Hur mycket kostar hästhöet på en månad ?

Jag har dem alltid som plan B men vill helst köpa från Skåne såklart :)

För mig är ju Vetfoder rimligare än Skåne :D

Har köpt billigare närproducerat (typ en dryg krona kilot inkl hemkörning) men fick slänga hälften. Förra året nästan lika dyrt närproducerat (ca 3.25kr/kg men ej hemkört), samma där, fick slänga.

Så bara att slippa slänga är värt varenda extra krona!

Tar också hem beräknad årsförbrukning i ett svep. Ett år räckte det två år :rofl: Vilket det nog gör i år också eftersom mina betat och ätit halm fram till idag typ.
 
För mig är ju Vetfoder rimligare än Skåne :D

Har köpt billigare närproducerat (typ en dryg krona kilot inkl hemkörning) men fick slänga hälften. Förra året nästan lika dyrt närproducerat (ca 3.25kr/kg men ej hemkört), samma där, fick slänga.

Så bara att slippa slänga är värt varenda extra krona!

Tar också hem beräknad årsförbrukning i ett svep. Ett år räckte det två år :rofl: Vilket det nog gör i år också eftersom mina betat och ätit halm fram till idag typ.

Ja precis, lyllos! Hade gärna stött det företaget.

Våra delar fortf på 4 kg ute.... :o

Vid närmre eftertanke så är det nog värt typ hur mycket som helst för mig att för varje bal inte ens reflektera över om det är helt bra eller inte. Haha, jag är så kär :D
 
Men, jag fattar inte... vet du inte hur mycket din egen häst äter per dag?
Jag kan ärligt talat säga att jag inte har en blekaste aning om hur mycket min häst äter eller hur mycket det kostar. Han har fri tillgång på hösilage som igår i hyran. Uppskattar däremot att han äter runt 15kg.
 
Mina stora äter 12kg per dag, har förträngt vad höet kostade i år, hemlevererat och plastat på plats här hemma. Men ca 2kr kg inklusive allt då. Själva höet va 1,85kr så det är nog lågt räknat.
Men då 1,85* 12 * 31 = 688,2kr så typ 700kr i månaden för en häst. Har 2 stora och en liten så tillsammans äter de 1800kr i månaden. Är typ bara hö, magnesium, selen och salt som de äter också så är inte så farligt ändå :). Fodrar bara höselage ca 7 månader om året och har lite torrhö under övergångs perioden när det är för varmt för höselage. Så är inte en så farlig kostnad, det är dock ngt jag bara blundar och betalar utan att reflektera över pris. Bra hö måste man ju ha :)
 
Jag betalar snorbilliga 1,75 kr/kg för torrhö inkl. hemkörning och stapling i ladan. Ett par gamla hobbybönder som nog mest gör det för nöjes och ohejdad vanas skull, ingen inflation de senaste 7 åren. Får de slut så pröjsar jag 2 kr/kg från en annan bonde, men då får jag åka och hämta det själv. Mina hästar äter ca 14-15 kg/häst och dag, med någorlunda fri tillgång ute + nattgiva inne.
 
Mitt hö kostar 1.25 kr kilot. Hästen äter 10 kg, räknat med lite spill. Så 12,50 per dag. Så ca 361,50 i månaden. Riktigt billigt. Dessutom så höga värden att endast mineraler tillsätts. :bow: Vanligt är väl dock 2-4 kr kilot.
 
Kan bidra med en annan vinkel, vi tar vårt hö själva. Eller anlitar snarare maskinstation till det. Vi har hö i småbal och betalar för det 1kr/kg. (vet hur mycket det blev och hur mycket vi betalde för att få in det).

I år har vi fått jätte fina värden. Den hygieniska kvalitén har varit jätte bra alla år. Men risken att stå där med urusla värden och mögligt hö och ändå få betala för det finns alltid.Hittills har vi haft tur:D

Dalar jag det jämt över året äter mina två hö för 500kr/mån tillsammans, men då har vi bra bete som de går på maj-okt,
 
Kan bidra med en annan vinkel, vi tar vårt hö själva. Eller anlitar snarare maskinstation till det. Vi har hö i småbal och betalar för det 1kr/kg. (vet hur mycket det blev och hur mycket vi betalde för att få in det).

I år har vi fått jätte fina värden. Den hygieniska kvalitén har varit jätte bra alla år. Men risken att stå där med urusla värden och mögligt hö och ändå få betala för det finns alltid.Hittills har vi haft tur:D

Dalar jag det jämt över året äter mina två hö för 500kr/mån tillsammans, men då har vi bra bete som de går på maj-okt,
Vi brukar oxå ta eget men har ingen aning om vad det kostar då vi gör jobbet själva och få maskiner användas endast till hästrelaterat :)
 
Min äter för ca 7-800kr/månad. Då har vi extremt billigt hösilage för 1kr/kilot, får ca 25kg/dygn som mest :)
 
Dethär är kanske en fantastiskt konstig och fånig fråga ! Jag har hästen min uppstallad men jag har inte riktigt velat fråga uthyraren hur stor del av månadskostnaden som utgör hö.Känns på ngt vis sniket och snålt att börja rota i det, som att ifrågasätta prissättningen.Hyran är helt ok så det har inget med det att göra.Men jag är lite nyfiken på vad kostnaden för enbart hö blir? Funderar lite på budget om man har sin häst hemma.Så hur många kg per dag och kostnad på en månad blir det ?
Jag bor på "landsbygden" och får köpa gårdens ena hö/hösilage, dock utan analys. jag betalar 1,75 kr/kg, dvs väldigt billig. min D-ponny äter 16kg per dag, så blir 840kr en månad med 30 dagar.
 
Jag vet inte riktigt hur många kg en stor plastad bal väger, typ 250kg? Betalar i alla fall 300kr ink hemkörning, ringer typ en timme innan jag behöver den, världens bästa bonde, fint hösilage med bra värden! Köper ca tre i månaden på två hästar, så 450kr/ månaden för mig. :)
 
Du måste ju kunna fråga stallägaren vad hen betalar per kg? Ingen kan väl ta illa upp över det?!

Jag betalar 2,75kr/kg och min häst äter 16kg/dag. 44kr/dag kostar det. 44x30=1320kr per månad.
 
Mina som går på fri tillgång med småmaskiga hönät äter för runt 3000 kr/månad på tre hästar. Då är det ett mindre hbl sto och två unghästar (ett hbl och en d-ponny). Då har jag ett (i min mening) lite dyrare hösilage med analys från producenten och speciellt valt för att passa unghästarna. Dock behövs knappt något kraftfoder utan kompletterar bara med lite krubbskrammel och mineraler för att det ska passa så det blir inte speciellt dyrt sett till allt foder.
 
Tidigare med kallhyra för många år sedan betalade vi 2.70/kg för Hö. Sen har vi köpt säsongsparti (samma fält) från storleverantör av silage i många år med tillhörande analys (man kunde välja från flera olika partier med olika analysvärden) . Toppkvalitet och helt guld ! om ngn bal skulle vara dålig vilket hände typ 1 gång/säsong som Max, drog de av den från priset . Jag kommer tyvärr inte ihåg vad TS priset låg på trots att det bara var 3 år sedan senast, men det var inget som stack ut marknadsprismässigt iallafall ...

Nu sen tre år tillbaka står jag uppstallad hos stallägare som producerar sitt eget ensilage sen decennier och kan sin sak s.a.s. Fodret ingår i stallhyran och det är ingen begränsning, hästarna får det de behöver helt enkelt. Betalar 2700 totalt i stallhyra för strö, grov, kraftfoder och alla fodringar och in och utsläpp minus 1 helg/månad då inackorderade tar stallen. (Blir 2 helger om året då man har pass - vi är då 2 st som har helgen).
De säljer sitt grovfoder till Malin B sen decennier också.

Superkvalitet på fodret, har inte behövt tillsätta extra mineraler någon säsong (utom selen förstås i vanlig ordning och E-vit på det vintertid) och det är så skönt att slippa hålla på att hitta/köpa in grovfoder själv. :up:
 
Senast ändrad:
Jag betalar ca 2kr/kg, betalar per bal inte per kilo där jag står uppstallad. Hästen får 12-13 kg hö per dygn så jag betalar mellan 600-650kr/månad. Ingen analys på höet (köps in av stallägarens svärfar) men köpte av honom även när jag stod i eget stall och märkte direkt att hästarna svarade fint på bytet av hö, så det är bra hö. Säljaren är en rakt igenom snäll man med bra affärssinne, han kör iväg hö om man köper en hel hövagn, han hjälper till och lastar om man kommer med hästtransport och han ger alltid en bal extra om man råkat få en dålig gången innan (fick en död fågel i en bal en gång och en hare en gång :crazy:)
 
Ja precis, lyllos! Hade gärna stött det företaget.

Våra delar fortf på 4 kg ute.... :o

Vid närmre eftertanke så är det nog värt typ hur mycket som helst för mig att för varje bal inte ens reflektera över om det är helt bra eller inte. Haha, jag är så kär :D

Ja det är värt massor att inte behöva kontrollera vartenda strå!

Jag älskar dessutom pyset när vakuumet släpper. Känns som bra kvalitetskontroll :D
 
Dethär är kanske en fantastiskt konstig och fånig fråga ! Jag har hästen min uppstallad men jag har inte riktigt velat fråga uthyraren hur stor del av månadskostnaden som utgör hö.Känns på ngt vis sniket och snålt att börja rota i det, som att ifrågasätta prissättningen.Hyran är helt ok så det har inget med det att göra.Men jag är lite nyfiken på vad kostnaden för enbart hö blir? Funderar lite på budget om man har sin häst hemma.Så hur många kg per dag och kostnad på en månad blir det ?
Hur många kg äter hästen? Vad kostar det i inköp? Har du inget max kg vad som ingår per dag?
Vi köper in för 1,25-1,50:-/kg (pris inkl frakt till oss)
I stallhyran ingår sedan 10 kg/dag och det är vad kunden betalar för men då är priset satt efter förvaring,hantering,inkörning av nya balar på logen, hantering av plasten mm. Nu har vi dock endast halv och helinackordering. Vid kallhyra får man ju räkna ut ett snittpris per dag beroende på hur många kg hästen äter och sedan sammanställa per månad.
 
I flera år har jag köpt av en bonde som tar strax över 2 kr kilot för hösilage. Jag har fått det hemlevererat (betalt extra) och det har funnits analys.
Men efter att det varje år funnits dåliga balar som jag haft problem att göra mig av med så bytte jag leverantör till den här vintern.

Det nya fick jag hemlevererat (betalar extra), än så länge har varenda bal varit jättefin och jag betalar 350 kr/bal, cirka 350 kg. Nackdelen är att det inte var analyserat men jag chansade och köpte det ändå så står jag för analysen.
Två hästar, äter ca 25 -30 kg tillsammans.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp