Hur mycket hö (föl)?

-Remont-

Trådstartare
Hur mycket hö uppskattar ni att ett avvant föl kan lyckas få i sig i kilo?
Om det beräknas bli storhäst.

Jag är alltså bara nyfiken på hur stor kvantitet dom kan/vill äta. Inte övrigt i foderstatväg. ;)
Så klart att det skiljer sig mellan matvrak och de som inte tycker det är så intressant att äta.

Sv: Hur mycket hö (föl)?

Det är så extremt individuellt så det är omöjligt att säga utan man får prova och se hur mkt de äter. Var någon här på forumet som hade en som knappt ens petade i sig 1 kg över natten och jag haft ungar som glatt stoppat i sig 8 kg över en natt. Det beror helt på vilken aptit de har, klart att föredra är spätt hö ju finare strå ju mer får de i sig, så fort det blir grövre så blir det jobbigare att äta och de tröttnar. Eftersom de skall ha högt med protein så brukar det vara optimalt att ge dem antingen tidigt skördad första skörd (som då är späd i strået och kraftig i proteinet) eller en hyffsat tidigt skördad andra skörd som brukar ha samma förutsättningar.

Vi brukar ha två föl i samma box, och då går det ungefär lika mycket hö i den boxen som i de med en vuxen häst i. Hur mycket de äter dagtid är svårt att säga, eftersom det går fler hästar i hagen, men om man antar att de äter som en halv häst dygnet runt skulle det innebära 4-6kg hö/dygn (varav 2-3kg nattetid).

Och mina 09-killar åt mer än någon av de vuxna var och en (de var iofs lite extrema på hur mkt de åt fanns ingen botten alls i dem men så var det också fullt ös medvetslös konstant på dem). Det gäller som sagt att prova sig fram och se hur mkt de får i sig det är för stor variation för att man skall kunna räkna på något förrän man vet det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar