Hur mycket hö kan era hästar äta?

the_connemara

Trådstartare
Ja, som rubriken säger. I kg. Och har ni fri tillgång eller portioneras höet ut? Och hur säkra är ni på att hästen äter just det antalet kg, hur mäter ni det?

Sv: Hur mycket hö kan era hästar äta?

the_connemara skrev:
Ja, som rubriken säger. I kg. Och har ni fri tillgång eller portioneras höet ut? Och hur säkra är ni på att hästen äter just det antalet kg, hur mäter ni det?

11 kg/dag

2kg morgon/ute
2kg lunch/ute
1kg middag/inne(17.30)
6kg kväll/natt

Väger höet i Ikeapåse/hövåg..Vet att hon får i sej varje smula!!
:bow:

Min går på "fri" tillgång, i mitt fall betyder det att maten fylls på om den tar slut.. Vid insläpp runt 19 får hon 12 kg hö som oftast räcker tills hon åker ut igen vid 8:00... Ute i hagen får dom en 12kg bal per häst morgon och kväll... Så i hagen kan man bara höfta, men i mitt fall blir det ju inget problem eftersom jag vet att hon äter minst 10 kg inne.. Det är bara min + en till som går in på natten, så dom tar ju inte del av "kvällsbalen" i hagen.. D-ponny, ca 400kg..

Mina hästar är kallblod i 700-kilosklassen och de får vardera 22-25 kg hösilage. Jag väger upp hösilaget i IKEA-påsar.

(5 kg morgon, 5 kg lunch, 2 kg vid intag, 10 kg natthö - samt extra om det är riktigt kallt)

Immer

Tja, storbalen i hagen vid vistelse ute dygnet runt går åt på bra precis sju dagar. Det blir drygt 17 kg/häst o dygn, men jag vet att fullblodet petar i sig mer än kallblodstravaren så jag höftar på drygt 20 för honom o 15 för kallblodet.

Hösilage... Shit, hur mkt hö motsvarar det ungefär? Hur mkt "trampas ned" i hagen eller hur löser du det?

Räknar du med några förluster som blir nedtrampat? Eller hur har du balen för att slippa sådant?

Jag vet va min häst minst får....han har imprinsip fri tillgång...men jag väger upp i ikea säckar...han får väl kring 20 kg/dag.(Hösilage alltså) Jag vet värderna och jag räknar foderstaten så jag vet va han ska få i sig!

Mina får fritt. Men de äter enbart 10-12 kg vars/dag, de går ute största delen av dygnet och därmed får det också mer hö ute.

Inget trampas ner i hagen, eller så gott som inget.
Jag har två "potatisbingar" som jag lägger hösilaget i. Något lite dräller vid sidan om när de äter, men det krattar man lätt upp.

Hur mycket det skulle bli i hö räknat vet jag inte. TS är 60%.

Immer

Min äter för tillfället 11 kg hö och fri halm inne..Detta blir fritillgång till min häst då han inte äter mer än 11 kg hö..Ger jag mer .. lämnar han kvar..Halmen finns där för att han ska ha nått att göra.I fall höet skulle ta slut.Jag portionerar ut höet ..

Han får 1kg morgon vid 07.00 (har ju då även halm)
Sen vid utsläpp kl 08.30 får han 6 kg hö. och det står han sig på till EM
insläpp sedan kring 18.00 får han ytterligare 1 kg hö.(har ju då även halm)
Sedan vid kvällen får han ytterligare 3kg hö.. pluss påfyllnad med halm om det behövs.

Han väger ca 500 kg.. han har gått upp lite nu :p
Han trampar heller inte ner nått hö ute då han fodras ur en stor tunna .finns alltid kvar i tunnan vid insläpp.Och just nu går han ensam..

min äter ca 8-10kg hö inne och tre kg ensilage ute jag hade gärna haft honom på fri tillgång om jag bara hittade ett stall som har det. Han stog själv i hage ute ett tag och då la jag ut ca 8-10kg som han åt, några kilo trampade han ner, inne räknar jag med ett spill på 1-2kg om dagen ibland. Ja han är ett ganska kräset fullblod

20-25 kg hösilage var, allihop utom feta ponnyn, hon får väl runt 14-17 kg.

Väger? aldrig.

Jag har en inbyggd våg i armarna o ryggen. :D

*knapplån*

I mina öron låter 20-25 kg helt otroligt mycket. Behöver någon häst så mycket?

När jag har räknat foderstater på mina hästar får jag beskedet att de inte behöver mer än 8-12 kg, allt däröver innebär ett protein- och energiöverskott. Nu får de visserligen lite mer än så, för jag tycker det låter lite (1 kallblodstravarpensionär och 1 nsv 1-årig bruks). De har bra hull efter vad jag kan bedöma.

Eller ger jag mina alldeles för lite?

CarolaLind skrev:
Väger? aldrig.

Jag har en inbyggd våg i armarna o ryggen. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025