Hur mycket MJ och vilken kvot?

amalia

Trådstartare
Är lite nyfiken på vad ni skulle lägga denna häst på för Mj och kvot.

Halvblodsvalack f. 2002
Beräknad färdigvikt 650kg
Är just nu inne i en växtperiod
Något svårfödd
Är idag i lite för dåligt hull och behöver lägga på sig.
Arbetas i genomsnitt 4-5 dagar i veckan i cirka 45 minuter (varav cirka 20-25 minuter uppsuttet)

Går idag i en hage med minimalt med gräs då betena har gödslats och de kommer gå ut på betet om 1-2 veckor. Handbetas en timme varje dag.
 
Sv: Hur mycket MJ och vilken kvot?

Vad är det för en pansarvagn med tanke på beräknad vuxenvikt ?
Ett normalt halvblod av dagens lite lättare variant på 170cm ligger på 520-550kg som idealvikt. Har själv en äldre av modell jättedö grov på 175 ett muskelberg med rejält grova ben (165cm i täcken och ca 1 meter bred i bogen) denna killes optimalvikt ligger på ca 620kg (670 väger han när han är rejält fet med jättemage).
 
Sv: Hur mycket MJ och vilken kvot?

Vikter kan nog variera väldigt, min är 160 cm i mkh och relativt tunn benstomme och väger ca 580 kg (visserligen beräknat med måttband...)
Vet ju inte hur hårt han går dessa 45 min men om man räknar med ett ganska måttligt arbete så hade jag nog lagt 4-åringen på 90-95MJ med en Smbrp/MJ kvot på ca 6,5-7 eftersom han är i en växtperiod. Då han redan är lite dålig i hullet kan man ju lägga honom högre, kanske på 95-100 MJ en tid.
Sen ska man inte stirra sig blind på siffror, vissa behöver mer andra mindre. Huvudsaken är att man har en bra balans i foderstaten och att hästen förblir i rätt hull :)
 

Liknande trådar

C
Foder & Strö Jag har en pålle som har lite svårt att hålla hull. I somras magrade han kraftigt eftersom han vantrivdes med att gå på bete, han ville...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Coffeaclub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp