hur mycket kan man ta i avgift?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Milla2009
  • Startdatum Startdatum
M

Milla2009

Undrar lite om avel och hur mycket man kan ta betalt för att låta nån ta ett föl på ens hingst? alltså om hingsten har stamtavla.

Sv: hur mycket kan man ta i avgift?

Vad är det för hingst du har? Godkänd? Om inte hingsten är godkänd tycker jag inte att den ska verka i aveln överhuvudtaget. Det är inte speciellt seriöst.

Sv: hur mycket kan man ta i avgift?

Vad är det för hingst du har? Godkänd? Om inte hingsten är godkänd tycker jag inte att den ska verka i aveln överhuvudtaget. Det är inte speciellt seriöst.

Håller med "Lilla My". Om inte hingsten är godkänd ska den inte verka i avel.

Du bör dessutom skaffa meriter till hingsten inom t.ex ridning mm.

Beroende på ras kan det finnas ras-bestämnda regler på hur hingsten kan bli godkänd eller ej.

Det är inte bara att starta hingst-station utan att veta vad man ger sig in i.

Mycket att tänka på.

Ang. priser kan du kolla runt vad andra hingstägare har för priser för hingstar i motsvarande kvalitet som din egen.

Enligt lag är det förbjudet att använda en hingst i avel som inte genomgått minst en hälsobedömning av veterinär. Att visa sin hingst på en avelsbedömning är ju att rekommendera. Därtill skaffa meriter på hingsten.

Dessutom är det inte helt lätt att ta emot ston till sin hingst eftersom stoägaren måste ha kolla på stoets brunster mm. Du bör ju även här ha "prislista" på uppstallningskostnader mm.

Du bör ju även ha någon form av ansvarsförsäkring för att få hjälp vi eventuell olycka i samband med betäckning.

Så om din hingst inte motsvarar ras-standard, är avelsgodkänd, har meriter mm mm så skulle inte jag erbjuda honom till avel utan hellre då kastrera honom.

Ta reda på MYCKET fakta INNAN du har honom till avel. Prata med MÅNGA uppfödare mm. Hör vad andra vill ha inom avel och se om just din hingst är värd att satsa på!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka