyer ;-)

35 centimeter?? Min grannes dvärgpudel är 35 centimeter och jag kan berätta att han inte ens väger en tiondel av vad din häst väger... :crazy:

Sedan skiljer det inte särskilt mycket i vikt mellan shettis och russ. Men jag vågar påstå att shettisen är med viktbärande än russet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar