Hur mycket kräk är normalt?

Sv: Hur mycket kräk är normalt?

Jag tror faktiskt att man ofta överskattar mängden kräks. Det ser mycket ut, men är sällan jättemängder.
Häll ut en dl vatten eller välling och jämför.

Svarar hela gänget på en gång :)

Jo jag förstår att det låter otroligt och det har det varit. Det var som en vuxen människas kräks. Han tömde hela magen, dvs inte bara maten utan all magsyra och allt som fanns i magen. Detta har han inte gjort så många gånger. Men det räcker med några stycken för att man ska tycka det är obehagligt.

Nu när han äter flaska så trycker han lätt i sig 300 ml. Vid amning har han tömt båda brösten och jag får ut 230 ml när jag pumpar 1 bröst. Därför ser jag det inte heller som omöjligt att han har nära 1 liter i magen.

Ni vet antiloop-stolen från IKEA. Den som man kan sätta bord på. Det var den han satt i och kräktes så det rann över kanten. :crazy:

Mvh Miks

Låter som han kräks för det är för fullt. Det är ju verkligen massa mat för en så liten mage
300ml är knappt vad min 2½ åring får i sig när han äter välling.

Testa att gå upp en ålder i välling så han blir mättare fortare.

Barnläkaren jämförde med ex 300 ml i barnets mage är 3 l i vår mage.
Det är ganska mycket.

*Lånar sista knappen*

Känns som att jag tog över tråden :crazy: Var ju inte meningen...

Tack för omtanken alla! :)

Just nu äter han mjölkfri ersättning som tyvärr inte går att få så mycket tjockare. Pratade med BVC och hon sa att han ska få äta så mycket han vill ha. Känns som vi har hittat en lagom mängd just nu där det dels känns som han blir mätt men samtidigt inte kräks upp allt. Fick han skulle han dra i sig 350 men när han gjort det (1 gång) har han fått ont i magen :crazy: Känns inte så kul.

Nu har vi en bokad tid hos barnläkare för allergiutredning och då hoppas jag att vi kommer tillrätta med hans mat, ätande, och kräkande. Tills dess håller vi ut och hoppas att det håller sig på den vanliga nivån ;)

Mvh Miks

Jobbigt är det. Allt luktar kräk, bebis, kläder, handukar, jag.

Vänta bara tills ni börjar med riktig mat...

Vår första kräktes oxå hela tiden, fast ganska sällan kaskadkräkningar. Det liksom bara rann över ur munnen på honom titt som tätt. Han ammades en gång i timmen och åt förmodligen mer än han behövde. Han blev en riktig knubbis som vägde 13 kg när han var 10 månader.:D

Nu är han 4 år och fortfarande en matglad person.

*Lånar sista knappen*

Just nu äter han mjölkfri ersättning som tyvärr inte går att få så mycket tjockare.

Fast du kan blanda i Maizena majsstärkelse i den mjölkfria ersättningen för att få den tjockare. Fick det tipset av vår dietist då även vår dotter är mjölkallergisk. Alltså inte maizena redning för den innehåller mjölk men inte majsstärkelsen.

Ett annat tips var att blanda med gyllenmust som även den är mjölkfri. Men det beror nog på hur gammal din skrutt är. Min var 1 år då hon föreslog det. Blir ju mer mättnad då än av nutra som hon annars äter.

Fast du kan blanda i Maizena majsstärkelse i den mjölkfria ersättningen för att få den tjockare. Fick det tipset av vår dietist då även vår dotter är mjölkallergisk. Alltså inte maizena redning för den innehåller mjölk men inte majsstärkelsen.

Ett annat tips var att blanda med gyllenmust som även den är mjölkfri. Men det beror nog på hur gammal din skrutt är. Min var 1 år då hon föreslog det. Blir ju mer mättnad då än av nutra som hon annars äter.

Åh tack för tipsen!
Häller du i majsstärkelsen rakt i eller måste man koka och hålla på? Gyllenmust vet jag inte ens vad det är, får nog googla på det. :D
Sen hoppas jag att jag får lite tips av läkaren nästa vecka oxå.

Mvh Miks

Gyllenmust är vuxenvälling. Den kokar vi enligt receptet på paketet och blandar sedan 1/4 gyllenmust och 3/4 nutra. Majsstärkelsen brukar vi bara hälla i ca 1 msk och sedan skaka om ordenligt:D.

Hoppas det var till någon hjälp. har du några frågor går det bra att pm:a har ialalafll rätt så bra koll på mjölkfritt då dottern är superallergisk...

Jag kokade upp vatten med majsstärkelse och sen blandade det med ersättningen åt Rasmus. Sen fick han Enfamil som blir så tjock i magen och då stannade det där.

Såhär gjorde Tilde igår vid kvällsamningen! Var bara att ställa sig i duschen både hon och jag och sen skura soffan. Tur man har en gammal skinnsoffa!
30784335.jpg

Bra tips verkligen!

Tack vad gullig du är! Du kommer nog få ett PM inom en snar framtid :D

Mvh Miks

Det kom nästan på pappa och storebror som satt i andra änden av soffan *bläää* men hon låg jätte länge vid "massa-mat-tutten" så jag tror de blev överfullt/hon satt i halsen.
Hon har gjort så en gång oxå och haft kvar tutten i munnen. Ni vet hur det blir om man trycker handen emot munstycket på kranen. Det kan spruta jäääättte långt!

Liknande trådar

Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 100
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden