Hur mycket kan en minishettis dra egentligen?

L

Lord Owen

Eftersom jag (familjen) just nu är på jakt efter en shettis så börjar man ju fundera lite. :smirk:

Hur mkt kan egentligen en minishettis (nu pratar vi om runt 80-82 cm hög och normalmusklad) dra i vagn? Om man mäter det i människor så att säga? (typ en vuxen, två barn etc) Och hur mycket kan en vanlig shettis (95-105, normalmusklad) dra?

Man vet ju måtten för ryttare men har aldrig tänkt på det hela i körtermer, förrän nu. Så hjälp mig. :)

Sv: Hur mycket kan en minishettis dra egentligen?

En större shettis kan dra mycket!! Den jag kör orkar en välldans mycket men han är ju rätt vältränad. Den här vagnen drog han då själv ett tag (då parkompisen gick 1dm längre bak :D Du ser vad han lägger sig och drar, närmast kameran ) Med en mini tippar jag att du kan köra 1-2 vuxna som utgrångspunkt. Sen beror det ju på hur tung vagnen är, vilket underlag det är och vilken typ av jobb hästen ska utföra och hur vältränad den är sedan tidigare! Du ser nog ganska fort hur den klarar av tyngden när du spännt för och låter den dra.

Okej, men vad tror du en normal shettis kan dra som motionsridning? Alltså en timmes motion per dag? Och samma sak med en minishettis? :crazy: Mina föräldrar har fått för sig att en 82 cm hög shettis som körts regelbundet hela sitt liv (8 år) inte skulle kunna dra en unge uppför en backe i en vanlig sulkyvagn och jag vet inte riktigt hur jag ska överbevisa dem. :crazy:

Tack för svaret!

Ja min drar ju vagnen (ca 40-50kg kanske :confused:) och två personer (säg 2x60kg). Totalt 160-170kg alltså under topprestation! Han har även dragit tyngre vagn på kanske 90-100 kg med samma passagerare utan problem.

Jag tror man säger att en shettis kan dra upp till 1500kg. det är ju mycket starka hästar i jämförelse med sin storlek. Så om din minashettis skulle dra en sulky (ganska lätt ju, säg 30kg) och en unge (ca 40) skulle det bli 70 kg och det kan jag nog säga även utan att ha sett hästen att den klarar lätt!!! Du kan ju visa dom bliden ajg länkade till så ser dom ju att dessa små är väldrigt starka! För att vara på säkra sidan: 100-150 kg som motionskörning varje dag.

Och som sagt är det svårt att få en häst att dra "för mycket" för man ser så tydligt hur mycket de behöver ta i för att dra. När jag sladdar ridhuset till exempel spänner han hela kroppen och lägger sig nästan och drar (styrketräning) men när jag kör själv med rockarden på plant underlag går han lätt som en fjäder!

Lord Owen skrev:
Eftersom jag (familjen) just nu är på jakt efter en shettis så börjar man ju fundera lite. :smirk:

Hur mkt kan egentligen en minishettis (nu pratar vi om runt 80-82 cm hög och normalmusklad) dra i vagn? Om man mäter det i människor så att säga? (typ en vuxen, två barn etc) Och hur mycket kan en vanlig shettis (95-105, normalmusklad) dra?

Man vet ju måtten för ryttare men har aldrig tänkt på det hela i körtermer, förrän nu. Så hjälp mig. :)
Enkelt sagt så drar en häst MINST sin dubbla vikt. Sedan är det ju frågan om underlag med. I en meter snö så blir det ju besvärligare. Våra ardenner som jobbar i skogen. Den ena väger 1050kg Han drar lätt 5ton om det är bra före och terräng. Annars ligger väl lassen på 2ton

våra shettisar när de har kommit i konditon kör vi ju nästan 1 mil med varannan dag och ilband kand et vara jag och 2 barn i en vagn odch då är denna shettiesen en av de få som aldrig blir tjock ;-) och hon är 95 cm och hon blir aldrig trött *S* Vi tävlar ju med våra på travet så de är ju vana vid att dra förutom att suljyn väger ju inte så mycket....

Ja, och shettisen är ju den hästras som kan dra tyngst i jämförelse med sin storlek!

Ja, det låter ju onekligen som att mina föräldrar pratar i nattmössan. :D

Vad skulle ni köpa för typ av shettis om ni skulle ha den till ungefär 1 timmes nöjeskörning om dagen med en vanlig (tänk tvåmanna) vagn med en vuxen och en 9 åring i? En stor mini eller en vanlig shettis?

Jaa...jag har ingen erfarenhet direkt av minisar men dom kan ju inte vara så anorlunda? Själv skulle jag nog köpa den större varianten.

Nora skrev:
Jaa...jag har ingen erfarenhet direkt av minisar men dom kan ju inte vara så anorlunda? Själv skulle jag nog köpa den större varianten.

Nej jag tycker ju att det bara borde vara en mindre variant av en shettis, ungefär som ett svensk halvblod som inte kravlat sig över 148. :crazy:

Letar just nu efter en shettis på typ 100+ :) Ska se vad som hittas! Wish me luck!

Jo jag menar ju större varianten av shettis! Har sett ganska många annaonser så det borde inte vara så svårt att hitta. Speciellt inteom du ska använda den till körning! Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka