Hur mycket mark behver man för bete en hel sommar åt 3 hästar, hur många hektar ca?

W

Wishful

Alltså, ungefär hur stor hage, räcker det med två som man växlar mellan??, behövs för att 3 hästar skall få vara åtminstone juni-augusti på enbart gräs, gärna längre med tilläggsutfodring. Ge gärna minimi förslag. Skall nångång ännu söka eget stall åt mig och undrar hur stort ställe man borde hitta. Med en ok storleks vinterhage o bete!

Sv: Hur mycket mark behver man för bete en hel sommar åt 3 hästar, hur många hektar

Räkna minst ett hektar per häst.

Immer

Sv: Hur mycket mark behver man för bete en hel sommar åt 3 hästar, hur många hektar

Vår sommarhage är ca 4 (5?) hektar till fyra hästar. De klarar sig i den från strax före midsommar till september på det, är det mer ideala väderförhållanden så räcker det kanske längre. Alltså vi funderar på att släppa en månad tidigare, skulle betet ta slut så har vi två hagar till, en vårhage och en vinterhage som är mindre.

Rekomendationer säger att man bör ha 1ha/häst i en beteshage.

Mycket som spelar in. Väderleken, lättfödda hästar eller de som kräver mer mat? Blir det en blöt och varm sommar är ju tillväxten högre än om det är långa torrperioder.

Beror mkt på hur betet ser ut med tillväxt osv, samt vad det är för hästar. En shettis klarar ju sig på mindre än en ardenner exvis. Men man brukar väl räkna på mellan 1-1½ha/häst.

På vor gård ( bor nu i villa) hade vi 4 ha til 3 häster var af en var med föl.
Dom gik där från 1 juli till vi stänge av den när vattenet kom nov/ dec (dom kom in på natten och fick foder från oktober eller behov) och då hade vi taget 47 stora baller hösilage före dom blev släppt ut. alle var i fint hul, och kanske för mycke.

Det var jätte bra "naturbete", sået för år tilbaks, inte göslat med maskin, men på vinteren blev åen på betet til en älv, och när vattenet drog sig tillbaks ble jätte mycke dygn och närning liggende på marken, det var helt utroligt vad det gjorde för gräset, men tyvär blev hästerne noget runda i det.

Personligt vill jag hellere ha en stort bete med "dårlig" gräs, och ev ligge ut hö under sommeren, än et mindre bete med alt för bra gräs, så att hästarne blir fete. Vitamin får man ändå se till dom får sommere igennom.

BTW vi ligger altid ut hö eller halm, även på sommer bete, hästerne äter det gärne och det gör dom mindre löse i magen.

vi hade 1 ha til vinterhage til samme antal hästar, der blev jätte upptrampat vid grinden, men ännas inte. man kan jo dränere och ligga grus vid grinden om det är äget ställe.

det "minsta" som man generellt räknar bete på som jag hört är 1 ha/häst och 1 tunnland/ponny. har man dålig tillväxt/ ogödslade/obrutna naturhagar så krävs oftast mer areal. är betet av vallkaraktär och inte för gammal (man bör då bryta vallen va 3 år) så krävs i regel något mindre areal om man "delar in" mindre hagar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: Nelle
·
Anläggning Här går nu 5 islandshästar i en hage på ca 1,5 hektar, ungefär två tredjedelar bete och resten skog. De har gått där hela sommaren och...
Svar
9
· Visningar
1 862
Senast: Taefill
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 574
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka