hur mycket kraftfoder per gång?

S

sinner

som rubriken lyder, vad är max att ge per gång?
nu tänker jag korn och betfor..

Sv: hur mycket kraftfoder per gång?

Jag har fått lära mig 400 g kraftfoder / 100kg häst / utfodringstillfälle.

okej.... så om min kuse väger 400kg så kan den käka 1,6kg krafftfoder per tillfälle? tänker mest på hästars små magsäckar och volymen som blir an svälld betfor och korn..

Jag har också fått lära mig på alla foderkurser att rek maxgiva av kraftfoder är 0.4 ,kg/100 kg lev.vikt, så ja, du kan lugnt ge din häst den givan per mål. Min största häst, 174cm och ca 640kg får 1kg havre samt 1kg Sport samt 0.2kg betfor samt 0.4 kg vetekli + 150g foderjäst, mineraler, salt, 2dl loppfrön i ett och samma mål på em. Övriga mål 1kg Havre + 1kg Sport. samt 9kg analyserat hö/dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: matson
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
686
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
323
Senast: Happimess
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Fas vid 6 år
  • Parfym
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka