Hur mycket och när får en hund störa grannarna?

Kallebus

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig!

Har en schäfertik på ett år.
När hon var valp fick hon följa med mig på jobbet under förutsättning att det bara var under valptiden.
Nu är hon ju stora tjejen och har fått en fin hundgård i trädgården, komplett med skjul att gå in i och en skinnsoffa som liggplats.
Damen är en riktig utbrytarprinsessa och hoppade över det 2,20 höga staketet :eek:
När jag säkrat med tak på så pep och gnällde hon i 10 min men gav sen upp och gick och la sig.
Nu gnäller grannen (surgubbe i allmänhet) att hon väcker honom på morgonen och att hon inte ska få lov att vara i hundgården.
Hon säger inte ett pip när hon är där och vi är hemma.
Grannen intill har inte hört henne gnälla eller skälla och alla andra som rastar sina hundar och går förbi vårt hus säger att hon är så himla duktig som inte ens skäller på hundarna som går på gatan.
Jag släpper ut henne 06,30 när jag åker till arbetet.
Vi har även haft henne inne till ca 9 då sambon har åkt hem från jobbet och släppt ut henne i hundgården.
Grannen gnäller ändå......

Vad ska jag göra?

Sv: Hur mycket och när får en hund störa grannarna?

Be grannen som gnäller att spela in skällandet och anteckna tiderna.
Det som grannen kan göra är antingen att anmäla till djurskyddsinspektörerna på Länsstyrelsen för att hunden skulle fara illa eller att anmäla till Kommunens miljökontor för att slippa bli störd.
Jag trodde inte att hundar fick vara ensamma längre än 5 timmar.

Hundar ska rastas var sjätte timme men om de bor i hundgård så ska de få vistas utanför hundgården minst en timme varje dygn.

Om det var min hund skulle jag först och främst vilja ta reda på om hon faktiskt gnäller/skäller/stör eller inte.
Kan du sätta upp någon form av inspelning så du kan kontrollera vad hunden gör/inte gör?

Jo men jag trodde inte att de fick vara ensamma mer än 5 timmar.
Vad jag förstår så är det bara en hund i hundgården så hunden är ensam.

Jag hade en kollega som hade en web-kamera med ljud på sin hund.

Jag ska sätta upp min filmkamera på ett lämpligt ställe jag har bara råkat förlägga laddaren :o

Har på omvägar fått höra att han ringt kommunen. Har inte hört något därifrån men funderar på att ringa dom själv i förebyggande syfte.
Hörde även från grannen vid sidan om att gubben som gnäller på att han blir väckt brukar vara ute och tvätta husbilen och fixa på tomten vid halvsjutiden på morgnarna så så mycket var det med sovandet :meh:

Meningen med hundgården var just att hon skulle få vara ute på dagarna och vi skulle slippa att jäkta hem från jobbet för att gå ut med henne.

Hon promeneras en runda på morgonen och är inne en liten stund innan hon sätts ut i hundgården.
Hon går i hundgården mellan 6,30 och 13-14,30 beroende på när mannen slutar.
Då går dom direkt en promenad och sen är hon inte i hundgården mer än om vi skulle behöva åka ett ärende och inte kan ta henne med.

Vår goda och hundvänliga granne brukar prata med henne och ge henne godis genom staketet.
Han har även erbjudit sig att gå promenader med henne på dagarna eller rättare sagt, bett om att få låna henne som promenadsällskap :)

Det spelar ingen roll om hunden är ensam eller inte. Rastning var sjätte timme (om hunden är inomhus) eller en timme utanför hundgården per dygn är det som gäller.

Till TS: Det verkar ju inte som hunden för liv så jag hade nog faktiskt inte brytt mig alls.

Om det nu är så att hunden faktiskt stör surgrannen så kanske snällgrannen kan ta ut henne lite senare på promenad och sedan sätta henne i hundgården? Så att hon är inne hos er till typ 9 eller liknande de flesta dagar.

Man kan ju fundera på om hunden mår om det är så att den skäller, gnäller och rymmer när den är själv i rastgården...? Hunden kanske hellre vill vara inne, eller så trivs den inte alls med att vara ensam. Jag hade absolut satt upp en filmkamera för att kunna titta på hunden och sett hur den beter sig, och agerat utifrån det i första hand. Inte efter vilken granne som klagar och vilken som inte gör det.

Hon är en riktig "utehund". Dom var ute väldigt mycket hos uppfödaren så det sitter nog i ?!
Är hellre ute än inne om det inte är mörkt eller ösregnar.

Rymmandet tror jag har att göra med att hon blev påkörd och bröt benet som liten och då var det "boxvila" i en väldigt lång period.
Hon gillar att vara fri men det kan hon ju inte alltid vara när man bor mitt i byn.

Jag har flera gånger satt henne i hundgården och gått in och spionerat från huset utan att hon sett eller hört mig.
Då hoppar hon några gånger för att testa att staketet fortfarande håller, gläffser till en eller två gånger för att visa sitt missnöje alt beklaga sig och sen lägger hon sig ner vid staketet och är tyst.

Varför inte skaffa en dagmatte eller en hund till, till... flockdjuret?

Schäfrar vill ju alltid vara med.. även på toa.

Om det nu är så att hon skäller så tidigt skulle du nog inte heller uppskatta på helgen om det vore gubbens. "Mina barn o andras ungar":D

Tycker du själv att det är OK?

Om den varit så desperat att den tar sig ut över 220 cm så har den nog skällt en hel del.

Jag har bytt jobb för att jag skaffat hund- ett åtagande. Hur tänkte du?

Och du börjar med att anklaga/anta att gubben har rätt, hur tänker du nu?

Även o din hund är tyst när ni är hemma så kan hon mycket väl skälla, yla o låta om hon hör din granne. Eller om hon tycker att det är tråkigt att var själv. Kan var att din "surgranne" blir sur för att ni inte tar den grannen på allvar.
Vi alla har lite olika toleransnivåer. Varför inte gå och prata med din "Surgranne" och fråga när och av vad den grannen blir störd av. Det kanske är en enkel sak att lösa.
Men en kamera som spelar in hunden under dagen låter som en god i de, så kan var bra så ser ni vad hunden gör. Då är det lite lättare när ni vet vad som kan vara ett problem.

Hoppas ni kan lösa problemet.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Spionkameran har varit på idag.
Det som fastnade på två timmars filmande (innan batteriet tog slut) var en hund som grävde upp och ner sina ben ett flertal gånger och vår katt som kollade läget :D
Jag trodde att jag hittade ett ställe där hon gnydde men det visade sig vid närmre analys vara en fågel.
Inte ett skall, yl eller gnäll på två timmar och hon har ju alltid (enligt andra) skött sig under dagen.

Har pratat med grannen direkt till höger om oss, grannen snett emot oss och grannen bakom oss (den väldigt hundglada)
Grannen snett emot oss har hört henne skälla en gång på två veckor annars har ingen hört någonting.
Alla verkar vara överens om att surgrannen har problem på något annat plan i livet och tar ut det över alla i sin närhet inkl frun :meh:
Han är en sån här typ :banghead: och går inte att resonera med. Honom får man kommunicera med genom frun (som dessutom verkar vara rädd för honom)

Vår hundglada granne har nu nyckel till hundgården så att han kan hämta henne för promenader när det passar :)

Vet inte hur ni bor... Men när vi bodde i ett radhus om 4 bostäder i ett hus så byggde ena familjen längst ut om sitt kök. Deras närmaste granne klagade på oss som den som förde oväsendet. Dvs. Ljudet studsade runt. Så om grannen tycker att en hundskäller och störs av detta så kan det ju vara någon annans hund som är ansvarig för skällandet.

Vad bra att du har kollat upp hur det verkligen ligger till, mamma har problem åt andra hållet med sina grannar, hundarna skäller som idioter så länge det inte är någon hemma, men bara någon är hemma är de tysta... Alltså misstror grannarna mamma fullständigt och tycker att hon överdriver, de skäller ju bara när de kommer hem med bilen...
Nu är mamma rätt mån om grannsämjan och undviker att ta upp ämnet, men det kan helt klart vara störande när två hundar sitter och skäller en hel dag för att matte och husse jobbar och eftersom de är helt övertygade om att hundarna är tysta så tänker de inte göra något åt saken.:meh:

Här där jag bor är det många som har sina hundar i hundgårdar om dagarna och en del skäller och verkar inte ha det bra. Men att en hund skäller när man passerar är ju inget konstigt och inget ni borde få problem från kommunen av. Hon måste ju få varna förbipasserande.

För HUNDENS skull hade jag haft kameran på till och från för att vara säker på att hon har det bra i hundgården om dagarna och inte skäller för jämnan eller verkar stressad och otålig. Då vore det ju bättre att ha henne inne. Och för grannens del hade jag också bett honom skriva ner tider som hunden skäller för att jämföra med filmen om det verkligen stämmer. Jag tror inte att du behöver oroa dig om hunden skäller ibland, det måste man kunna leva med när man har grannar. Och skäller den mycket kanske något måste göras för hundens skull om inte annat.

Det är alltid bra att hålla god grannsämja tycker jag så jag hade absolut visat förståelse och resonerat med honom så vänligt jag kunde. Visat god vilja och sagt att jag satt upp kamera för att bedöma hennes skällande osv. Sen hade jag tagit kontakt med honom en vecka senare och talat om vad jag kommit fram till och varför jag vill fortsätta ha hunden ute - om jag vill det. Hoppas att det löser sig och att surgubben lättar upp lite. Det brukar gå att mjuka upp även såna om man klappar dem medhårs några gånger. En del är bara väldigt måna om att inte bli trampade på tårna. ;)

Nu är jag förbaskad på riktigt!!
Fick ett brev från polisen om att någon lämnat in en anmälan om att hunden far illa :mad:
Det understryks i brevet att inget brott är begånget och utredningen läggs ner men att det kan göras en utredning om fler anmälningar kommer in.
Ska givetvis ringa handläggaren imorgon för att reda ut ett och annat och se om hon har några bra tips på hur jag ska hantera det hela.

Skulle haft kameran igång idag men med hot om regn så ville jag inte ha den ute. Goda grannen har däremot varit hemma hela dagen och rapporterar att allt varit lugnt och dom tog en lång promenad :)

Inne vill hon inte vara.
Hon blir stressad och gnager på saker, verkar trivas mycket bättre utomhus.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 128
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10