Hur mycket hö går det per häst på ett år ungefär?

LinnK

Trådstartare
Var ju ett tag sen jag hade häst nu..

har fått ett fint erbjudande om en två-årig nordisdam och jag misstänker att jag kanske faller för henne och köper henne.

Hur mycket hö kan det tänkas behövas för henne över hösten/vintern/våren..?

På ett ungefär bara, självklart varierar ju mängden efter kropppsbyggnad och arbete m.m. men ändå, skulle vara trevligt att veta på ett ungefär.. :)
 
Min totta stoppar i sig ca 4,5 ton (17kg/dygn, Engelskt Fullblod), hon har fri tillgång. Och då har jag räknat bort betesmånaderna,3 månader :)
 
precis som prince77 säger.. man brukar räkna på att hästen är uppstallad 10 månader per år..
 
Min får ca 4 ton/år...äter ca 11-12kg/dag, rids hårt och kräver mkt käk för att hålla hull!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Solis
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp