Sv: Hur mycket hö?
Jag ger bara begränsat med hö, även om mina går i lösdrift. Mina skulle helt enkelt inte må bra av det. Andi kan jag lova inte skulle lämna balen mer än för dricka, han skulle äta,pissa,skita o sova där tills han blev så fet att han inte kan gå.
Mina hästar får så mycket hö att deras behov av protein tillfredställs, och därefter fyller jag på med antingen mer hö eller halm för att få tillgodosett torrsubstansbehovet. Förra vintern och nu i början på säsongen t.ex. hade/har vi ett hö som är så bra så hästarna får i sig mer än det dubbla av protein mot vad deras behov är om jag skall hålla ts-behovet. Lite sämre med energin så vår kvot energi/protein blir lite för hög. Där kommer halmen in, den höjer energin men ger inget mer än ökad stråmängd(ts). På hösten brukar vi landa runt 4kg hö/häst och då har de till viss del bete att tugga på. När det blir kallare och gräset är slut så ger vi antingen mer hö eller helst halm som komplement, det kan bli ca 2-4kg/häst (utöver hö).
Förra vintern magrade vår nya häst nåt fruktansvärt, han gick under avmagringsutredning hos veterinären o visade sig vara kärnfrisk. Han hade vintervila och fick fri tillgång på vårt grymma hö ihop med massor av lusernhack. Givetvis mineraler och vitaminer genom ett örtbaserat mineralfoder. Han gick inte upp i vikt förrän vi ändrade helt, mindre hö, fri tillgång på halm och bort med lusernen o ersatte med ett proteinfattigt musli. Han hade helt enkelt gått ner i vikt pga all den energi som krävs för att omvandla överblivet protein till fett. Så för bra mat är inte heller bra! Vi hade en kvot på typ 8 om jag minns rätt, rek är 6.
Jag har tre olika hästtyper, islandshästar givetvis. Den ena är den överenergiska arbetsnarkomanen som magrade, han kommer få lika mkt hö/halm som de andra i vinter men betydligt mer kraftfoder istället, han är smäcker och verkar förbruka mycket energi -svår att hålla i hull. Tom nu efter en hel sommar av kraftigt bete syns det knappt på magen! Han är i princip i tävlingshästshull. Den andra är ett sto som svullnar upp fort om magen på gräs men är i rätt lagom hull f.ö. Den tredje är en vallack som levt ett par år av sitt liv som sjukligt fet, han har levt på fri tillgång på hösilage utan att arbeta ett enda dugg på 2,5år. Det har tagit mig 5år nu att få ner honom i nästan matchvikt! Han får defintivit inte gå på fri tillgång för då är vi snabbt tillbaka där vi började.
Så kortfattat -jag ser till att hästarna får en beräknad foderstat med rätt mängder efter behov och fyller sedan upp tuggbehovet med halm. De får mat 2ggr om dagen så länge det finns gräs som duger, sedan även lunch och "nattamat" dvs 3-4ggr/dag. Är det riktigt kallt ute- så att de behöver tugga för att hålla värmen så öser vi på med halm i flera högar ute om det är ok väder eller inne om det regnar/snöar.
Så här ser en häst som gått på fri tillgång utan arbete ut:
Det ger viss förklaring till att jag inte tror på fri tillgång
Och så här ser han ut efter 5år av planerad fodring, ca 6kg strå/dag(hö+halm)