karamelldrottningen
Trådstartare
Nu är jag värsta peppad att utöka mitt sparande. Ynka 25 000 kr sparade. Ska sätta in 15 000 kr på bättre sparkonto av dessa pengar. Och då blir det pengar jag inte ska röra på flera år.
Tänkt spara: 1000 kr till långsiktiga kontot.
1000 kr till buffert.
2000 kr amorterar jag varje månad för husvagnen. Bundet lån.
Tillgångar: obelånad sommarhus vid havet (ärvd) ca 1 milj
Husvagn: lån på den 100 000 kr kvar att betala av. Värde ca 150 000 kr (dock minskar värdet bara).
Bil: inga lån, värde runt 25 000 kr.
Transport: värde ca 10 000 kr inte mer.
Gården hyr jag.
Mål: kunna köpa egen gård. Om ca tio-tjugo år får jag ca 2 miljoner (?). Alternativt att jag köper lägenheten för en struntsumma för att sedan sälja? Hur ser det ut egentligen när man ärver lägenheter för ca 2 miljoner?
Vill spara ihop 500 000 kr till framtida _köpt_ gård. Fick lånelöfte. Men kände att jag inte ville bli så bunden av en massa lån.
Tror det absolut kan gå. Måste bara utöka sparandet till två separata så det inte blir att jag tar av sparkontot bara för att andan faller på.
Nu vill jag höra hur ni tänker
! Och sen får jag väl uppdatera om ett år för att se hur det gått.
Vill bli rik innan jag fyller 30. Definition: Få mer tid framförallt till sådant som är viktigt. Lyx är för mig gården och livet här. Trygghet.
Tänkt spara: 1000 kr till långsiktiga kontot.
1000 kr till buffert.
2000 kr amorterar jag varje månad för husvagnen. Bundet lån.
Tillgångar: obelånad sommarhus vid havet (ärvd) ca 1 milj
Husvagn: lån på den 100 000 kr kvar att betala av. Värde ca 150 000 kr (dock minskar värdet bara).
Bil: inga lån, värde runt 25 000 kr.
Transport: värde ca 10 000 kr inte mer.
Gården hyr jag.
Mål: kunna köpa egen gård. Om ca tio-tjugo år får jag ca 2 miljoner (?). Alternativt att jag köper lägenheten för en struntsumma för att sedan sälja? Hur ser det ut egentligen när man ärver lägenheter för ca 2 miljoner?
Vill spara ihop 500 000 kr till framtida _köpt_ gård. Fick lånelöfte. Men kände att jag inte ville bli så bunden av en massa lån.
Tror det absolut kan gå. Måste bara utöka sparandet till två separata så det inte blir att jag tar av sparkontot bara för att andan faller på.
Nu vill jag höra hur ni tänker
Vill bli rik innan jag fyller 30. Definition: Få mer tid framförallt till sådant som är viktigt. Lyx är för mig gården och livet här. Trygghet.