Hur mycket grus/sand går det åt till paddock?

T

Totte

Har tänkt att anlägga en paddock i storlek 40*20 men undrar ifall någon kan svara på hur mycket grus/sand det kommer gå åt till "tramplagret" (översta lagret) ifall jag lägger detta i ett 15 cm skikt (grusstorlek 0-8)?

Tack på förhand!

Totte

Sv: Hur mycket grus/sand går det åt till paddock?

Lägg inte på för mycket sand, bara ett tips! Jag har mest stenmjöl som är lite blandat med sand ( kanske 15 cm tjockt lager varav max 1/3 är sand). Är själv allergisk mot tunga ridbanor...:crazy:
Mvh. Matten

Tack för era svar. Funderar själv också på att blanda ut och inte bara köra sand rakt igenom. Har dock en del arbete kvar innan det är dags för tramplagret. Aldrig får man bara ägna sig åt nöjena :)

Totte

För mig som inte vill ha för mjuka, tunga banor utan rätt "fasta" så började jag med 8 "lass" 0-8 för ungefär motsvarande stor plan. Det var 4 stycken bil och släp som var o lämnade av. I kubikmeter var det nog rejält mindre än 120, eftersom jag var rädd för att få för mjukt. Det är lättare att fylla på i efterhand på en för hård bana än att ta bort från en för mjuk var min filosofi.

För mig som inte vill ha för mjuka, tunga banor utan rätt "fasta" så började jag med 8 "lass" 0-8 för ungefär motsvarande stor plan. Det var 4 stycken bil och släp som var o lämnade av. I kubikmeter var det nog rejält mindre än 120, eftersom jag var rädd för att få för mjukt. Det är lättare att fylla på i efterhand på en för hård bana än att ta bort från en för mjuk var min filosofi.

Antar att det inte kan röra sig om många cm i tramplagret då? Är det inte lätt att hästen "sprätter" iväg sanden ner till lagret under? Vad använder du i lagret under?

Totte

Senast ändrad av en moderator:

Antar att det inte kan röra sig om många cm i tramplagret då? Är det inte lätt att hästen "sprätter" iväg sanden ner till lagret under? Vad använder du i lagret under?

Totte

Lagret under är tjockare och består av 0-65 grus vilket planades ut och kördes ner tills det var fast och "slätt som ett dansgolv" innan ridlagret lades på. 10 cm har jag för mig översta lagret var beräknat att bli. Jag räknade med att det skulle "sätta sig" och behöva fyllas på efter första vintern men nu är det fjärde sommaren vi rider på det och ännu har inget behov om påfyllning kommit. I och med att lagret under kördes ner så rejält innan ridlagret lades på så har inte övre lagret "försvunnit" dit ner. Och vi behövde inte vänta på att plan skulle "sätta" sig innan det gick att rida där utan full användning direkt. Jag är super duper nöjd!!

Och nu sommartid går hästarna dit från betet och rullar sig :D Gäller ju att få maximal användning :rofl:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: tara
·
Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
2 127
Senast: Unafraid
·
Anläggning Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer: Ridbana anlagd för 2,5 år...
Svar
3
· Visningar
2 397
Senast: Targa
·
Anläggning Jag planerar att göra en mindre paddock hemma, ca 15/20 * 30 eller så. Tänkte göra en så billig variant som möjligt och räknar med att...
Svar
19
· Visningar
5 194
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama