Sv: Hur mycket grundjobb???
Nu kan man väl kanske inte kalla mig för en traditionell tränare
men jag kan ju säga att planerna jag hade för mina damer sprck rejält...Dels på grund av långa peridoder av hosta och snor, sjuka barn, sönderslagna vagnar, brist på ork os.v.
Det har lett till att de fter en månads inkörning hos proffstränare regelbundet löshoppats i paddocken (kan göras med sjuka barn hemma och utan vagn
)De hoppar studs och tar sig helst runt i galopp.
De har regelbundet simtränats-barn kan vara i lastbilen när pållarna simmar så länge de har fri tillgång till godis
De har fått massor med laserbehandlingar och koordinationsövningar.
Teamövningar med bommar, skolorna öppna och sluta i skritt.
Dvs allt sånt som travare inet brukar göra.
Men...De har inte körts speciellt mkt.
Jag har två, den tallangafulla har kanske körst 1-2 gånger i veckan detta året, enbart jogging och enbart på sträckta linor i Jägersros svagt kuperade slinga. Sista varvet på varje körtur har avslutats på rakbanan ett varv där hon får busa 100 meter, jogga 100 m os.v. Det blir 4 st100 meters intervaller i glad fart, har aldrig klockat med men jag kan gissa på 1,50-1,45 kanske.
Hon joggar 6 km i rask slängtrav och blir då svettig under selen och lite mellan benen.
Den pållan är så otroligt fin att jag vill köra upp på stora banan och aldrig slutat köra
Sträckta linor, spikrak i vagnen, aldrig ett galoppsteg, alla tittar när hon kommer för hon liksom flyter fram.
Hon har grym kondis tack vare simningen, har simmat en gång i veckan sen i december kanske och simmar nu ca 15 minuter utan att bry sig nämnvärt.
Men sen undrar jag hur det blir med benen, skonas de av att simma eller blir det obalans om lungorna tränats mer än benen?
Intressant projekt.
Den andra......
Tallanglös, men givetvis så tilltalar det mig så jag håller på att koordinera om den......
Den har körts ännu mindre, kanske 1 gång i veckan detta året.
Jag låter aldrig nån häst trava fortare än den kan trava spikrakt och klokrent. Det innebär att denna dam går i typ 4 minuters tempo....:smirk: :smirk:
Orkar ca 3 km och är sen trött.
allt bomövningar har gett resultat, den travar numera väldigt rakt och fint när den är lös så det blir säkert bra när den är 4 år eller sååå...
Den går helst inte fram till bettet så den är obehaglig att köra,2 avsittningar och en sönderslagen vagn har den gett mig.
Ridträning ska påbörjas så snart jag rimligen vågar, PiperGraden har suttit in den så de skrittar typ 5 minuter 2 gånger i veckan nu.
Så svaret på din fråga är för mig: Det beror på hästen.