Hur mycket låter ni valp och vuxna hundar leka

Ainon

Trådstartare
Hämtade i fredags en valp och har även en 4årig till hemma, en 4årig väldigt valpig hund.

Normalt får den vuxna inte leka inomhus och går och lägger sig på kommando. Men det går ju inte när valpen bjuder in till lek, det är inte så att hon blir störd av valpen utan hon leker egentligen helst hela tiden hon med.

Brukar ni låta valp och vuxen hund härja runt inne/ute så mycket de båda vill?
Om inte hur gör ni för att förhindra det?

Lite ovan med valp, det var länge sedan vi hade en sådan hemma, och funderar på vad som är bäst taktik i längden och vilken nivå som är lämplig nu? Ex Dela av hemmet inomhus hela tiden, direkt försöka lära valpen att man inte leker inomhus på nåt sätt (?), ignorera och ta det senare vid större mognad, annat?

Låt sunt förnuft råda. Marodör-valpar som aldrig låter de vuxna vara ifred, förvaras med fördel i valphage i nåt hörn av rummet. Känn av lite om valpen rusar runt på ångorna eller om de har kul en stund, så gör ju inte det nåt. Lek är ju också en del av utvecklingen, sen bestämmer ju du hur mycket "det får utvecklas" inomhus.

Jag lät inte mina leka sådär jättemycket. Men sen är det ju skillnad på leka för att det är kul en stund och att leka leka leka och aldrig sluta. Jag försökte istället vara ute en stund, gå en sväng, leka lite med mig, ge något gott ben eller stänga undan/hålla valpen en stund så den lugnar sig.

Jag vill generellt inte att valpar och unghundar leker sådär jättemycket med andra hundar (återigen beror det på hur hundarna hanterar det. Leka en stund för att det är kul är givetvis okej, men inte så hundarna blir helt "besatta") då jag dels tänker att det sliter mer på kroppen och dels så har jag upplevt att förväntan på andra hundar och lek minskar om man själv är mer intressant och framförallt erbjuder andra aktiviteter där energin får pysa ut.

Min förra schäfer fick leka väldigt mycket som valp med andra hundar. Min nuvarande inte alls lika mycket. Och jag märker en stor skillnad i hur intensiva de är i leken och var förväntan ligger. Min nuvarande är mer intresserad av mig.

Säger inte att det måste bli så, men gillar att lägga den grunden iaf utifall att sas :)

Brukar ni låta valp och vuxen hund härja runt inne/ute så mycket de båda vill?
Om inte hur gör ni för att förhindra det?

Lite ovan med valp, det var länge sedan vi hade en sådan hemma, och funderar på vad som är bäst taktik i längden och vilken nivå som är lämplig nu? Ex Dela av hemmet inomhus hela tiden, direkt försöka lära valpen att man inte leker inomhus på nåt sätt (?), ignorera och ta det senare vid större mognad, annat?
Med Ebrah så lät jag dem inte härja runt inomhus. Lugn brottning i sängen var ok, men inte mer. För att underlätta det hela så lät jag Ebrah springa i skogen en eller två gånger per dag (varierade med åldern) så att hon blev trött och nöjd. Då var det faktiskt inte jättesvårt att lära in "lugn inne - full fart ute". Sedan bor jag väldigt litet också. Hade jag bott större så hade jag inte tvekat att spärra av så att de bara kunde vara i ett rum eller liknande. Ju fler rum mina har att köra race i, desto vildare tenderar de att bli...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: inverterad
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 192
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 524
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 993
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar