Hur mycket kan jag ta betalt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

jassica

Trådstartare
Eller kanske är bgättre och fråga hur mycket ni skulle tänka er att betala? Jag ska ev ta emot en inhyrning i min lösdrift, men har inte en aning om vad man kan ta betalt. Lösdriften är godkänd, med cementplatta och tre väggar, givetvis tak, och så finns det portar så jag kan stänga för om det behövs, hagen är på 20hektar, färskt rinnande vatten i en bäck, skog finns det också. I hyran kommer det ingå hö, och ägaren kommer inte att ha tid att åka ut någonting just, utan bara för att gos ibland, så allt kommer ju som sagt att ingå. Dock skulle hon fixa kraftfoder själv har jag för mig.

Vad hade ni betalat för det?

Sv: Hur mycket kan jag ta betalt?

Hm...

Ja alltså vår lösdrift har en delad ligghall med plats för 18 hästar. Hagen är ca 25-30 hektar stor med ca 40%bete och 60%skog/skogsbete. Vi har vatten i thermobar. Eget ridhus, ridbana och mkt ridvägar i skog o mark. Vi betalar 1000:- i kallhyra. Sen tillkommer foder. Inga tjänster ingår utan vi sköter detta kollektivt.

Fodret betalar vi för självkostnadspris och det tycker jag är bra när man har lösdrift efter som att man aldrig vet hur mkt foder som går åt. Vi har under våra 3 år räknat att en häst äter 500-600kg/mån om man slår ut allt foder som går åt på de 7 månader vi utfodrar (de andra 5 månaderna finns det bete). Så räkna på årets höpriser och se hur mycket det kan tänkas bli per häst denna vinter. Lägg det på kallhyran. Sen vet jag inte vad tjänster kostar i Gävle men i vårt inackorderingsstall tog de ca 300 i månaden för att sköta in-/urtsläpp samt alla fodringar 5 dgr i veckan. Helgerna var kollektiva.

Jag anser ju att det är mindre jobb med en lösdrift om man inte behöver mocka och annat. Så 300kr/mån kanske är ok för fodringar och visitering. Jag vet inte om du ska hålla på med täcken, borstning mm.

Kallhyran är väl enklast att räkna ut genom att jämföra med likvärdiga stall i din omgivning. Kallhyra på en lösdrift bör vara densamma som kallhyra i inackorderingsstall tkr jag. Ligghallen behöver ju också underhållas, och marken kan behöva mer underhåll än vanligt. Men tänk på att inte jömföra med stall som har ridhus och annat som inte du har att erbjuda.

borde jag ha skrivit, bor i Örebro hemma hos min mamma just nu, men har dock inte ädrat det på min avatar ser jag nu.

Absolut tycker jag med att det är mindre jobb med en lösdrift, men den behövs ju också mockas och underhållas.

Jag hade tänkt ta ett pris på 800:- och då ingår som sagt det mesta. Jag har även erbjudit att jag gärna tömkör etc, och pysslar eftersom hon bara kan komma någon enstaka gång. Det är en hingst, är det något som gör till eller från på ett pris?

Hade ni kunnat tänka er att betala 800:- per månad, eller är det på tok för dyrt?

Vi tog 2500 för helskötsel för en häst på vår lösdrift, då ingick allt foder. Då ingick iofs hovvård, motion vid behov samt undervisning och väldigt mycket hjälp när ägaren var ute också. Vi har inte ridhus, liten grusbana att rida på samt ca 7 ha hage. 2 mil från örebro (motorväg hela vägen)

En annan valde att bara betala kallhyra (500 kr) samt hö(500), men då fick hon hjälpa till mer.

Var inte för billig!

Jag har 2 hästar inackorderade på lösdrift. 1-årshingstar. Räknar med att de äter över 10 kg hösilage, 1,80 per kg, kraftfoder 4 kg, 5 kr per kg, kallhyra 500. Jag tar då 2000 kr per häst och månad. Något måste man ju ha för jobbet! Fodrar 4 gånger per dag.

oj, då kanske jag ligger på underpris, detta är visserligen en B-ponny, då kanske man inte kan ta så mycket mer?

Får man fråga vart utanför örebro du bor? jag bor nämligen också utanför Örebro.

Det är foderkostnaden som minskar mo det är en ponny, kallhyran för lokalen samt arbete skulle jag ta lika mycket för.

Jag bor mot arboga/sthlm, längs E18/E20. Vart finns du? (jag vet folk i stan som letar lösdrifter :angel:)

Ja det är jag ju medveten om eftersom det finns ju inte en chans att en B-ponny äter lika mycket som t.ex ett halvblod.

Jag bor mellan Fjugesta-mullhyttan, känner du till det? Åker mot karlskoga, och svänger av vid Lanna..

Jasså, jag som tycker att ridvägarna där jag bor är såå tråkiga!! Tillhör Tångeråsa om det säger dit något.

Hm, nej...
Man kanske vänjer sig vid vad man har?
Efter att ha ridit på leder lite runt om i sverige som skryter med sina fina vägar, inser jag hur bra jag har det hemma... men mina vägar är rätt trista, tycker jag:angel:

Sorry OT

800kr täker väll knappt foderet:crazy: minst 1500!

Tänkte jag med!!

Till TS. Jag har i två omgångar haft min unghäst inackorderad på lösdrift.

1. 1000,-/mån
Omskötsel/tillsyn och fodring varje dag
Fri tillgång på hö (dock ej toppvärden), salt, mineralblock och vatten
Kraftfoder TILLKOM på priset (jag fick köpa eget foder och köra dit det)
Stor välhalmad ligghall
Ingen bana, inga ridvägar

2. 1750,-/mån
Omskötsel/tillsyn och fodring varje dag
Begränsad tillgång till hö, hösilage och salt, men fodring många gånger om dagen
Fri tillgång på vatten
Kraftfoder ingick i priset
Liten välhalmad ligghall
Ridbana på gården
Bra ridvägar

okej, ja jag hamanr nog någonstans mellan dina två olika alternativ

Det kommer ju ingå full skötsel jag kommer ta hand om honom som min egen med visitering dagligen etc, eftersom ägaren inte kommer så ofta, vi har bara mailat än sålänge, och hon skrev då att han inte behöver bortsas etc, men det gör jag gärna ändå, jag vet ju inte hur sällan hon kommer, och jag vill ju inte ha mia egan hästar (3st) fina och borstade, och så får en krake gå lerig och ovårdad.

Fri tillgång på hö har jag inte, men jag kommer fodra honom med så många kilon som hans ägare säger han behöver. Fri tillgång till vatten ser jag som självklarhet, även saltsten. Ligghallen är välhalmad, och lägger på nya halm flera gånger i veckan, har dock ingen ridbana, men det finns rätt så många ridvägar här, dock som jag påpekat i tidigare inlägg tycker jag dem är tråkiga, men kan ju vara för att jag ridit dem så många gånger, och jämt rider själv. Kraftfoder kunde hon ev. köpa med själv, men jag kommer att erbjuda henne att jag kan köpa med åt henne när jag ändå köper med åt mina egna.

Jag hänvisar till den nålade tråden på forumet, som behandlar prisfrågor och stänger tråden.

Lovis
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden