Hur mycket lusern?

Emmie_75

Trådstartare
Vår ena ponny har blivit tvärmager nu då kylan kom och i samband med att vi rakade henne. :cry:

Hon är avmaskad och dessutom pigg och fräsch i övrigt. Inga diarrer.
I vanliga fall får hon 4 kg samt 6 dl musli (havrefri).
Nu har jag ökat på hö:et med 1 kg, dubblat muslimängden, ger multivitamin samt 1-1,5 kg lusern.

Hur snabbt kan jag förvänta mig att det "vänder"? Och hur mycket lusern törs jag ge? eller finns det något annat som är protein- och energirikt?

Sv: Hur mycket lusern?

tvärmager blir man inte på en pissekvart,ni har nog missat att kolla när hon började tappa...

dina frågor går inte att svara på utan att du anger analys på grovfodret. utan det vet du inte vad ponnyn egentligen får i sig alls.

får hon bara 4 kg hö/dag? det låter väldigt lite!

egentligen stämmer det som de andra skrivit, man måste ha höanalysen för att kunna räkna på ett ungefär vad hästen behöver.

Men jag tänkte på lusernet, är det hackat strå eller pellets? har du vägt lusernet? för ett "krafft-mått" hackat strå är betydligt mindre än 1 kg lusern.. Men många använder måtten utan att tänka på hur lite hackat strå väger.

Skulle tro att det bästa är att ge fri tillgång på grovfoder, samt komplementera med lusern hackat strå- vilket man kan ge i ganska stora mängder. det är ju också grovfoder, så det går nog bra att i långsam takt öka upp till fritt där också!

Hon får lusern-hack som jag vägt upp. 400 gr 3 ggr per dag + 1,5 kg hö (2 kg på natten). Räknade fel på höet, hon får 5 kg per dag. Det är en ganska nätt ponny, kat B, väger max 300 kg normalt.

Analysen på höet vi ger nu är inte klar än, men jag misstänker att det dessvärre är ett ganska dåligt hö.

Men hur mycket lusern törs fodra en liten ponny med per dygn (kan man ge fri tillgång eller öka på antal kg) och om det finns något annat som man kan ge nu fram tills analysen är klar, något som ger ponnyn lite fett på kroppen, samt hur fort det normalt "vänder" för en mager häst.

oftast läser man i trådar om antal kilo grovfoder man ger sin häst, och jag undrar varje gång om jag övermatar mina. Kan läsa om stora halvblod som på en dag får det mina får till frukost ungefär.

Ställ henne på fri tillgång, åtminstonde tills hon fårr upp hullet.

jag brukar tänka detsamma om mina :crazy:
t ex min B-ponny, han äter 4-5 kg hö/natt.. sen får han ju massa under dagarna också såklart..
och då är det ändå BRA värden på höet, och ponnyn ser ganska lagom ut i hullet trots min "övermatning" ;)

Tycker också rent generellt att de flesta hästar får för lite hö, i "vilt" tillstånd kan de ju faktiskt äta upp till 18h på ett dygn..
Så jag tror många hästar skulle må bättre av att få mer grovfoder och mindre kraftfoder egentligen!

Jag är långt ifrån foderexpert men skulle också tipsa om att ge mer hö till ponnyn istället. Och som nån sa, lucern i ströform är ju bättre för om foderstaten då innehåller för mycket protein, så är det ju ändå ok eftersom det är från grovfodret..
Det finns ju lite färdigfoder som ska hjälpa till att bygga upp också iochförsig, och olja kan väl också diskuteras i detta fallet?

Hoppas ponnyn lägger på sig mer lite mer hull igen snart!

det är lugnt att öka upp lusernet till fri tillgång, vi brukar hänga in en hink, som fylls på vid behov (och givetvis tömms ganska ofta!). Bara håll koll så inte magen blir kass, annars är det bara bra!

fast att det äter upp till 18h per dygn i vilt tillstånd betyder ju inte att de står vid dukat smörgåsbord och vräker i sig, utan då strövar de och letar efter mat - en stor skillnad : )

fast att det äter upp till 18h per dygn i vilt tillstånd betyder ju inte att de står vid dukat smörgåsbord och vräker i sig, utan då strövar de och letar efter mat - en stor skillnad : )

Jaaaa, det är ju en enorm skillnad såklart! :)
Så det bästa är väl att gå och sprida ut hö i hela hagen helt enkelt ;)

Näe inte det heller faktiskt.

det är så många som fått om bakfoten det där att just att hästar äter många timmar över dygnet. det betyder att den är gjord för att äta LITE och länge. Det är inte samma sak som att den behöver fodras med energi rik mat så många timmar. det är tugg och tarm behovet som behöver uppfyllas, inte näringsmässigt.

Ingen häst behöver tillgång på näringsrikt grovfoder dygnet runt. det kan vara gammalt övervuxet gräs utan vidare näring dagtid, eller halm. Det näringsrika grovfodret pytsas med fördel ut i begränsad mängd, i ransonerade givor över dygnet. Övrig tid är det en fördel om de inte står vid dukat smörgåsbord som sagt.....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 323
Senast: ufot
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 328
Senast: FiVi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka