Hur mycket hö går det åt för er på 1 år?

nyaste

Trådstartare
Japp, jag vet att jag är tidigt ute, men redan nu ska jag reservera hö för vintern 2013-2014 :D Vill inte riskera att stå där utan hö i mitten av vintern och inte få tag på något mer. Har försökt sitta och räknat ut lite hur mycket som ska gå åt på hela året (september 2013 - september 2014) men kommer inte fram till något vettigt tycker jag.
Jag har räknat med ca 15kg/dag/häst + - några kg per dag (fri tillgång på dagen + nattmat), och då blir det ju ca 11160kg. Men på sommaren går det ju lite mindre så jag tänkte att då borde ju 10 ton hö räcka för hela året. Då jag sen tittar på siffran 10 TON :eek: så ser det så hiskeligt mycket ut! Kan det faktiskt stämma att det ska gå 10 ton hö till två hästar på 1 år? :confused:
Så nu tänkte jag fråga er här inne, som har två hästar, (men andra får ju också svara) hur mycket hö går det åt hos er på 1 år? Och har ni fri tillgång i hagen eller portionerar ni maten? Och hur mycket får hästarna till natten?

Senast ändrad:
Sv: Hur mycket hö går det åt för er på 1 år?

Hur mycket som går åt beror på en del olika faktorer. Jag tycker att det låter mycket men vi har bara en stor häst och mycket stora hagar så de äter en hel del gräs under året.

Men jag undrar om det går att boka hö redan nu? Och kanske också lite hur klokt det är att göra det utan att veta hur tillgången blir och hur pass bra skörden blir. Jag förstår din oro. I början tog vi vårt hö själva men övergick sedan till att köpa hö och ensilage. Det tog ett tag för oss att hitta bra leverantörer att handla av. Vi har en höbonde som vi numera i stort sett har en stående bokning hos. Han tar in första vallskörden som hö och skulltorkar den. Han har i flera år lyckats få in bra hö trots lite olika väderförhållanden.

Men jag är ganska säker på att om jag hade börjat ringa runt till bönderna i trakten och velat boka hö till nästa vinter så hade de sagt till mig att återkomma i mitten av sommaren.

Jag har en bonde som jag köper hö av, men eftersom jag började köpa av honom först nu i vinter, så vet jag inte riktigt hur mycket jag ska boka av honom till nästa år, därför försöker jag lite räkna och se. Han har jättebra hö, och jag har pratat med andra som också köper av samma, och de har varit jättenöjda med hans hö i flera år. Men eftersom vi är några stycken som köper av honom, så vill jag vara säker på att få det jag behöver, och då helst från samma ställe. Visst, blir det dålig skörd så måste jag ju försöka hitta annat ställe också, men jag vill i alla fall få så mycket som möjligt av denna bonde. Därför är jag ute i så god tid som möjligt, så att jag helt enkelt hinner boka. Har pratat med honom redan om saken, och han sade att det var bara att räkna ut hur mycket jag behöver och ringa till honom, så ska han reservera det färdigt till mig. Det är lite så att det är först till kvarn som gäller.... ;)

Vi räknar kallt med att inte ge hö från maj tom september så vi bokar så det tävker full giva 7 månader. Vi ger inte full giva 2-3 av de månaderna så vi har ändå så det skulle räcka till att stödfodra i början och slutet av betet.

Våra hästar får 7,5 respektive 9 kg/dygn och då går det åt knappt 3,5 ton totalt. Här blir det inget spill, efterson våra hästar dels är väldigt glupska, dels fodras de till 50% i nät.

Senast ändrad:

Jag brukar räkna i snitt 12kg/häst och dygn i 220dygn (vinterhalvåret, ca 7 månader.) Mina hästar får enbart gräs på sommaren och de går på bete från maj till minst slutet på september. April + Oktober brukar det finnas en hel del gräs också, så då får de liksom halv giva.
Det ger mig en summa på 2640kg/häst

Mängden beror ju också på hur du fodrar. Från och med den här vintern så har jag storbal i hagen och då går det åt snäppet mer än vad det gjorde när jag gav alla givor. Så nu äter de närmare 14kg/dygn och häst. Så då får jag en summa på 3080kg/häst.

Om du räknar på nästintill full giva året runt så låter din summa vettig ja. Men samtidigt - ger du verkligen full giva året om? Du har dragit av för lite på sommaren såg jag, men vad är sommar? Går hästarna på bete?

Hästarna går inte ute dygnet runt här på sommaren, eftersom jag har en häst med rätt kraftig sommareksem, och eftersom jag måste ha det så, så går det åt hö också på sommaren för mig. Ger jag inget hö att äta inne, så blir den ena väldigt rastlös och börjar tugga på inredningen istället. Halm fungerar inte att ge, då ingen av dem vill äta/pyssla med det. Halm bajsar och kissar man i och inget annat enligt dem :D

Senast ändrad:

Jag räknar med en årsförbrukning på 50-55 ton till 10 hästar. Förvisso hösilage, men ganska torrt (ts ca 70%).
De går på dygnetruntbete 3-4 månader/år och äter då bara gräs. I vinterhagarna finns också alltid gräs att äta/pilla med (då det ej är snö förstås). Fri tillgång på hösilage, de kan varva gräs/hösilage bäst de vill.

Dom är matglada:d

Senast ändrad:

Jag köpte 2.5 ton (började ge slutet på oktober) och hoppades det skulle räcka lite till hösten. Men då räknade jag på typ 7 kg/häst. I början (ny hage med mycket välklippt gräs) gick det åt några ynka kg/dag men nu går det mer. Iaf min häst dissar snabbt höet till förmån för gräs och jag räknar väl lite halv med att behöva kolla över hö till sommaren (köper hösilage, småbal ca 35 kg). Och då hoppas jag det fortfarande är lite kvar till hösten. Men inte hela världen om det inte är det.

Men om du räknar dubbel mängd/dag och dessutom hela sommaren (jag räknar ju typ med ett halvår kanske i bästa fall att ge maxgiva) så är ju inte 10 orimligt. Men äter de så mycket på sommaren? Min äter typ 1-2 kg under natten då bara :p

Hmm, jaa, det är det jag är lite fundersam över: hur mycket går det åt under sommaren egentligen?? Jag kommer inte alls ihåg hur mycket de fick förra sommaren :confused: men rätt mycket var det i alla fall, eftersom vi hade rejält invasion av flygfän här, så jag var tvungen att ha hästarna inne rätt så mycket, på grund av sommareksemet. Hoppas verkligen att det inte blir lika illa i år som vi hade då, huuudå! Man ville knappt gå ut själv heller!

Jag brukar räkna att det går åt 3,5-4ton hö per år till min islänning men då går han på bete hela sommaren och en del spill och extrautfodringar är inräknade.
Han går på lösdrift med fri tillgång på hö.
I slutet på sommaren köpte jag en till häst (fullblod) och jag räknar med att det kommer gå åt ungefär lika mkt för henne, kanske lite mer.
Så jag förväntar mig alltså 9-10 ton hö för en ponny och en stor häst.
Men jag öser på med hö också...
Dock brukar jag ha hö kvar när hästarna går ut på bete, men hellre för mkt hö än förlite ;)
Dessutom är det perfekt att börja med det gamla höet till hösten :)

Senast ändrad:

10 ton låter helt rimligt tycker jag...

Jag har fyra hästar, varav ett föl, och har i år bokat upp 20 ton hösilage. Mina går på lösdrift och har fri tillgång, jag räknar med att fodra med det oktober - april. Övrig tid går de på enbart bete eller får torr-hö vid behov (brukar behövas några hundra kilo på våren resp hösten innan jag kan öppna sialgebalarna).

Jag köpte 6 ton till min D-ponny + hennes föl. Räknade med att det skulle gå åt minst 25 kg om dagen till i Maj. Började ge i slutet på september.

Jag ger inte fri tillgång, har två hästar som får sitt hö i finmaskigt nät för att förlänga ättiden lite. På en vinter går det ca 6 ton för två hästar. Ger utöver det inget kraftfoder men lucern för att få upp proteinet lite och vetekli för fosforn. Mineraler i övrigt. Jag har egna marker och tar eget hö. Hästarna går på väldigt begränsat bete under sommaren då framförallt valacken är predisponerad för fång. Däremot höstbete går dom på.

Senast ändrad:

Dammar av tråden och hoppas att någon har svar på min fråga.

Brukar ni få reservera hö av er bonde så ni betalar i omgångar när ni hämtar höt (t.ex. att man hämtar en gång under hösten och en gång under vintern) eller måste ni betala hela årsförbrukning direkt? Måste ni då hämta hela årsförbrukningen eller får ni hämta i omgångar?

Jag ger inte fri tillgång, har två hästar som får sitt hö i finmaskigt nät för att förlänga ättiden lite. På en vinter går det ca 6 ton för två hästar. Ger utöver det inget kraftfoder men lucern för att få upp proteinet lite och vetekli för fosforn. Mineraler i övrigt. Jag har egna marker och tar eget hö. Hästarna går på väldigt begränsat bete under sommaren då framförallt valacken är predisponerad för fång. Däremot höstbete går dom på.

Har du nåt kvar? du bör höger upp.
Det har gått åt 4500kg +- för dessa 2. havre inte inräknat. Aldrig gått åt så mycket före :mad:
Crazy Witner :crazy:

Vill helst betala allt med en gång. Del betalning i 2 gånger har inte varit non problem för bonde om jag har det tight.

Jo det kan det, 10 ton räker inte till en ponny om man är slåsaktig, det kan gå åt hur mycket som helst.

En vuxen häst behove 6-8kg bra timotey hö om dagen. Kan ligga på 10kg. när det bli kallt.
1-2kg havre med applar och morrot på toppen och dom har hållt sig rätt bra, finn i hul och musklar.

Har du nåt kvar? du bör höger upp.
Det har gått åt 4500kg +- för dessa 2. havre inte inräknat. Aldrig gått åt så mycket före :mad:
Crazy Witner :crazy:

Jag har klarat mig fint på det jag har. Mina hästar är oerhört lättfödda så jag har inte behövt öka så mycket när det varit kallt.

Jag har klarat mig fint på det jag har. Mina hästar är oerhört lättfödda så jag har inte behövt öka så mycket när det varit kallt.

Kommer att ta hem lite till nästa gång 5 ton börda räcka om det bil en sån vinter till.
När tro du, du kan släppa på betet?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar