Hur mycket mat ger ni era 08or

D

Dannyboy

Jag har precis köpt ett 1 1/2årigt halvblod.

Har fått lite tips på mat, men tänkte kolla med Er!

Några dl Groov 125??

Sv: Hur mycket mat ger ni era 08or

Beror ju på vad grovfodret har för värden vad du ska komplettera med. Behovet för en knatte med beräknad vuxenvikt på 6-700 kg ligger på ca 90 mj och 550 g smrp. Sen ökar ju behovet om hästen går på lösdrift osv.
Min grabb(numera valack) ligger på ca 120 mj och 700 g smrp, han verkar ha ärvt lite av sin mors svårföddhet. Han är 1 år och 8 månader.

Han äter

Fritt med hösilage ts 68%, han äter ca 15-20 kg. (Jag räknar lågt, på 15kg, för att ha lite "marginal")
2 kg lusernpellets
1 kg havre
0,5 kg soja
Tokosel

Vi har jättedåliga värden på hösilaget:(

Vi har bra värden på ensilaget.

Första riktigt unghästen och jag kom på at jag har fan inte en aning om vad han ska äta. Han är oxå ca 1år & 8 månader.

Har du värdena på hösilaget så är det bara att lägga in på hippocampus och räkna. FInns ingen anledning att ge "bara för att" samtidigt så vill du ju vara säker på att han får i sig allt han behöver.

Min 1,5 åriga unghingst går på lösdrift och jag räknar på att han får i sig 15-16 kg/hösilage (70% ts). Vi har så bra värden att de bara behöver mineraler i år men nu när det drar mot -20 så har de fått lite lusernpellets också.

Jag vet att vi har bra värden men jag vet inte vad d ligger på, ska fråga stallägarn, får be hene eller gamla ägarn om en korekt foderstat, vill ju att lill killen ska få d han behöver.

Väldigt glad för svar iallafall :)

Får du bara värdena kan du som sagt också räkna själv med hjälp av Hippocampus foderprogram. Det är bra att få kunnig hjälp men det är viktigt att man själv tar reda på hur det förhåller sig, ibland kan man få usla foderråd även av de man tror är kunniga.

Grattis till köpet av unghästen!

Har du värdena på hösilaget så är det bara att lägga in på hippocampus och räkna. FInns ingen anledning att ge "bara för att" samtidigt så vill du ju vara säker på att han får i sig allt han behöver.

Min 1,5 åriga unghingst går på lösdrift och jag räknar på att han får i sig 15-16 kg/hösilage (70% ts). Vi har så bra värden att de bara behöver mineraler i år men nu när det drar mot -20 så har de fått lite lusernpellets också.

Håller med ovanstående!
Jag har också en -08 som jag köpte redan som föl förra året.
Tar alltid analys på mitt hö och tar sedan hjälp av företag som räknar ut lämplig foderstat. Jätte bra tycker jag!

Dom allra flesta unghästar får för tok för lite protein. Det är väldigt sällan som man inte behöver komplettera med kraftfoder. Lusern måste man utgå ifrån att dom alltid behöver.

Hej igen! Tack för bra svar. Har pratat med gamla ägarn nu och han ska gå på höensilage och lusernpellets.

Det är mkt kalcium i lusernpellets (som bör blötas för att undvika foderstrupsförstoppning) så kolla vilka mineraler du ska ge för att få rätt kalcium/fosforbalans.

Vi som har ett grovfoder med 'ridhästvärden' ca 7,5 MJ/ 40 smrp ger såhär:

Valack (rejäl): ca 17-20 kg hö per dygn (i princip fritt). 2 kg Kvarnbys lucern, ½ l betfor, ½ l vetekli, morötter, kvarnby mineraler.

Sto (nättare): ca 15 kg hö/dygn (i princip fritt). 1,2 kg Kvarnby lucern, ½ l betfor, ½ l vetekli, morötter, kvarnby mineraler.

Hej igen! Tack för bra svar. Har pratat med gamla ägarn nu och han ska gå på höensilage och lusernpellets.

Du kan inte gå på vad gamla ägaren har gett hästen .

Eller har den gamla ägaren fått dina hö/ensilge värden och hjälp dig att räkna en foderstat som gäller på din mat ?

Mia

Jag har givit henne värdena på vårat ensilage/hö, så hon ska räkna ut vad han ska äta när han flyttas.

Han kastrerades i fredags & är betald idag så allting har gått bra =)

Nu ska han bara vara "hemma" & läka 2 veckor till.

Nu går han på fritillgång hö ensilage då han går på lösdrift, detta är ngt han verkligen har tagit för sig av då han är väldigt rund.

När han flyttar hem till mig så ska han vara inne nattetid & inte går på lösdrift.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka