Ja, alltså jag har ju koll på de ideologisk-filosofiska skillnaderna, men det är skönt ändå att påminna sig själv (och andra) om att de som tycker olika inte alltid är 'fienden', vilket jag tycker att alla utmålas som hela tiden nuförtiden. Politiken är fast i ett krigsparadigm som liksom inte fungerar i verkligheten, men går väldigt fint i debatt-tv :/
Jag upplever nog sällan att politiska motståndare målas upp som fiender på så vis att någon skulle vilja illa, eller vilja fel. Snarare att vi vill samma saker i slutändan men är (ibland vansinnigt) oense om hur vi ska nå dit Så de eldiga TV-debatterna, krönikor mm. tycker jag mestadels målar upp sina motståndare som dumma i huvet. Inte för att de inte vill att vi alla ska vara fria, få en bättre skola, bättre vård osv. utan att de inte fattar hur vi ska nå dit. De har fel tillvägagångssätt. Sen finns det ju en del ideologiska skillnader som syns också och de kan ju sticka till ännu mer i debatt, men jag tycker oftast att de inte blir lika synliga i allt tjafs om vilka som fattar bäst