Hur mycket mer växer de när de kastreras?

MaRomer

Trådstartare
Hade tänkt vänta in i det sista med att kastrera mitt HBL. Och den enda orsak jag har är att han redan har vuxit enormt och haft problem med detta i form av difusa hältor(veterinär har undersökt hästen 3 ggr och är röntgad). Därför är det viktigt för mig att han inte får en till snabb tillväxtperiod till. Han har nu stannat av i växten något och ligger på 160-165 i mkh (2 år i April).

Hur pass kommer en kastrering i vår påverka hans tillväxt? Bör jag vänta till hösten istället? Jag har inga problem att ha kvar honom som hingst, men hade samtidigt velat åka iväg på lite äventyr med honom. Och det är helt klart "lättare" med en valack än en hingst.

Jag tror inte man kan säga si eller så cm. Men de växer ju oftast mer om man kastrerar tidigt. inte hört om någon växtspurt direkt av kastreringen dock, och min som man absolut inte heller av hälsoskäl vill får ett nytt idiotryck av tillväxt just nu avråddes inte från kastrering nu. Iofs var han hingstig som sjutton, men bara om brudar i närheten (dvs inga problem/ingen hingstighet hemma vilket vet visste)

Min andra kastrerades som treåring, kom ingen växtspurt där i alla fall. Han är ponny så var inte "klar".

Det säga ju de uppnåt 90% tillväxt som åring även om det stämmer kasst för vissa. Men vid två borde det inte finnas massor kvar att växa, spec inte om växt fort.

Men vet, det gör jag inte.

Vad jag kunnat läsa mig till om kastrering och tillväxt så beror det på hormonerna som styr könskaraktären. Kastrerar man tidigt innan könsutvecklingen kommit igång växer individen och utvecklas på ett annat sätt, som bl a ger en längre / högre storlek och mer slimmad/androgyn (eller vad man ska kalla det ) kroppsform.

Så att kastrera en normalt utvecklad tvåårig hingst bör inte påverka tillväxten i någon större utsträckning. Det är ju inte direkt att anse som tidig kastration och merparten av könsutvecklingen är ju redan klar.
Sedan är den höjd den har idag inte direkt onormalt stort för en häst i hans ålder. Jag har två som är yngre (ca tre månader ) och lika stora eller större än din.

Håller med Masse. Inte så mycket höjden som blir påverkad som utseende. Jag har en som kastrerades vid 5 år och han är stooor! Har nacke, utstrålning och temperament som en snäll hingst. Hindrade inte växten ett dugg Så det går inte att förutspå om och hur mycket de växer vid kastrering.

Personligen skulle jag väntat med kastrering tills det behövs sas. Då eliminerar du den lilla risken som finns att han växer ännu mer snabbt och du får en snyggare häst med mycket presence. Men är han jobbig att hantera och du ändå kommer kastrera snart hade jag inte väntat.

Håller med Masse. Inte så mycket höjden som blir påverkad som utseende. Jag har en som kastrerades vid 5 år och han är stooor! Har nacke, utstrålning och temperament som en snäll hingst. Hindrade inte växten ett dugg Så det går inte att förutspå om och hur mycket de växer vid kastrering.

Personligen skulle jag väntat med kastrering tills det behövs sas. Då eliminerar du den lilla risken som finns att han växer ännu mer snabbt och du får en snyggare häst med mycket presence. Men är han jobbig att hantera och du ändå kommer kastrera snart hade jag inte väntat.

Han är en mycket trevlig individ och jag har inga problem att ha honom kvar som hingst. Har redan en till på gården. Däremot vet jag ju inte alls hur han beter sig om vi åker iväg;)

Han är en mycket trevlig individ och jag har inga problem att ha honom kvar som hingst. Har redan en till på gården. Däremot vet jag ju inte alls hur han beter sig om vi åker iväg;)

Prova :)
Min som jag kastrerade som treåring var lika lätt att ha att göra med borta som hemma. Han hummade och pratade med ston han såg i början när han kom till en ny plats, men inte ostyrig, inga problem koncentrera sig på jobb (tex löshoppning osv). Inga problem det kom in ett sto i ridhuset eller så.

(Den andra däremot är redan vid 9 mån vidrig på bortaplan, bara kokos och testosteron i hela huvudet - helt blockerad och odräglig..)

Ja jag får nog avvakta lite till då. Många hävdar ju att de kan bli knäppa runt 2. Jag har hela tiden velat vänta så länge det går med kastreringen.

Ja jag får nog avvakta lite till då. Många hävdar ju att de kan bli knäppa runt 2. Jag har hela tiden velat vänta så länge det går med kastreringen.

Om han är lugn och trevlig nu så tror jag inte han plötsligt blir knäpp. Har ni ston hemma? I så fall borde du märkt av en ev knäpp redan.

Har ni inte ston hemma så kan du inte åka iväg nånstans med honom och se hur han beter sig i och sen bestämma om kastrering?

Båda mina var jättesnälla att ha att göra med hemma, men det är inga ston här. På bortaplan med ston så som sagt den ena skötte sig utmärkt, den andra inte alls.. Så om du ser hur han reagerar borta kanske det blir lättare besluta om kastrering nu eller ej - och du slipper upptäcka det i sommar när det är insekter och jävelskap och inte läge att kastrera.

Om han är lugn och trevlig nu så tror jag inte han plötsligt blir knäpp. Har ni ston hemma? I så fall borde du märkt av en ev knäpp redan.

Har ni inte ston hemma så kan du inte åka iväg nånstans med honom och se hur han beter sig i och sen bestämma om kastrering?

Båda mina var jättesnälla att ha att göra med hemma, men det är inga ston här. På bortaplan med ston så som sagt den ena skötte sig utmärkt, den andra inte alls.. Så om du ser hur han reagerar borta kanske det blir lättare besluta om kastrering nu eller ej - och du slipper upptäcka det i sommar när det är insekter och jävelskap och inte läge att kastrera.

Vi har ju inga ston här, däremot rider det jätte mycket igenom vår gård jämte hagen. Han pratar som viken annan häst och springer jämte staketet, men inget "hingstigt". Däremot ska lilla hingsten betäcka i sommar, så får hem 2 ston. Men detta först i Maj....

Liknande trådar

Hästvård Har en åring, halvblod, som jag nyligen kastrerat. Han har visat hälta på båda bak under vintern (röntgen visade lösa benbitar i...
Svar
5
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Kassiopeja
·
Hästvård Inget beslut är fattat än, men det lutar väl åt att min fina pojke kommer få bli valack inom överskådlig framtid. :( Det som får mig att...
Svar
5
· Visningar
1 362
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka