Hur mycket motgång kanman ha?

Iaraphel

Trådstartare
Finns det någon gräns för hur mycket motgång man kan ha?

Har två pollar som båda haft sjukdomar/skader men efter många års kämpande blivit friska. (de är båda fullt friska!!!)
G som var som bäst innan han fick lymfangit hoppade baner på 140-150, han lekte över.. och han är new-forest.
C som de senaste två åren bara blivit bättre och bättre, var hos tränaren och tränade för en månad sedan, han segla över 140, vi hoppade 115 utan sadel och träns, var uppe och tävla i 110, skulle klättra till 120, sedan 130...oMen så på träningen för två veckor sedan gick vi omkull, dock ganska oskadda, men det blir ju att börja om lite för honom o mig.. sånt sitter ju i.

Så skulle jag för att peppa upp migsjälv lite starta G i en liten klubbhoppning på lörda 80 och 90cm :D
För två månader sedan lekta han över 120, idag var nåt inte alls som det skulle, när han nita på 90 är något fel...

Vad faan gör jag för fel?
varför är livet emot mig?

Efter motgång kommer framgång, någon gång. Det kan ta tid, det går upp och ner bara olika länge.

otroligt tråkigt för dig :( hoppas det lossar snart!

Det där med motgång har jag också funderat på.. vissa verkar få "staffas" hela livet utan att ens ha gjort någonting.

Man ska inte ge upp har jag hört men man kan ju undra varför ibland!

JAg har visserligen inte haft några stora skador men det har alltid gått emot mig med pengar och sånt..

Ttävlingsdrömmarna som surrar runt där i huvet och var nära att bli sanna, hindrades i vintras med att hästen slår på sig själv på benet i hagen så hon blir jätte svullen. Lagom till de hade läkt och hon var någelunda igång, hoppar hon in i vår lilla mini sten mur på tomten när jag står brevid och håller i henne och slår på sig på EXAKT samma ställe som innan :confused: Huur kan det hända????

Lagom till hon var på väg att komma igång igen fick hon en böld som hon var tvungen att behandlas för med penicillin, och väntan på att den skulle gå bort och bli läkt gjorde mig tookig.

Nu när jag äntligen börjat komma igång IGEEEN Drar hon hela hagen runt i 200 knyck och sparkar sig själv på ena senan på frambenet ( som tur var inte riktigt så illa som jag från en början trodde)

MEN VARFÖR??

Varför kan inte den oändliga uppförsbacke ge sig snart?

Lider med dig!!

usch!! de är du och jag och våra pollar mot denna orättvisa värld ;)

Men det är som du säger.. man frågar sig varför just jag, hela tiden!

jag gör allt jag kan för att göra "rätt" rider fram, skrittar av, köper massa dyra bra skydd, bästa stängelna, fina hagar., rider bara på bra underlag, tränar för tränare som jag verkligen gillar, tränar, tränar, tränar för att det SKA gå!!!

men det är mina pollar som råkar vara överkänsliga mot fukt-får mugg- lymfangit och så är den tävlingspollen borta från banerna, viserligen är jag överlycklig at han klarat sig så bra som han faktiskt har gjort.
och hur bra underlaget än var, hur väl framriden och väl tränad pollen och jag var så var det VI som kom lite fel på hindret och gick omkull.
inte grannen som rider när hon har lust (nån gång i veckan), skiter i att rida fram o vad det är för underlag, struntar i om hästen tappat skor eller ej, näe, vill hon hoppa så gör hon, vill hon ut o galoppera på asfalt så gör hon, ska hon tävla så blir det hårdkörning i paddock en vecka innan start, sedan är den halt n¨n dag, men sedan så "fullt" frisk...
Visst "hon" (som här är flera olika personer) kommer snart att ha en häst som inte hållt, men ibland undrar man jue... hennes häst verkar ju tåla det mesta, men mina drar på sig skader....
(ok, jag får la lite skuld i det... n
r jag till o med köper mig hästar som jag vet ÄR skadade...)

Visst e det galet!!

Precis som du säger med de här som rider sina hästar lite hur som helst och när de vill.. Jag kan inte förståå.. men å andra sidan kanske det inte är speciellt lyhörda och känner om hästen är lite sned, oren eller vad det kan vara.. de bara "kör på"

Jag är precis som dig med nogranheten på det där mewd att verkligen försöka med Rätt tidning, underlag, saker träning osv. Jag har ridit barbacka i flera månader för att sadlar krånglat hit och dit.. ( läs pengar )

Detta eviga motgångar!!
Vad skulle vi gjort utan dem??
(Mått så fruktansvärt mycket bättre!!!!) :crazy: :smirk:

men å andra sidan kanske det inte är speciellt lyhörda och känner om hästen är lite sned, oren eller vad det kan vara.. de bara "kör på"
Antar att du har rätt... glömmer aldrig när en X skulle tävla och hade haft ute en som tränade den för hon jobbade, en annan som knoppade... sedan kom X mamma ut och hästen kan knappt stå på benen, hon tempar och den har över 40graders feber.... X blir arg på hästen och tycker att den kunde han la fått på tävlingsdan eller dagen efter, ja så hon i alla fall kunde fått åka iväg och starta....

jaady det finns verkligen "typer" men vi kärvänliga välmenande galningar som utåt sett aldrig ger upp.. vem tänker på oss? :crazy: ;) :D

Jobbigt jobbigt.. nu har jag lyckats köpa en sadel som inte passade också.. (klantigt av mig JAAA!!!) men jag börjar bli DESPERAT efter en sadel nu.. såå nu står jag med 7500kr mindre i plånboken och en ( visserligen rätt fin) sadel som jag inte kan använda. :cry:

Det där med sadlar känner jag igen.. jag har en polle som är halft omöjlig...
Köte under perioden av 2 år 7 sadlar för ca 10000:- styck, men efter ett par gångers andvändning passade de inte... Hade nog då provat minst 70sadlar på honom också...
Men så fick jag tipset om wintec-luftstoppade med utbytbar bom...
och pollen älskar den!!!! och den ligger hyfsat, men en schoolingpad ligger den perfekt (jag är egentligen emot paddar och gojs men här fins det inget val), sedan skulle jag köpa en dressyrsadel, hittade en fin ny märkessadel som låg jättebra (även en sadelutprovare kollade), och pollen börjar plötsligt resa sig igen... det blev värre och värre och han gick på bakbenen... vägrade samarbeta... så jag tog av sadeln och upp brabacka= from som ett lamm... så det blev att fortsäta tävla dressyr i min flatback hoppsadel :), men nu har jag köpt en isabell werth-luftstoppad :love:.
Funkar kanon på min häst. kanske inte alla?

Me lycka till och hoppas att du snart hittar nåt!

Sv: Hur mycket motgång kanman ha?

tack tack!! det behövs verkligen lite pepping här!!!

Lycka till själv!! :)

Jag tror att du är överambitiös !

Jag skulle ALDRIG slita på min häst genom att hopp banor som är större än den kommer att tävla. jag tycker det verkar otroligt DUMT att hoppa banor på 150 på en C-ponny, det högsta en kat C hoppar är väl MSV A och vad är det 120 ? (om du finns i Sverige)

Att hoppa ett enstaka högt hinder är väl okay. Men slit inte på din ponny i onödan. Även om den har kapacitet och leker över dessa stora hinder - eller rättare sagt, just därför ! Är den modig och har kapacitet så behövs det verkligen inte.

Sv: Re: Hur mycket motgång kanman ha?

Guatemala skrev:
jaady det finns verkligen "typer" men vi kärvänliga välmenande galningar som utåt sett aldrig ger upp.. vem tänker på oss? :crazy: ;) :D

Jobbigt jobbigt.. nu har jag lyckats köpa en sadel som inte passade också.. (klantigt av mig JAAA!!!) men jag börjar bli DESPERAT efter en sadel nu.. såå nu står jag med 7500kr mindre i plånboken och en ( visserligen rätt fin) sadel som jag inte kan använda. :cry:

Du får byta häst haha nerå skämta bara =)

Ne men jag fattar precis vad ni snackar om, och jag fattar inte varför allt är emot mej och alla säger jämt när det händer nåt med mej numera "ah typiskt annas otur" heh, så det är typ känt nu.. Jämt när man ska iväg att träna/tävla så händer det nåt, tex att det inte snöat innan och på natten blir det snöstorm så man får inte ut hästtransporten och sen på kvällen är det storm fritt, el att hästen blir sparkad på natten och man kommer till stallet ca kl 05.00 och ser detta och får ställa in allt som man tränat till i hur många månader som helst. Sen händer det att man själv råkar slå i huvudet i väggen när man vaknar och kan då inte åka på uttagning till SM för att man har fått hjärn skakning. Eller som det som händer nu, man har fått praktik på strömsholm men har även fått en jätte stor 3:a mitt i stan billigt, och fått stallplatsen man väntat på i 2 år med ridhus, vad ska man välja? usch.. sen ska man sälja hästen för att man har tränat upp den och gått upp i klasserna.. m.m. detta är bara en pytteliten del av det som händer mig, jämt.. min häst blev oxå halt precis innan jag skulle sälja honom, och står 1 mil från mig, och alla var på semester och ingen veterinär gick att få tag på för dom var på semester dom med, sen var det festival så vägen in till min häst var igenbommad så man fick stå där varje dag och förklara att man INTE vill va med på festivalen utan hade den häst i Boxvil!! aaaah

Xeline skrev:
Jag tror att du är överambitiös !

Jag skulle ALDRIG slita på min häst genom att hopp banor som är större än den kommer att tävla. jag tycker det verkar otroligt DUMT att hoppa banor på 150 på en C-ponny, det högsta en kat C hoppar är väl MSV A och vad är det 120 ? (om du finns i Sverige)
.

^Vet inte varifrån du fått att han är Cponny????
läst eigenom mina inlägg och kom på att du kanske missumfattat detta:
"G som var som bäst innan han fick lymfangit hoppade baner på 140-150, han lekte över.. och han är new-forest.
C som de senaste två åren bara blivit bättre och bättre,.......... "
G är new-foresten. där det står C står för halvblodet, och är början på en ny mening!!!!!!!!!!

G som jag hoppa baner på 140-150 är förvuxen NF på 150, det viss säga,m hade han varit 2cm mindre hade SM-höjden legat på 135-145 (ej hundra). JSM ligger på 145, vilket var meningen att vi skulle träna och kvala till, men som sagt fick han lymfangit.

Min kompis har oxså haft MYCKET motgångar. Jag tycker så synd om henne. Först så köpte hon en ponny för ..... aa rätt mycket pengar. När hon hade ridit honom 5 ggr så blev han sparkad i hagen och bröt griffelbenet. Han vilade i ett halv år, efter ett halv år åkte de till veterinären och sedan fick hon börja rid honom.

När hon hade ridit honom i 1-2 veckor, så var jag och hon och hopptränade. Då rammlade ho av honom och hon bröt armen. Då bestämmde hon sig, nu ville hon sälja honom ingenting funkade, han vägrade ut sig på alla tävlingar och jaa.. så hon satte ut annons.

Efter 2 veckor blev hästen halt, han vilade i nån månad. När de sedan åkte till veterinären trodde min kompis att hon skulle få börja rida honom igen, för att sedan kunna sälja, men han var tvungen att avlivas...

Nu har hon köpt en ny ponny. Hon har rammlat av den ponnyn jätte många ggr, och en dag när de var ute och red i skogen så rammlar ponnyn och river upp hela benet, så det blöder jätte mcyket.

Det var för ca 2 veckor sedan, och nu är ponnyn bra ! Och jag hoppas INTE att det händer fler saker med min kompis nu !!!!!

Men stå på dig, snart går det bättre för dig igen ! Jag har oxså haft motgångar nu, först fick min ena ponny mugg, sedan blev han halt, sedna fick han hosta och nu är han frisk och tävlas ! Men nu har min andra ponny fått inflammation för 2:a gången på 1 månad så nu har hon inte tävlat på ca 6veckor och inte kunnat ridas ordentligt, men jag hoppas att hion blir bättre snart ! :love:

När hon hade ridit honom i 1-2 veckor, så var jag och hon och hopptränade.

VA??? hoppträna efter 2 veckor?? jag hoppas att jag missuppfattade det här.. eller att du glömde skriva något. :confused:

Sorry, jag uppfattade det som om det var en C-ponny...

jag är OCKSÅ trött på motgångar!!!
Först skadar sig ettåringen, måste opereras. 1 ½ månads boxvila... på hösten blir gamlingen dålig. Åker in, artros. Unghästen in för kontroll igen, måste opereras ännu en gång. Gamlingen in för kontroll. mkt dålig prognos. Unghästen opereras. Gamlingen tas bort. Unghästen ska in för kontroll nu på måndag... final chansen för hans del.
Parallellt med detta har hans mamma varit halt till och från, hon har små små pålagringar som enl röntgen itne är ngn fara. jot jena... knappt blir hon bra förräns hon blir halt pga hovspricka. Nu verkar unghästen ohalt iallfall inför sista kontrollen, men då får han svår MUGG! Idag var han tjock i benet, jag fruktar lymfangit... stööööööön!

När vänder det???

Liknande trådar

Ridning Ska ta min historia lite kort. Ända sedan jag var liten så drömde jag om att rida svår hoppning. När jag skulle börja gymnasiet...
2
Svar
21
· Visningar
2 339
Senast: muppia
·
Hoppning Det är kaos i mitt huvud så jag skriver lite här så får jag se om någon här har någon smart lösning… Bakgrund: Jag är 18 år nu, ända...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama