Hur mycket mark har ni?

Timsetim

Trådstartare
Nyfiken på hur mycket mark ni har som bor på gård. Vad tycker ni är lagom till 2, max 3 hästar? Ju, mer mark desto bättre, givetvis, men om man ska vara realist, hur mycket mark "räcker"?

Tacksam för alla svar! :bow:

/Timsetim

-Vet inte om den här tråden hamnade rätt. :angel:

Sv: Hur mycket mark har ni?

Om man ska ta sitt eget hö brukar man räkna 1 ha/ häst (medelstor naturligtvis).
Gäller det bara bete beror det ju på hur kraftigt det är och om det lätt blir söndertrampat.
Jag har 9½ ha. mark och använder det mesta till bete. Det är mest ängar, men lite gles skog får dom också gå i.
På detta går 8 hästar i varierande storlek,2 shettisar, 1 nordsv. brukshäst, 2 ardenner, 1 c-ponny, 1 d-ponny och 1 halvblod.
Jag har alltid haft bete så det räcker, men det finns inte tillräckligt till att ta hit fler hästar.

Vi har 15 tunnland men det mesta är utarrenderat till en bonde då vi inte tar eget hö. V har två/tre hästar och knappt två tunnland bete dock verkar detta vara lite lite för våra "gräsklippare" så vi ska återkalla lite mark och ha drygt tre tunnland bete från nästa vår.

Har som mest haft 3 stora hästar på mina 2.5 ha mark. Det är fördelat så att jag har drygt 1 ha (2 tunnland) till sommarbete och resten till vinterbete. Till detta kan jag dessutom lägga nästan 2 ha som är äng/skog och används under vintern och sommarens hemskaste blinningtid!
I år plöjde jag upp mitt sommarbete och hade 2 ston med föl och då insåg jag att detta är alldeles för lite mark!!!
Trots allt arbete man lägger ner på maskning måste ju betet plöjas/sås in någon gång vart 4:e/5:e år pga av rator så jag skulle nog hellre säga att 2.5 ha riktigt bra betesmark fördelat på 2 sommarhagar och 2.5 ha vinterbeten i ängs-/skogsmark vore minimum för ett enkelt hästägande baserat på 2-3 stora hästar.

Är det verkligen inte fler som har egna gårdar? Isf omformulerar jag min fråga! :idea: Hur mycket mark anser du behövs/har du per häst? Tanken är att den marken vi har ska täcka det normala behovet av daglig utevistelse, tanken är inte att de ska vara ute dygnet runt/året runt, utan även stå i stall. Jag har kontakter som har fantastiska beten så skulle jag köpa en häst som behöver "riktigt" bete kommer den att åka dit. Tacksam för alla svar för att lättare kunna sålla i "söka-gård"-djungeln! :bow:

/Timsetim

Jag har ingen gård utan en hage på 2500 kvadrat till 3 hästar. Dom är såklart på bete mellan 4-5 månader isträck på sommarhalvåret.
Hagen är som 2 paddockar, med träd och ett vindskydd. Det funkar bra, man får ju mocka hagen ofta . Skulle vilja ha lite till så jag kunde gjort en ridpaddock.Lycka till med gårdköpandet.

Jag skulle inte vilja ha en gård med mindre mark än 2 ha/häst. När vi tittar på gård nu så känns 10 - 15 ha lagomt, men då vill jag helst ha lite skog till och inte enbart åkermark. Fodret hade vi tänkt köpa så det hade enbart blivit hagmark av det mesta.

En ha är ju inte mer än 100x100 m, jag häpnar att det finns "hästgårdar" med mark under en ha! :eek:

Timsetim skrev:
Nyfiken på hur mycket mark ni har som bor på gård. Vad tycker ni är lagom till 2, max 3 hästar? Ju, mer mark desto bättre, givetvis, men om man ska vara realist, hur mycket mark "räcker"?

Tacksam för alla svar! :bow:

/Timsetim

-Vet inte om den här tråden hamnade rätt. :angel:

Vi har två hästar och 6 hektar till 3 hagar, varav 4,5 hektar är ängsbete och 1,5 hektar är skog (där går de på vintern). Vår mark räcker till bete april-oktober (stödfodrar i början) om man skiftar mellan de två beteshagarna. I år gick hästarna 3 månader i en beteshage på 2,5 hektar och då blev den nerbetad, vilket den inte brukar bli.
Vi har även 2 hagar på en hektar vardera som grannarna lånar ut till oss och som vi använder för att hålla nivån på parasiter och slitaget på hagarna nere.
Kort avbetat blir det inte och vi skulle behöva ha en egen betesputs och en traktor.

Precis sådan storlek som jag känner man behöver till 2 fullstora hästar. Jag skulle ALDRIG vilja ha mindre vinterhage än de 1.5 ha som jag har.

Att bara låta hästarna gå (stå) i en padock räknar inte jag som förenligt med djurskyddslagen (att hästar ska ha möjlighet till ett naturligt beteende).
Dels måste de ha mycket tjocka täcken på (jag använder täcken på vintern) eftersom möjligheterna till lä resp. rörelse brukar vara starkt begränsade och dels har de, så fort höet är slut, ingenting att göra mer än hänga eller skaffa sig olater.
Och skada sig kan de göra orentligt även i en välgrusad paddock...

Vi har ca 11 ha åker 11 ha bete och 70 ha skog.

Det räcker till våra 7 hästar.

Jag brukar avråda de festa med smågårdar från att ta eget hö. Det krävs för mycket jobb och maskiner för att det skall vara lönt. Man kan inte hyra in andra i längden heller för skörden är så väderberoende.

Ensilage är lite lättare att låta andra skörda men det är svårt.

Jag har 11 ha åker, men eftersom jag inte har så många hästar så har jag arrenderat ut det mesta.

Har ca 4 ha kvar, varav 1 ha används som vinterhage. I somras gick 2 hästar + en shettis här på bete och det var ganska lagom, hade kanske kunnat räcka till nån häst till.

Jag tycker att de flesta brukar säga att man måste räkna på 1 ha per häst och det tycker jag låter rimligt, inte mindre iallafall!

Min häst går på lösdrift. De är runt 10 hästar i flocken (+- 2). På vintern har de ca 10 ha gärden ("vall", ej sådd eller plogad på 8-10 år), med lite träd/buskar och så de kan gå ner i älven och plaska. Dessutom har de en liten uppgrusad hage där de får ensilage och en ligghall på 100-150 kvm.

På sommaren går de på bete som nog är minst 15 hektar. Blandat vall/skog/berg med gräs (vad man nu ska kalla det?).

När jag i framtiden kommer leta gård så kommer jag inte titta på de under 15 hektar, men helst över 20 ska den ha. Då har jag iofs tänkt ha lite fler hästar än 2-3 och de ska gå på lösdrift hela bunten (edit: dessutom var en stoflock och en hingst/valackflock).

Räkna på minst 1 hektar per häst iaf (½ sommar, ½ vinter), gärna 2 (1 sommar, 1 vinter). Det beror ju på lite vad det är för typ av mark också.

Senast ändrad:
Sommarbete

Till sommarbete brukar 1 1/2 hektar per halvblod vara en bra riktlinje.

Jag har 4,5 ha mark men 1/2 ha ligger så korkat till så den används inte. 1 ha på andra sidan vägen går till fårens sommarbete och sedan ligger hus och stall och loge och ridbana på lite så kvar blev ca 2 ha som mina två hästar har som vinterhage.
Sommarbetet har jag gratishos en bonde en hel km :eek: bort och då delar två hästar och fem kvigor på ca 9 ha.
Räcker så bra för mig och de djur jag har.

Ti_Ti

3 ha varav 1,7 är skog. Jag har inte så mycket bete men får låna av en snäll granne. Tar inte eget hö utan köper av en kompis. :)

Fem hästar i stallet. !,5 ha egen mark, varav 1 ha vinterhage, 3,5 ha arrenderad mark, varav 1 ha vinterhage o 2,5 ha sommarhage. Alltså 2 ha vinterhage o 2,5 ha sommarhage. De två ettåringarna (en egen, en inackorderad) har dock inte varit med o delat på sommarhagen, utan varit på annat bete, och kommer så att vara sommartid tills de är iaf fyra. Tycker det räcker bra, även om jag inte skulle bli ledsen om någon kom o gav mig en hage till färdigstängslad o klar... Första året hade vi bara vinterhagarna (2 ha) och det funkade det oxå, det var bara två hästar hemma över sommaren, och de fick gå i en hage i taget o stödfodras. Inte idealiskt, men funkade. Hästarna kom ut i hyfsat stora hagar, o gick ju ute dygnet runt på sommaren, även om en del av dieten var hö.

TomasN skrev:
Vi har ca 11 ha åker 11 ha bete och 70 ha skog.

Det räcker till våra 7 hästar.

Jag brukar avråda de festa med smågårdar från att ta eget hö. Det krävs för mycket jobb och maskiner för att det skall vara lönt. Man kan inte hyra in andra i längden heller för skörden är så väderberoende.

Ensilage är lite lättare att låta andra skörda men det är svårt.
Måste fråga dig, har du hästarna på åkern och i skogen??? :smirk:

Vad är det för konstigt med det isf? :confused: Hört talas om skogsbete? :angel: Sen finns det många som släpper ut hästarna på det som kommer upp under sensommaren/hösten när skördarna är tagna. :smirk: Köper jag gård med förhoppningsvis tillhörande skogsmark kommer det att stängslas även skog till pållarna. :D

Shettisar skrev:
Måste fråga dig, har du hästarna på åkern och i skogen??? :smirk:

Fast, han skriver ju att han har 11 ha bete oxå, o det borde väl räcka till 7 hästar. Tror mer han talade om arealen på gården när han tog upp 70 ha skog o 11 ha åker. 70 skog är ju jättemkt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Grazing
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 286
Senast: Görel
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 286
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar