Hur mycket hö köper ni?

S

Sissan

Har aldrig köpt hö till mina hästar förut så nu undrar jag hur mycket bör man köpa till en medelstor häst(kallblodig travare) så det räcker hela vintern?:confused:

Sv: Hur mycket hö köper ni?

Du får kallt räkna med 15kilo /dygn*30dagar=450kilo i månaden.
Vi har kallblod o dom får 20kilo/häst och dygn.
Det kanske låter mkt men om man vänder på det ..en häst äter 20 timmar om dygnet och sover 4.
20/20=1kg i timman så det är ganska så lagom tycker jag .
Många hästar får magsår numera pga att det blir för långt mellan fodergivorna.
Så hur många månader höar du ?
Det är ju lite olika beroende på vart i landet man bor ju ...:rofl:

Ja, jag har ju alltså aldrig vägt höet utan jag har bara kastat åt dem hö flera gånger per dag men det låter nog rätt troligt att det legat runt 20kg om dan under vintern. På höst och vår har de inte varit fullt lika hungriga.. Under de senare åren så har de fått ätit fritt ur en bal och jag vet då inte ens vad balarna väger...:angel: Men ca 18 stora balar har de då tryckt i sig under vintern.
Tack för ett mycket exakt svar förresten!:bow:
Mina äter hö från september tom. början av juni... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Du får försöka räkna lite krasst på det, gör en uppskattning om hur mycket hästen äter i genomsnitt. Jag har bokat upp 4 ton till mitt halvblod. Hon har nu fått i snitt 11 kg hö/dag så jag har räknat ut att det blir ca 340 kg månad x 12 (antal månader på ett år ) = 4080 kg. Då försöker jag ju ha henne i gräshage på sommaren osv. och då får hon ju inte lika mycket hö men det känns skönt att ha bokat upp mer och att man då har över, en tvärtom. Hade det riktigt körigt med höet ett tag tidigare i år eftersom jag fick slänga jätte mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur