Hur mycket hö går det åt för er på 1 år?

Sv: Hur mycket hö går det åt för er på 1 år?

Jag har en liten hage med lite träd i och intill den en åker. Jag utökar den snålt, mycket snålt eftersom hästarna lägger på sig väldigt lätt och paintkorsningen har tendens att få fång. Inget regelrätt bete, alltså :)

10 ton blir grovt räknat 15 kg pr häst/dag året runt.

En mer normal prognos lär vara 10 kg/häst dag och räkna 1 sep till 1 maj (3kg morgon, 3 lunch och 4 kväll) + kraftfoder

240dgr * 10kg * 2 hästar = drygt 5 ton, och sedan lägga option på ytterligare 1 ton för svinn och dåligt vårväder.

Om hästarna inte går ute på grönt (finns ju vissa av de högre tävlande och konvalcenter som inte gör det) blir det istället 3650 kg/häst/år

Senast ändrad:

10 ton blir grovt räknat 15 kg pr häst/dag året runt.

En mer normal prognos lär vara 10 kg/häst dag och räkna 1 sep till 1 maj (3kg morgon, 3 lunch och 4 kväll) + kraftfoder

240dgr * 10kg * 2 hästar = drygt 5 ton, och sedan lägga option på ytterligare 1 ton för svinn och dåligt vårväder.

Om hästarna inte går ute på grönt (finns ju vissa av de högre tävlande och konvalcenter som inte gör det) blir det istället 3650 kg/häst/år

Råder dej också att tänka som ovan. Det har funkat bra i vårt stall att räkna såhär och vi har hästar som äter mindre än 10 kg och vissa något mer men höt har räckt och vi har haft lite säkerhetsmarginal utöver uppskattad förbrukning i ett extra ton.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar