Hur mycket grundträning för en 20 km PP?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur mycket grundträning bör hästen ha för en 20 km PP? Hästen - som är en ponny, är 3 år i år. Ligger tyvärr lite 'efter' pga fång, och är i skrivande stund i princip bara insutten. Kommer fortsätta ridas in nu i vinter (räknar med att börja försiktig sätta igång i november).

Av diverse anledningar finns ingen direkt grundträning innan heller, mer än fri rörelse och mycket bus i stora hagar - vilket hållit en fin muskling, men ju inte gjort någonting att tala om för konditionen. I övrigt lite sporadisk tömkörning, löshoppning och så, men så lite så i princip en piss i Nilen..

Är det helt galet att fundera på 20 km PP i juli? I september?

Det är absolut inget 'behov' för mig, jag vet inte ens om jag gillar distans, lika mkt prova på för matte. Men jag jobbar bättre mot mål, och om han ska vara i 'distanskondition' så vore det ju f*n om man inte skulla kunna ha en hyfsad kontroll över vikten på honom till beach 2010 :devil:

Han kommer behöva gå mer än man egentligen vill se en 06:a gå, då han är insulinresistent och motion är en jätteviktig del för att hålla detta under kontroll. Ju närmare grässäsong vi kommer dessto viktigare. Så oavsett om jag vill eller ej kommer målet av nöden att vara att han motionerar varje dag.

Sv: Hur mycket grundträning för en 20 km PP?

Ledsen att förstöra din plan, men PP som går samtidigt som andra distansklasser följer TR, det vill säga hästen måste vara 5 år gammal. :(

Jag hade för mig det var 4 år för dem? Har det VARIT det eller har jag drömt? Men isf är det ju 'lätt löst' =)

Så vitt jag vet har det alltid varit 5 år.

Jag har själv börjat planera tävlingssäsongen för min 4 åring som blir 5! ska bli askul! :D

Ah, då är det jag som drömt helt enkelt.

Frågan kan ju dock få stå kvar - hur mkt grundträning behövs? Men ta bort åldersdelen och så eftersom den ju inte är aktuell.

Hej! Du har ju en hel del träning framför dig.Och då menar jag inte motion kondition.Utan ledarskap,social,trafik,möta andra hästar som ska tränas in först och det kan du ju göra under tiden som du tar låånga skritt o en del kortare travpass.Du måste vara försiktig o ta det lugnt.Ha tät koll med din hovslagare.Passa på att köra in den under vintersäsongen.Tömkörning o ledarskap även där.Den behöver mycket hantering.Sen kan du lättare öva kondition genom att köra den utan att belasta den unga ryggen så mycket.det är en bra genväg som inte kostar hästen så mycket slitage.Ta det lugnt o gör en tre års plan.Lycka till.Kram.

Det beror ju på vilken hastighet du har tänkt hålla

Många distansklubbar har träningsritter / utbildningsritter som inte regleras av TR och då får du vara med med din fyra-åring.
Jättebra miljöträning tycker jag , lite lugnare än på en "riktig" tävling.

Kan ju svara för min isis som är 6 år i år hur mkt kondition han hade till första PP 2mil.

Han har "normal" ridhäst kondition. Reds ca 1h 5-6 dgar i veckan i varierat tempo, dressyr 1-2 ggr och resten ute på grusvägar och skogsstigar.
Han klarade utan problem av en PP 2 mil på knappa 3 h.

Andra tvåmilaren vi red så had ehan lite mer kondition, gick ca 1-1,5h 6 dagar i veckan med ganska mkt trav och galopp. Då red vi på strax över 2h utan problem.

/Linda

Det beror ju på vilken hastighet du har tänkt hålla

Tja, inom gränsen för maxtid typ, komma i mål samma dag vi startade? ;) Alltså kravla sig runt med 'godkänt resultat' (eller vad man säger). Sen, jag har ingen lust att skritta två mil och sitta i sadeln en hel jäkla dag, ens om det nu skulle vara möjligt och ändå bli godkänd. Då skulle jag dö av tristess. Men målet är att kravla oss runt godkänt helt enkelt, inte mer 'prestige' än så.

Hej! Du har ju en hel del träning framför dig.Och då menar jag inte motion kondition.Utan ledarskap,social,trafik,möta andra hästar som ska tränas in först och det kan du ju göra under tiden som du tar låånga skritt o en del kortare travpass.Du måste vara försiktig o ta det lugnt.Ha tät koll med din hovslagare.Passa på att köra in den under vintersäsongen.Tömkörning o ledarskap även där.Den behöver mycket hantering.Sen kan du lättare öva kondition genom att köra den utan att belasta den unga ryggen så mycket.det är en bra genväg som inte kostar hästen så mycket slitage.Ta det lugnt o gör en tre års plan.Lycka till.Kram.

Inkörning kommer det tyvärr inte bli. Meningen var eg att han skulle köras in (redan förra året), men han växte ur selen jag hade, och det är helt enkelt en för stor investering i pengar att skaffa nya grejer åt honom för att det ska kännas 'värt det'. Så road av köra är jag liksom inte.

Vad gäller hantering, kunna vara där det är andra hästar etc så är det mesta i den vägen redan avklarat. Det är en cool kille som inte har minsta problem med 'stora världen'. Om den inte innehåller vatten *s*

Så det är just bara konditionsbiten jag undrar över? Trafikträning etc kommer ju fortsättas med automatiskt iom inridningen och grundutbildningen.

Många distansklubbar har träningsritter / utbildningsritter som inte regleras av TR och då får du vara med med din fyra-åring.
Jättebra miljöträning tycker jag , lite lugnare än på en "riktig" tävling.

Ah, kanske något sådant jag blandat ihop med då :idea: Frågan är väl hur vanliga/ovanliga sådana är?

Andra tvåmilaren vi red så had ehan lite mer kondition, gick ca 1-1,5h 6 dagar i veckan med ganska mkt trav och galopp. Då red vi på strax över 2h utan problem.

/Linda

Bara en tanke... jag tränade min förra valack ungefär så mkt när han gick 80 km! Och den sista gick han rätt fort på.

Så man behöver träna mkt minde kondition än vad man tror. Det är hållbarhetsträning som är det svåra.

Bara en tanke... jag tränade min förra valack ungefär så mkt när han gick 80 km! Och den sista gick han rätt fort på.

Så man behöver träna mkt minde kondition än vad man tror. Det är hållbarhetsträning som är det svåra.

Jag väver nog in både och när jag menar grundträning? Rent 'klara av' så tror jag ju att han skulle kunna 'ta sig runt' redan imorgon om det vore så, om jag springer bredvid mycket etc. Men att han skulle kunna betyder ju inte att det är nyttigt.

Och även om han har orden att gå 2 mil, så hur mycket grundträning (och då handlar det väl eg mer om antal månader än minuter per dag ridning) som en unghäst bör ha i botten innan man sas begär att den ska gå 2 mil i sträck?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka