Hur mycket kan sadeln vara orsaken?

Saile

Trådstartare
Hade ute en sadelprovare för ett tag sedan som konstaterade att min sadel är för smal, lite för lång samt att sittpunkten är lite för långt bak (alltså mycket tyngd för långt bak).
Jag har alltså haft denna sadeln i 3 år och är så arg på mig själv att jag lyssnat på icke-utbildad person vid, ganska dyrt, sadelköp.
Iaf, min häst gör lite konstiga "knäpp" med sina framben lite då o då när jag rider. Tycker det har blivit mer och mer, när det började var vi hos veterinären men det fanns ingen hälta.
Han spänner sig lätt nuförtiden och har svårt att hålla galoppen, bryter gärna av till trav.
Kan detta vara pga sadeln?
Tänker att det bör ju bara bli värre o värre ju längre han rids med sadeln.

Håller på att sälja sadeln nu och ska prova ut en ny snarast. Tycker så synd om honom :( dessvärre är det inte en häst man rider barbacka på, annars hade jag gjort det tills vidare.

Sadel kan ställa till med mycket skada om den inte passar, genom att hästen inte kan arbeta ordentligt. Hältor, ryggproblem, problem med nacke - listan kan göras lång.

Eftersom du har fått nya problem (håller inte galoppen) och dessa problem är väldigt tydliga hältsignaler (dubbelsidig hälta visar sig ofta så som du beskriver) tycker jag absolut du ska boka in en kliniktid för genomgång. Eftersom du kan misstänka att det är sadelrelaterat, hade jag inte valt veterinär i stallet utan det alternativ som ger möjlighet till utökad kontroll (t ex röntgen).

Hade ute en sadelprovare för ett tag sedan som konstaterade att min sadel är för smal, lite för lång samt att sittpunkten är lite för långt bak (alltså mycket tyngd för långt bak).
Jag har alltså haft denna sadeln i 3 år och är så arg på mig själv att jag lyssnat på icke-utbildad person vid, ganska dyrt, sadelköp.
Iaf, min häst gör lite konstiga "knäpp" med sina framben lite då o då när jag rider. Tycker det har blivit mer och mer, när det började var vi hos veterinären men det fanns ingen hälta.
Han spänner sig lätt nuförtiden och har svårt att hålla galoppen, bryter gärna av till trav.

Håller på att sälja sadeln nu och ska prova ut en ny snarast. Tycker så synd om honom :( dessvärre är det inte en häst man rider barbacka på, annars hade jag gjort det tills vidare.

Om sadeln ligger illa hade jag inte ridit med den. Är det uteslutet att rida barbacka på hästen hade jag arbetat den avsuttet eller låtit den vila.
Det kan bli stora prob av en sadel som inte passar.
Oavsett är det inte bekvämt/gör ont. Och det vill jag inte utsätta dem för även om man har tur och det inte blir permanenta skador.

Tyvärr kan sadeln påverka hästen mycket mer än vad man kanske tror, rid inte hästen i den sadeln mer utan arbeta från marken, det ger också möjlighet för ryggen att rehabiliteras. Jag har också av okunskap utsatt mina hästar för felaktiga sadlar genom åren, en del hästar är mindre känsliga och det händer inget, andra får skador om man inte upptäcker det i tid.
Det enda som man kan göra är att skaffa sig kunskap och lära sig hur man förebygger så slipper man hamna i samma situation igen. Hoppas att du hittar en sadel som passar och att hästen snart mår bättre :)

Tack för era svar.
Ska boka in en tid till klinik. Har velat göra det tillochfrån rätt länge nu, så det är på tiden.
Har promenerat med honom mest sen det konstaterades att sadeln inte passade. Har ridit några gånger i min mammas sadel som ligger rätt bra på honom och då känns han mycket "friare", men som @Lovisaleonora säger så är det bäst att kolla upp det.

Tack för era svar.
Ska boka in en tid till klinik. Har velat göra det tillochfrån rätt länge nu, så det är på tiden.
Har promenerat med honom mest sen det konstaterades att sadeln inte passade. Har ridit några gånger i min mammas sadel som ligger rätt bra på honom och då känns han mycket "friare", men som @Lovisaleonora säger så är det bäst att kolla upp det.
En häst kan få bestående men av en riktigt illasittande sadel där atrofier ("kvävda", tillbakabildade)och fibroser (bindvävsknutor)i muskler kan uppstå.
Det är bra att du inte rider i sadeln utan ta i stället chansen att börja 'rehabiliteringen' av ryggen nu och tömkör mycket. Att ta promenader över stock och sten är också bra.
Gör som du tänkt och kolla igenom hästen på klinik och sen kanske det är läge, i samråd med vet, att ta ut en duktig massör.
När du passat ut en bra sadel till din hästs befintliga rygg så är det även bra att tänka på att kolla häst/rygg Ofta i början då det är vanligt att ryggen utvecklas mycket när den kan jobba ordentligt igen.
Lycka till!

Bara för att sadeln inte passar nu är det inte säkert att den låg lika illa för tre år sedan. Hästar kan ändra sig ganska mycket i ryggen över tid. (Bara en liten parentes, men ändå) Längden på ryggen har säkert inte ändrats, men hästen kan ju mkt väl ha breddat sig.

Håller m övriga rid inte mer i den sadeln arbeta på töm, löshoppa, promenera allt annat än rid :) hoppas du hittar en passande sadel och att hästen blir fräsch snabbt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama