Hur mycket kräk är normalt?

susanne

Trådstartare
Min snart två månader gamla bebis kräks vad som jag tycker verkar vara mer än normalt. Sedan förra ammningen har hon kräkts 5 gånger, en gång precis efteråtoch sedan fler gånger en bra stund efteråt (sista gången kanske en halvtimme efteråt). BVC-sköterskan är inte till mycket hjälp, hon säger bara att vi inte ska oroa oss så länge hon går upp i vikt som hon ska (det gör hon, hon äter desto oftare för att få i sig det hon ska).

Är det här normalt?

Jag har provat att utesluta det mesta av mjölkprodukterna (sambon vägrar sluta steka maten i riktigt smör, och jag kan äta en och annan kanelbulle).

Vi ger även Sempers magdroppar (probiotika), som ofta kräks upp (suck).

De värsta kaskadkräkningarna (1 dl som sputade) har slutat sedan vi började med ovanstående (ungefär samtidigt).

Sv: Hur mycket kräk är normalt?

Min son kaskadkräktes från 1 mån ålder ca till ca 6 mån.
Det är inte ovanligt att bebisar kräks så mycket och jag tycker du ska lyssna på BVC. Du behöver inte oroa dig om hon går upp i vikt. Däremot är det skitjobbigt för dig, tro mig, jag vet. Sonen kunde fortsätta kräkas upp till två timmar senare.
Jag provade komjölksfri kost, men det hjälpte absolut inte.
Hur ofta äter hon?
Jag vet att det är fri amning osv bla bla bla, men prova att bara amma var tredje timme (om du inte redan gör det förstås eller om det blir total kaos med en skrikig bebis där inget annat än tutten funkar ;) )

Jag ska testa att försöka dra ut på amningarna, det går att dra ut på tiden mellan maten om man går och bär på henne, annars vill hon äta varje eller var annan timme.

Jobbigt är det. Allt luktar kräk, bebis, kläder, handukar, jag.

Senast ändrad:

Min var likadan, lääääääänge. Blivit mycket bättre nu när hon äter mer fast föda.
Hon kräktes jämt, och i stora mängder, men åt som en häst och gick upp i vikt som hon skulle.

Jag vet, usch det är skitjobbigt.
Min son ville också bli buren JÄMT. Köp en sele eller sjal så får du bägge armarna fria för att fixa mat odyl.
Jag inbillar mig att tack vare att jag har burit på min son JÄMT och ständigt och låtit honom sova på oss så mycket som möjligt så sover han hela nätter i sin egen säng och är lätt att få att somna själv. Han är 8 månader nu.

Tilde kräks typ hela tiden + kaskadkräks.

Eftersom jag var orolig bokades en tid hos barnläkaren på bvc som kände igenom magen + lyssnade om det skulle finnas förträngningar. Dom gjorde pricktest oxå och hon är inte allergisk.

Honnes spyor hör nog ihop med att hon är glupsk och jag har mycke mat. Är hon snorig kaskadkräks hon flera ggr om dagen. 1 dl spya är ingenting för den här damen!

Jag bär henne oxå typ hela dagarna (har sjal) och jag ammar oxå typ 1ggr i timmen. Hon är 3 månader och började kaskadkräkas när hon var 2 veckor.

Storebror kräktes oxå hela tiden, när han tappade vikt fick vi enfamil ersättning.

(Under tiden jag skrivit det här med henne i mitt knä har hon kräkits 3 ggr...)

Aj jobbigt för er! Jag vet hur det känns!

Jag har en liten spygurka här hemma. Han är nu 8 månader och det har inte blivit någon förbättring ännu. Nu äter han även en del vanlig mat men det gör inte saken bättre. Snarare luktar spyorna värre. Urk.
Han har kräkits ända fram till nästa amning ofta. Då ammade jag aldrig tätare än var 3:e timme. Ofta mycket kräks och ofta ser det ut som keso.
Sonen slutade även att bajsa ett tag. Höll upp 18 dagar som längst. Läkaren frågade då om han kräks mycket och nickade och sa helt sonika att då gör han sig av med överskottet på den vägen. :crazy: Yummie!

Vi har alltid varit nog mad att rapa. Rapar han inte inom 10 sekunder efter han släppt bröstet så kommer maten upp igen. Han mellanrapas inte vid amning däremot när han får flaska som han får på kvällen. Då mellanrapar jag 2 gånger på 250 ml ersättning och en gång på slutet.

Sen ett tips som varit ovärderligt för oss. Ni kanske har sånna där små handdukar från IKEA? Om man tar en sån och viker som en trekant så att den där färgglada hällan hamnar i ett hörn så kan man trä handduken som en scarf runt halsen och dra igenom hörnet genom hällan och vika under. Det gör ofta att kräket hamnar i handduken och man bara behöver byta den och inte hela outfiten femtioelva gånger om dagen. Vi har 80 sånna där små handdukar och har tvättat var 3:e dag sen sonen föddes :eek: :D

Sen håller jag med BVC och övriga. Så länge hon ökar i vikt, inte verkar bry sig, inte har ont i magen, kissar som hon ska, så borde det inte vara någon fara. Sen hur kul det är, det är ju en annan femma.

Lycka till!
Miks

Vår lilla tjej är iofs för tidigt född. Men hennes övre magmun sluter inte tätt/är inte färdigutvecklad. Därför spyr hon massor. Det är inte roligt men det kommer att gå över. Nu är hon 1 år (idag faktiskt:)) och det har blivit lite bättre eftersom hon står upp. Men håll ut det kommer att bli bättre. Så länge ditt barn går upp i vikt så borde det inte vara någon fara.

Men man blir less när man vissa dagar får byta kläder 5-10 gånger......

Fast om ni steker i smör och småfuskar kan ni lika gärna strunta i att utesluta mjölken då det ska vara helt mjölkfritt för att hjälpa (samt att det verkar ju inte vara det om det "bara" är kräkningar, mjölkallergi brukar ge magsmärtor också). Detta sagt i all välmening då jag vet hur tufft det är att vara helt mjölkfri (jädrar vad de stoppar mjölk i allt möjligt...)

Magmunnen är förmodligen inte riktigt utvecklad och en del bebbar kräks mycket.

så länge hon inte tappar vikt är det ingen fara.

min spydde och tappade vikt, vilket resulterade i operation när hon var 8 dagar gammal.

låt henne amma så ofta hon vill, det är ju ett tecken på att hon är hungrig!

Det behöver som flera andra skrivit inte vara något fel.

Men...min son kräktes väldigt mycket som bebis, kaskadkräktes.

Jag försökte få gehör för detta hos BVC då det inte kändes helt normalt, de sa att det inte var någon fara då han gick upp i vikt.

När han började äta vanlig mat, dvs endast smakportioner etc, så gick han inte längre upp i vikt, från sex till tio månader gick han inte upp ett endaste kg. Men kräktes fortfarande lätt och ofta. Och då blev det liv i luckan. Det togs prover och han visade sig reagera på mjölkprotein, äggprotein och veteprotein...

Han är nu 13 (snart 14) och de allergierna har växt bort, han är dock fortfarande liten till växten och är pollenallergisk och allergisk mot äpplen etc. Samt har jättesvåra exemproblem.

Sååå, du behöver säkert inte oroa dig så länge barnet går upp i vikt. Men, så fort det inte gör det, så bör det kollas upp varför.

Och sen tror jag att man ska våga lita på sin instinkt som förälder, känns det inte bra, så kan det faktiskt vara så att det inte är bra.

*Delvis knapplån*

Alltså hur mycket kräks är det när ni andra säger kaskadkräk?

Själv har sonen "normala" kräkningar på typ 10x10 cm om han sitter på golvet. När han sen fick vad jag kallar kaskad/fontän var det snarare en pöl på 50x50 cm 3 gånger på 5 minuter. Han har bla suttit i sin stol med ett litet bord på och kräkts så mycket att det rann ut över kanten på bordet. Då var det nära 1 liter kräks. Det anser inte jag normalt och det har vi fått bekräftat att det inte är heller.

Ett tips till ts är att väga barnet innan amning och sedan efter. Och sen efter en halvtimme när kräkningarna har upphört. Då borde du kunna räkna ut hur mycket mat bebisen behåller och hur mycket som kommer upp.

Mvh Miks

Tilde kaskadkräks, då hulkar å krampar hela hon å hela magen töms, de sprutar ur både munnen å näsan. Det är 1-3 dl som kommer upp. Annars blir det bara små pölar på några msk och det är ystad mjölk, dvs hon har haft de i magen tillräckligt länge för att ha hunnit ta åt sig näringen.

Jag vet hur mycket problem du har och min son har inte kräks i närheten av din och då tyckte jag min kräktes mycket :crazy:

Hmm, jo jag börjar väll inse att det som vi kallar normalt är för andra kaskader. Det är ju lite svårt när man inte har något att jämföra med.
Äh vi har vant oss och försöker hantera det på bästa sätt. Sen är vi på väg att få hjälp så då kanske det blir bättre :D
Mvh Miks

Ah ok, 1-3 dl är en vanlig rap för vår lille son :D Men jag håller med om att det ibland kan bli så det sprutar. Då har vi typ 5 dl i soffan, handen, på våra kläder och hela sonen. Yummie ;)

De små pölarna är snarade på nära dl än matsked här hos oss.

Fast det borde ju bero på barn också. Om det syns att de är påverkade eller ser helt oberörda ut. Ett par gånger har jag sett sonen bli berörd av att han kräkts. Då hängde han på min arm och torrhulkade efter en jätte spya. Då var han som en urvriden trasa stackarn. Det var ungefär vid den tidpunkten som vi sökte hjälp och nu går han på helt mjölkfri kost.

Mvh Miks

1-3 dl är en hel portion för Tilde ;) Alltså om det kommer upp så mycket verkar det ju som om han är för glupsk och äter för mycket och inte hinner få ner det i tarmen. 6-8 dl är ju normal storlek på magen för vuxna!!

Tilde blir lättad efter hon kaskdkräkits, just för magen är överfull. Jag skulle dock upskatta om hon bajsa istället!

Senast ändrad:

Välkommen till klubben.:cool:

Här luktar allt med kräksikräksi. Och vi fick samma svar från BVC, så länge han går upp i vikt så är det ingen fara. Och går upp i vikt gör ju vår son.:angel: Vi försöker dra ut lite på tiden mellan amningarna eftersom han kan hålla på och kräkas upp till två timmar efter senaste amningen. Det hjälper lite iallafall.

Men det är inte kul med kaskadkräks. Igår stod jag modell med honom och han kräktes ner mig så det rann ända ner till golvet. Jag var halvt inkräkt.

Alltså hur mycket kräks är det när ni andra säger kaskadkräk?

Själv har sonen "normala" kräkningar på typ 10x10 cm om han sitter på golvet. När han sen fick vad jag kallar kaskad/fontän var det snarare en pöl på 50x50 cm 3 gånger på 5 minuter. Han har bla suttit i sin stol med ett litet bord på och kräkts så mycket att det rann ut över kanten på bordet. Då var det nära 1 liter kräks. Det anser inte jag normalt och det har vi fått bekräftat att det inte är heller.

Ett tips till ts är att väga barnet innan amning och sedan efter. Och sen efter en halvtimme när kräkningarna har upphört. Då borde du kunna räkna ut hur mycket mat bebisen behåller och hur mycket som kommer upp.

Mvh Miks

Hur kan ett barn ha en liter i magen? Det låter väldigt mycket.

Jag vet hur en liter utspilld mjölk ser ut och det blir en enorm pöl. Har svårt att tänka mig att ett barn kan ha så mycket i magen på en gång. Det är lätt att tro att barnet kräks mer än det gör.

Men har du vägt ditt barn före och efter kräkningarna och det skiljer ett kilo så då har den väl kräkts upp en liter.

Liknande trådar

Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 100
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar