Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?
Mina barn är ju stora och då blir det svårare att kontrollera detta med onyttigt ätande.
Grabbarna är 14 resp 12 och tjejen 9.
Äldsta grabben får sitt barnbidrag och då blir det ju ännu svårare att hålla koll. Å andra sidan så finns det en hel del i den åldern som känns viktigare att ha koll på än godisätande...
Han sportar iaf mycket, är en riktig friskus, vältränad är han också, så jag är inte orolig på det viset. Men jag skulle nog tro att han äter onyttigheter mest varje dag.
Däremot är han otroligt duktig på att äta frukt och grönsaker. Till frukost ser jag ofta att han tar en smörgås utan pålägg men sedan öser han på grönsaker som sallad, gurka och tomat. Inte så vanligt för en grabb i den åldern. Han äter också mycket grönsaker till maten, så som grönsallad, broccoli, morötter mm.
12-åringen får veckopeng och han äter inte mycket godis hemma. Men jag vet att han köper ihop med kompisar när han är ute med dom. Han sportar mycket även han men har lättare för att lägga på sig. Han gillar frukt men dålig på att äta grönsaker.
Dottern är en riktig godisgris. Hon äter aldrig godis hemma i veckorna. Hon får veckopeng och lägger ungefär hälften (25 kr) på godis. Resten lägger hon i spargrisen. Hon har mycket lätt för att lägga på sig och iom det så är jag extra noga med att inte ha en massa fikabröd framme jämt. Någon gång ibland händer det ju och då får hon naturligtvis äta, men annars är det frukt som gäller. Hon älskar frukt och är mkt duktig även hon på att äta grönsaker. Hon rider tre ggr i veckan på ridskola + att hon har egen ponny som hon håller igång, så det är den motionen hon får.
Om ungarna blir sugna på något sött och knaprigt så har jag en blandning som står framme jämt som dom kan ta av. Jag blandar solroskärnor, rostade sojabönor, russin och hasselnötskärnor. Jättegott och stillar sötsuget.
Något som jag kan rekommendera alla småbarnsföräldrar, det är att ge barnen vatten att ha i nappflaska, alldeles för många kör med saft. När mina var små fick dom alltid vatten + att dom så fort dom fick tänder fick tex ett skalat äpple eller en skalad morot att gnaga på. Det har gjort (tror jag iaf) att dom verkligen gillar frukt och grönsaker. Hur många ungar gillar tex broccoligratäng??
Det är vi föräldrar som skapar ungarnas matvanor.
En liten tanke bara..