Hur mycket kan en häst äta om dagen!??

R

Rigoletto

Min kompis köpte i juli en import som var i bedrövligt skick. Mycket mager-ryggraden syntes, korset var jättetoppigt och revbenen syntes mycket väl.

Hon har nu haft hästen i nästan fyra månader och hon ser fortfarande likadan ut!! Hon har nästan inte tagit sej nånting. Hon kommer nu stå på en foderstat som består av krossad korn, Hippo Breed och 16 kg hö/dag.

Innan har hon gått på mycket bra bete och ca 8 kg hö + Hippo Breed.

Hur lång tid kan det ta innan hon lägger på sej? Det brukar väl inte ta så här lång tid?

Sv: Hur mycket kan en häst äta om dagen!??

Gå igenom hästen. Det finns andra saker än just fodret som kan påverka; t ex redan nämnda parasitstatusen, tänder osv.

Det man ska vara noga med är också hur man vänjer in fodret, från "ingenting" tar det ju ett tag tills allt funkar för ett högre näringsintag. Men ser hästen fortfarande likadan ut så verkar det faktiskt inte ok.

Vi har haft en "super"-mager gamling tidigare, och det var en hel del jobb. Ska inte vara för stora kraftfodergivor / gång heller.

Den är avmaskad, tänderna är raspade och hon är jättefin och blank i pälsen, pigg och vaken, men fortfarande fruktansvärt mager.

Kan det vara att hon rider ganska mycket på den?

rid henne inte lika mycket .. om ni nu gör det.. och prova och ge den matolja och sånt också.. för det blir den kanske lite tjockare av..har du tittat hur värdena är i höet?? för det kan vara bra å veta hur mycket energi ,protein och sånt den får i sig..

Vi har jättebra hö, har inte värdena här nu, men alla de andra hästarna är på gränsen till "välgödda", min häst står nästan enbart på hö + lite havre, och hon är väldigt rund. Det är bara denna som inte tar sej.

Hon rider den ca 4-5 dagar i veckan, mest dressyr + en dag/vecka ganska hård träning för instruktör.

försök att ta reda på hur mkt protein och mj den får i sig/dag...min häst med mkt fullblod äter 915 protein/dag och 115 mj/dag..Vilket är mkt för en häst som inte rör sig nått märkvärdigt..så kolla upp värdena och försök se hur mkt den får i sig..;)

Hur stor andel av totalfoderstaten är kraftfoder?

Nu kommer jag vara lite kontroversiell :angel:, men min uppfattning är att när man har en häst som är såpass mager så behöver man ge så mycket lättillgänglig näring som möjligt¨, dvs hästen ska inte behöva tugga så himla mycket för att få i sig all näring den behöver och lite till.
Man ska ju både tillgodose underhållsbehovet OCH betydligt mer än så för att hästen ska kunna lägga på mer hull.

Jag har själv haft en ettåring i år, som magrade av ordentligt när han fick borrelia i somras. Sedan i juli har hans foderstat bestått av 2 kg kraftfoder (lika delar havre/krafft groov + en skvätt olja), tre gånger om dagen, inne på nätterna med fri tillgång till grovfoder med höga värden! Under en period fick han 1 kg lusernpellets/mål också men det tog jag bort när jag fått analyssvaret på mitt hö... NU ser han ut som en häst igen, men jag vill ha upp honom ännu mer i hull ändå. (www.bsa.se/hippoteket/foto/julle1.jpg)

Som svar på ovanstående fråga - Ta ner mängden hö, 16 kg är för mycket tuggande för att få i sig den näringen. Öka mängden kraftfoder och ge många mindre mål om dagen. Man ska givetvis inte gå under minimigiva för grovfodret, men kanske räcker det?
Och analysera höet, om det inte är gjort! Kanske är allt detta tuggande i onödan för att det är alldeles för låga värden i höet!

Vila!!
rid kanske 2dagar/vecka.för kondis skull.men jag skulle låta h*n stå 2veckor först å hinna lägga på sej.
dom tappar ju inte kondis på 2veckor om dom är i trim!
har ett sto som vi försöker få upp i vikt och hon mår bra av nu att bara ridas 3dagar i veckan.
lycka till

Köpte en importpålla i augusti som såg ungefär liknande ut. Behövs mycket energi och ganska hög MJ/proteinkvot för att få ordning på kusen och det tar ett tag. Jag har haft min pålla i 2 månader nu och hon har börjat lägga på sig men hon är fortfarande tunn över revbenen även om inte ryggraden sticker upp längre.

Det jag upptäckte, förutom maten, är att täcka henne ordentligt. Inte för att hon är en speciell fryslort, men för att det inte skulle gå åt så mycket energi att hålla sig varm. Den energin behöver hon för att lägga på hull.

Dessutom så rids hon lugnt, mycket lätt träning varannan dag (skritt o trav, ca 45 min, eller promenad för hand), vila i hage varannan dag. Lätt träning för dressyrinstruktör (bara för att kolla att vi är på rätt väg) en gång/varannan vecka.

Min pålla står på 90 MJ/dag och en MJ/Smbpr kvot på 9. Går åt mycket protein för att kunna bygga upp en överlinje. Är ett halvblod på 164 som nu väger cirka 470 kg, men ska upp till helst 550 kg.

/Lizzie

Nu ska jag vara lite fräck och utfärda en varning för ameos tips!
För kraftfodret (som inte är naturlig föda för en häst) tas främst upp i tunntarmen. Födan hästen får i sig passerar dock tunntarmen väldigt fort, på bara en timme medans fodret bearbetas i tjocktarmen i 1-3 dygn! Tunntarmen kan inte ta hand om för mycket foder och då åker istället massa stärkelse som skulle tagits upp i tunntarmen ner till grovtarmen och gör skada.

Nog för att det är bra med snabb energi och att svårfödda hästar sällan brukar kunna klara sig på fri tillgång grovfoder + 1/2 kg kraftfoder, om inte grovfodret har dunderbra energivärden, så ska man fodra kraft med måtta. Stör man grovtarmen kan hästen få ännu svårare att ta upp näringen som den ska. För så mycket som minst 60% av hästens totala energi tas upp i tjocktarmen!

Jag är nyfiken på de exakta siffrorna i ert hö, det kanske är bra balans mellan MJ och Smrp för en normalhullad häst, men frågan är om kvoten och mängden näring räcker för en sån här svårfödd rackare....
Men man tycker ju att den borde gå upp i vikt! Det låter väldigt skumt....

Man ska självklart inte ge FÖR mycket kraftfoder heller. Det finns ju faktiskt en maxgräns på 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst/utfodringstillfälle, just av det skäl du nämner.

SÅ jag får väl omformulera mig lite kanske... :D
Öka kraftfodergivan till strax under ovan nämnda maxgiva/måltid och låt hästen ha fri tillgång till grovfoder utöver detta.

Nu ska jag vara lite fräck och utfärda en varning för ameos tips!
För kraftfodret (som inte är naturlig föda för en häst) tas främst upp i tunntarmen.....
Håller helt med, detta ska man passa sig för. Fri tillgång på grovfoder istället MEN se till att det är ett BRA grovfoder med höga MJ och proteinvärden.

Jag tycker nog det ligger mycket i det Ameo skriver! Om hästen är genomgången fysiskt och inte tagit sig på 4 månader med en foderstat med tillräcklig mkt protein o MJ så behöver den mer av lättillgänglig mat. Alltså sådan som lätt tas upp i tunntarmen.

Korn är väl inte det allra bästa men processade =upphettade/mikroniserade/poppade spannmål. Energi i from av fett är också bra – linfrökaka t ex. Och fortsatt fri tillgång på grovfoder. Vill man ha ett färdigfoder är Hestekraft ett bra val i ett sådant här läge.. HH

Jag gick in på kraffts hemsida och kollade på frågor och svar där. Hittade en fråga: Vad gör man när en häst verkar helt omöjlig att få upp i hull?

Och såhär hade krafft svarat på den frågan: Man bör i första hand öka den del av foderstaten som är rik på fibrer. Om man t ex ökar fodergivan kraftigt, riskerar man ett kväveöverskott som förvärrar hästen matsmältningsproblem. Man bör också - genom att skicka in ett avföringsprov för analys - förvissa sig om att grovtarmens bakterieflora är i balans. När det gäller detta prov bör du samråda med veterinär.Tillförsel av växtfibrer har stor betydelse för att denna viktiga balans skall kunna bibehållas. Veterinär kontroll av tänderna och munhålan är också en naturlig åtgärd när det gäller den här typen av hästar. Man bör också kontrollera dricksvattnets kvalitet.

jag har ju ett fullblod och han är swvår att få upp hullet på och när han väl ser fin ut verkligen behålla det..kräver mkt mat både grovfodret och kraftfodret...

men ett tips är att ge pållen rapsolja! inte nån matolja som solrosolja eller nåra såna..utan bara rapsolja! min får 2dl om dagen och det är lagom för han som är 168cm i manken och hmm vikten kan ja ej på han.. men för han har oljan funkat väldigt bra...

annars som flera andra sagt mer protein som lucern som min också får...och hålla den varm med täcken så den inte slösar för mkt energi åt att hålla sig varm.

Hmmm... har funderat på detta med foder..:confused: Har nämligen ett varmblod på snart 11 år som också är lite svårfött... Jag har kört med hippo basic och betfor. Betforen är väl egentligen bara för att maten ska smaka gott men den är även bra för hästarnas magar. Sen fri tillgång på hö ger också ett bra resultat eftersom att ett kilo havre är lika mycket som ett kilo hö energimässigt om höet är av bra sort dvs. Min lilla polle blir mager på sommaren med om betet är för tunt, hon kräver fruktansvärt precis med foder för att hon ska hålla sig fin och få hull.
Sen har jag även gett vitlök men det har ju blivit en sån hysteri kring vitlök nu på sista tiden. Men jag kan säga att hon var inte ens så mycket som snorig en enda dag i vintras tack vare vitlöken.
Sen det här om raps olja, det är inte alla hästar som tål det. Det är väldigt starkt för hästens mage och om hästen är som min så får dom jätte ont i magen och blir svullna. Så testa bara och ge lite lite i början om ni nu vill ge hästen raps olja.

Enkelt är det att de den mer kalorier än den behöver... Mängden spelar inte någn roll utan MJ och Smrp...

Jag har själv en import som är tunn, kom i början av sommaren och hon har det sista fått ca 130 Mj och 1022 Smrp först då har det blivit ett ok resultat.
Så kolla upp hur mycket den egentligen får, 16 kg säger inget... om man inte vet värdena.

att låat en mager häst stå på 16 kg hö om dagen är snudd på idioteiskt har jag lärt mig den hårda vägen.
Det tar energi att smälta mat och 16 kg är MKT mat.
Man ska ge lite mat men högkoncentrerad mat.
Bäst resultat av magra kusar har jag fått av att enda maten är en blandning av lika delar hippoalfa och lucernhack.
Blanda i en stor vattenbalja och ha som enda mat.
På bara en månad är pållen som ny.
Dock blir det rätt dyrt...... Men effektivt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 672
Senast: Karamello30
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 052
Senast: Maniac123
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat