Hur mycket kan man öka?

M

montgomery

Min pålle är nu i normalhull. Men jag skulle vilja få upp kvoten mellan Smrp/Mj. Hade tänkt lägga till lucernhack, frågan är hur många MJ kan jag gå upp utan att han blir fetare?
 
Det beror på hur lättfödd hästen är, hur du rider och om han får tillräckligt med energi redan nu.

Om min häst får för lite energi utifrån hur han tränas så blir han inte tunnare utan bara slöare, hans hushåller med energin alltså. :smirk: Jag höjde honom med 10 MJ och han blev endast piggare, inte tjockare.

mvh Jessica
 
Gör det.

Det värsta som kan hända är ju att hästen blir för tjock eller för pigg, men det går ju att åtgärda genom att ta bort lucernet igen.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 659
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 134
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp