Hur mycket Lucerne kan man ge hästen?

MaRomer

Trådstartare
Ett 24:årig sto (Sv halvblod) som helt plötsligt inte kan tugga höt. Utan spottar ut de igen. Veterinär är kontaktad!

Hur mycket Lucerne kan man ge henne? Hon har fallit ur jättemycket och troligtvis får hon sluta sitt liv nästa vecka. Men vill veta hur vi kan göra hennes sista tid till den bästa. Dvs hur mycket lucerne kan vi ge henne?

Hon äter havre och betfor utan problem!

Håller tummarna att Tulla får leva lite till!

Sv: Hur mycket Lucerne kan man ge hästen?

Tack, då ska jag ringa ägaren och tala om detta! ( hon frågade mig och jag kunde inte svara på detta)

så mycket hon vill ha.

om hon inte har kunnat äta hö och därför har fallit ur så kan ni väl ge henne en chans att äta upp sig på foder som hon faktisk kan äta?? om det är enda skälet till avlivning. betfor innehåller även det massa fiber och du kan ge uppåt 3-4 kg, men häll av sockervattnet för säkerhets skuld.

så mycket hon vill ha.

om hon inte har kunnat äta hö och därför har fallit ur så kan ni väl ge henne en chans att äta upp sig på foder som hon faktisk kan äta?? om det är enda skälet till avlivning. betfor innehåller även det massa fiber och du kan ge uppåt 3-4 kg, men häll av sockervattnet för säkerhets skuld.

Avlivning är det absolut sista. Och givetvis kommer hon få en chans! Betfor får hon redan mycket av. Men ska tala om för ägaren att hon kan ge henne mer.

Vi får se vad veterinären säger på måndag! Mer kan vi inte göra i nuläget!

det är bra, jag uppfattade det som att det redan var bestämd att hon skulle avlivas...

min gammla häst åt väldigt lite hö (inga problem med tänderna, han blev bara väldigt kräsen!) sista åren, men var i jättefint hull tack vare lusern (båda hack och uppblött pellets) och betfor. :)

så om hästen i övrigt mår bra är det absolut värd att prova! :)

Nej inget är bestämt. Hon är ju "pigg" och glad men när du ser bilderna här nedan så inser du kanske oxå att jag inte överdriver. Hästen är smal i vanliga fall men nu är hon sjukligt mager! Och detta på 3 dar! Tänk nu oxå på att hästen har full vinterpäls.

Men hon får fri tillgång på Lucerne mellan 17.00 på em och 08.00 morgonen efter. Och fri tillgång på hö i hagen. Får även havre, betfor, groov 125 och olja. Vet kommer i morgon!

30401840.jpg

30401834.jpg

Min mosters halvblod blev 37 år. Han var oförskämt pigg hela sitt liv.. men de sista åren så började han bli tunn och få svårt att tugga. Sista vintern så klippte hon höet i kortare bitar och blötte det för att få det lite mjukare. Det fick han tillsammans med lusern och betfor. Fungerade hyfsat men han fick somna in hösten därpå.

oj, va hon har fallit ur..... :crazy:

på med aå mycker lucern det går att få i henne, både hack och uppblött pellets!

oj, va hon har fallit ur..... :crazy:

på med aå mycker lucern det går att få i henne, både hack och uppblött pellets!

Vi kämpar på! Hon får fint hö som är små hackat nu oxå. Och det får hon i sig 2-3 kg/dygn. I morgon kommer vet och vi hoppas att han kan hjälpa henne.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 891
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Träning Jag är nyfiken på om det finns andra som har hästar med väldigt omväxlande temperament? Jag har en ny häst sedan ca 4 månader tillbaka...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka