Hur mycket, hur ofta och vad?

Tropic

Trådstartare
Jag har länge tänkt på hur andra lägger upp sina "scheman" med sina hästar angående träning och motion i veckorna. Jag har fått för mig att jag tränar min häst alldeles för lite, men med lite eftertanke så hinner jag inte så mycket mer än så. Jag rider ca 5 dagar i veckan varav 2 är dressyrpass på bana (ibland ett av dom hoppning), en fri uteritt utan några som helst krav och en uteritt med dressyr (skänkelvikningar, tempoväxlingar, övergångar osv) samt en skrittrunda. Dressyr- och hoppassen brukar bli 30-60 minuter långa och uteritterna detsamma. Skrittar gör vi i 20-40 minuter. Så här är det då varje vecka men med varierande övningar och platser såklart. Hur ser det ut för eran del?

Våra veckor ser just nu ut såhär utan inbördes ordning på passen:

Ett pass på banan och då är det dressyr för tränare.
En vilodag
En promenaddag. Då går vi en långpromenad i skogen.
En rida-på-gärdetdag och då longerar jag alltid en liten stund först.
Resten uteritter i skogen med mestadels skritt och trav då hästen har en tendens att tvärnita i galoppen och då voltar jag över huvudet. (Undviker risken för skador på mig helt enkelt :)) Jobbar med allt möjligt i skogen!

jag kör ca så här i veckan kan vara lite annorlunda om den är dåligt väder eller om nått kommer i vägen.

Onsdagar Vilo dag
torsdag uteritt
fredag dressyr eller tömkörning
lördag hoppning / om det ät tävling på söndag blir det uteritt
söndag. uteritt (även tävlinghoppning eller dressyr)
måndag dressyr
tisdag markarbete hopp. och sen börjar det om;)

Just nu tränar vi:

3 dressyrpass per vecka varav ett av dem är för tränare
1 pass med cavaletti och dressyrtänk men med lägre krav
2 uteritter, en i lite lugnare tempo
1 vilodag

Vissa veckor byts ett av dressyrpassen ut mot tömkörning, samt att jag inte alla veckor rider 3 dressyrpass på bana, ibland ger vi oss ut på heden eller tränar i skogen.

Nu är ju min tant högdräktig och vilar på heltid men i normala fall brukar jag hålla mig ungefär till:
2 dressyrpass ca 60 min (inte nödvändigtvis på ridbana, utan nåt pass gärna på stubb eller vall).
1 pass hoppning/markarbete
1 uteritt utan större krav
1 tömkörning, ute eller på bana
1 konditionspass ute, ev med terränghinder
1 vilodag

Varierar dressyrpass/uteritter med dressyr/westernutrustning och tömkör både ute och på bana.
Försöker rida för tränare en gång i veckan, varannan vecka hopp/dressyr och har ofta använt skrittmaskin 20 min om dagen om det funnits tillgång. Vilken dag som det gjorts vad har varierat rätt mycket efter hur det varit med ridhustider/tränare, ljusförhållanden osv.

För mig är måndagar vilodag, sen alla andra dagar hänger mycket på vädret. Regnar det blir det kortare turer, kanske till och med går en promenad istället. Är det fint kan det bli allt från uteritt till träning på banan. Även vid uteritter försöker jag få in lite dressyrarbete, t ex skänkelvikningar på en grusväg fram och tillbaka m.m. Så det blir vad andan faller på så att säga. :)

Typ så här kan en vecka se ut
Måndag: longering som avslutas med att springa lös och busa i ridhuset
Tisdag: dressyr på banan ca 45 min
Onsdag: lektion för tränare, varierar mellan dressyr hoppning och markarbete
Torsdag: jogg på ridbanan eller lungn skogstur
Fredag: dressyr på banan ca 45 min
Lördag: skogen helst med lite klättring
Söndag: hoppning

Sen är han självklart ledig någon dag ibland också men det planerar jag inte in för de dagarna kommer alltid ändå.... ;)
Innan dressyr och hopp skrittar jag gärna en 20 minuters skogstur om vi har sällskap.

Jag var väldig mycket förr för att ha en dag-till-dag-planering. Det har jag lagt ner nu.
Istället har jag en långsiktig plan med tydliga mål på var jag vill, och delmål på vägen dit så jag vet vad jag behöver göra. Då är det lättare att ta varje dag efter förutsättningarna just den dagen. Vissa veckor vilar hon 3-4 dagar, men oftast jobbar hon 5-6 dagar. Just nu mycket på banan.
Men kommer jag till stallet en dag och är stressad, har ont i huvudet, hon är på dåligt humör eller liknande så struntar jag hellre i att rida än gör något jag "måste" för att träningsschemat säger det. Likaså tar jag gärna ett mer ansträngande dressyrpass en dag då jag känner att både jag och hästen är på bra humör.

Det fungerar bäst för oss, iallafall just nu, tycker jag. Min häst är i en utvecklingsfas nu så det krävs lite flexibilitet.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag var väldig mycket förr för att ha en dag-till-dag-planering. Det har jag lagt ner nu.
Istället har jag en långsiktig plan med tydliga mål på var jag vill, och delmål på vägen dit så jag vet vad jag behöver göra. Då är det lättare att ta varje dag efter förutsättningarna just den dagen. Vissa veckor vilar hon 3-4 dagar, men oftast jobbar hon 5-6 dagar. Just nu mycket på banan.
Men kommer jag till stallet en dag och är stressad, har ont i huvudet, hon är på dåligt humör eller liknande så struntar jag hellre i att rida än gör något jag "måste" för att träningsschemat säger det. Likaså tar jag gärna ett mer ansträngande dressyrpass en dag då jag känner att både jag och hästen är på bra humör.

Det fungerar bäst för oss, iallafall just nu, tycker jag. Min häst är i en utvecklingsfas nu så det krävs lite flexibilitet.

Gud så skönt att kunna ta dagen som den kommer. På sätt och vis gör jag också det, men jag har svårt att tillåta mig själv att ge hästen mer än 2 vilodagar i veckan eftersom det känns som att den får för lite motion då vi inte tränar så hårt genom passen. Jag önskar att jag hade tillgång till ridbana, då krävs ju inte samma sorts planering...:)

Inför veckorna gör jag en grovplanering utifrån mitt jobbschema. Brukar bli tre-fyra dressyrpass, vill rida två på raken för att kunna repetera. Oftast läggs arbetet upp med vila, dressyr, dressyr, uteritt, vila och så om igen. Men det kan bli två dagars vila på raken om jag jobbar mycket eller vädret är skräp osv. Det är skönt att vara hobbyryttare, en kan göra lite hur en vill, det är som inte hela världen med en extra vilodag:).

Jag har inget schema. Det enda jag har är tanken om att två hästar per dag ska sysselsättas. Så blir det inte alltid, brukar dock kompensera med att ta alla tre någon dag.

Jag är inte särskilt orolig för att de tränas för lite. För den nivå jag tränar och tävlar på räcker det rätt bra. I höstas hade jag dock ett lite mer seriöst projekt med galoppintervaller en gång i veckan med en av hästarna. Det gav önskat resultat så jag tänkte att jag ska ta upp det igen när vägarna tinat upp ordentligt. Under vintern har jag bara haft fokus på att galoppera lite mer än min vana vill få det till om någon förstår hur jag menar. Den andra hade jag ett bra upplägg med efter jul med träning i rundkorall ungefär en gång i veckan för att få till galopp och så korta men bra pass däremellan. Sedan halkade den (mest troligt) i hagen och vilar nu. Den tredje är ren skogsmullehäst men som behöver ett lite rejälare/snabbare pass per vecka för att vara glad.

Gud så skönt att kunna ta dagen som den kommer. På sätt och vis gör jag också det, men jag har svårt att tillåta mig själv att ge hästen mer än 2 vilodagar i veckan eftersom det känns som att den får för lite motion då vi inte tränar så hårt genom passen. Jag önskar att jag hade tillgång till ridbana, då krävs ju inte samma sorts planering...:)
Sätter oxå ett mål på vad jag vill uppnå och tränar utifrån det. Vad vill du med hästen? Hur ska ni komma dit?

Jag rider min 5-6 dagar i veckan, oftast tre dressyrpass, två i skogen och ett pass över bommar eller longering. Men det är flexibelt beroende på barnens schema, mina tävlingar och övriga familjeåtaganden. Ledigt får han när barnen har sportlov, höstlov osv, eller när jag/vi är sjuka!

Jag är så fruktansvärt rutinbunden att jag i mesta möjliga mån har ett schema över vilka dagar jag ska rida som återanvänds vecka efter vecka (sen kan det ju komma veckor när den planen helt får skrotas, den här har exempelvis varit sån), men i grova drag. Har en femåring, så planen är att rida/motionera henne fem dagar/vecka och vila två, vilodagarna går hon enbart i hagen. Vi blandar utritter med promenader vid handen och planen är att försöka ta oss bort till ridhuset en gång i veckan (har inte ridbana på gården). Lägger aldrig två tuffa pass efter varandra, utan då blir det en promenad emellan.

Min häst har ett rullande tvåveckorsschema, där vissa grejer kan byta dag ibland men oftast blir det rätt lika från period till period. En vecka innehåller:

2 dressyrpass
1 pass varannan vecka hoppning, varannan dressyr
2 uteritter i alla gångarter
1 dag skritt ute
1 vilodag

Vilodagarna är för hästens skull, mer än så här vill jag inte att hon ska gå pga tidigare skadeproblematik. 3 dagar på bana är också vad jag max tycker är ok i normalfallet, även om det kan bli fyra då och då.

Alltså just nu så har jag inget "shema" då jag köpte min häst för typ en vecka sedan... :o Men senare när vi kommer igång så ska jag rida nåt i stil med:
Måndag: Skogstur, inga krav bara ha kul.
Tisdag: Dressyr
Onsdag: Vila/Dressyr
Torsdag: Markarbete (bommar)
Fredag: Markarbete/hoppning
Lördag: Träning för tränare/vila
Söndag: Skogstur :D

Jag brukar planera våra veckor utifrån YR eftersom vi bor på ett ställe där det ofta blåser väldigt mycket. Blåser det mer än 7-8m/sek (vilket är mer regel än undantag här) rider jag hellre på banan är ut, om man säger så. Av samma anledning blir mina veckoplaneringar nästan aldrig som jag tänkt mig, men huvudsaken för mig (och min häst) är att det blir variation. När jag rider på banan skrittar jag alltid fram och av för hand 10-20 minuter på vägen (så tråkigt att gå runt i paddocken).

Såhär ser den här veckan ut:

Måndag
: Dressyrträning
Tisdag: Uteritt i högre tempo (wiiie säger hästen :rofl:)
Onsdag: Jogg på banan
Torsdag: Uteritt mestadels i skritt i skogen, gärna med lite klättring
Fredag: Dressyr på banan
Lördag: Lång promenad vid hand i skogen
Söndag: Hoppning

Nu har jag kommit igång med ridningen lite mer på riktigt! Jag rider typ såhär:
P.s. Det mesta är i skogen eftersom att jag ej har tillgång till paddock/ridhus...
Måndag: lätt skogstur, gärna barbacka i skritt
Tisdag: Mer krävande pass antingen på ridbanan (åkern bredvid stallet) eller i skogen, dressyr.
Onsdag: Långtur med träning på att lyfta på benen (gå i mycket terräng) och även trav och galoppsträckor.
Torsdag: Kortare tur/vila
Fredag: Lite markarbete/bommar och något litet kryss kanske. Jag använder mig av smalare stockar/grenar som bommar och stenar eller stubbar (sånna stubbar som inte sitter fast i marken längre) som sockerbitar.
Lördag: Träning för tränare, olika om det är dressyr/hoppning.
Söndag: Kortare skrittur/vila

Så jag rider ungefär 5-6 ggr per vecka med lite olika tuffa pass.

Jag försöker mest variera och inte vara så noga vilken dag jag gör vad, men jag är ju hobbyryttare och rider mest för att det är roligt, men under en vecka ser det ut så här på ett ungefär (dagarna och vad vi gör är alltid olika egentligen, beroende på väder och vind:) )

måndag: dressyrpass i paddocken
tisdag: uteritt i lugnt tempo på varierat underlag
onsdag: hopp/markarbete
torsdag: vila eller promenad
fredag: intervallträning
lördag: vila/promenad eller uteritt
söndag: markarbete

Liknande trådar

O
Träning Är lite intresserad utav andras ridschema, hur de ungefär ser ut. Skriv också gärna om du är dressyr, allround, tölt, hoppning -...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: dengra
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 533
Senast: scizofren
·
A
Hoppning Min dotter är ordentligt sjuk och har så varit ett par veckor. Vet ej när hon blir frisk. Nu undrar jag hur vi ska hålla hennes...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Senast: Pysenplay
·
D
Träning Min häst har inte blivit riden så jättemkt på några månader. Mest skrittad lite trav under sommaren lite sporadiskt. Byggde upp han och...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama