Hur mycket grundjobb???

ghost

Trådstartare
Hur mycket grundjobb gör ni med era unghästar innan ni börjar lägga in lite fartlek?

Min tvååring är ju som de flesta vet sent tagen på grund av olyckliga omständigheter så jag funderar på när det egentligen är lagom att börja lägga in lite snabbare intervaller.

Just nu ökar vi på jogg-intervallerna med målet om att jogga 45 min. någon gång i framtiden. Jag håller koll på pulsen ca 7-10 min. efter att vi travat färdigt för att se att jag inte kräver för mycket av honom.

Sv: Hur mycket grundjobb???

Mycket, min vet du ju ungefär hur mycket.

Hon är körd 5 dagar i veckan sedan i slutet av augusti. Succesivt ökande till hon joggade drygt 10 km lätt. Hon fick sedan en paus på 2-3 veckor för det var så dåligt underlag. När det blev fint igen så fick hon börja gå intervaller och rundbana i lite högre tempo. Fortfarande inte fort, hon har inte gått under 1.50 än. Vi har en plan och hoppas vi kan följa den.

Efter rundbanejobben har hon haft 60-70 efter 5 minunter (hon bara springer och bromsar och tar inte i alls)

Jag tycker det är viktigt att ge dem en ordentlig grund innan man börjar köra fort. Nu verkar ju din ha väldigt lätt för sig så han kanske inte behöver så mycket grundträning som min har fått.

Vad vill du ha för puls efter 7-10 minunter?

Jag vill ha så låg puls som möjligt, min brukar ligga på 65-67 även om jag ökar träningsintensiteten successivt. Egentligen tror jag att det är ytterst normalt för jag tycker jag känner igen detta från -04:an... Om pulsen skulle sticka uppåt 100 skulle jag däremot fundera på om det är fel på hästen eller om jag gjorde något fel.

Anledningen till att jag skapat denna tråd är inte att jag ska börja jaga farter nu, utan bara för att skapa mig en uppfattning. Det kommer ju flera unghästar... :angel:

Jo, min har otroligt lätt för sig även om han faktiskt HAR galopperat nu. Tre steg när han sidoförflyttat sig en meter i en kurva för att det var vågor i en vattenpöl. :D Desto större anledning att vara försiktig med farten. :idea:

Om man ska se till min plan så räknar jag väl med att börja träna mer fart bortåt slutet av maj om allt går som det ska. Fortsätter han som han visat nu tror jag på att vi hinner med premie ändå. :idea:

Nu kan man väl kanske inte kalla mig för en traditionell tränare :angel: men jag kan ju säga att planerna jag hade för mina damer sprck rejält...Dels på grund av långa peridoder av hosta och snor, sjuka barn, sönderslagna vagnar, brist på ork os.v.:o

Det har lett till att de fter en månads inkörning hos proffstränare regelbundet löshoppats i paddocken (kan göras med sjuka barn hemma och utan vagn:D )De hoppar studs och tar sig helst runt i galopp.
De har regelbundet simtränats-barn kan vara i lastbilen när pållarna simmar så länge de har fri tillgång till godis :D

De har fått massor med laserbehandlingar och koordinationsövningar.
Teamövningar med bommar, skolorna öppna och sluta i skritt.
Dvs allt sånt som travare inet brukar göra.

Men...De har inte körts speciellt mkt.

Jag har två, den tallangafulla har kanske körst 1-2 gånger i veckan detta året, enbart jogging och enbart på sträckta linor i Jägersros svagt kuperade slinga. Sista varvet på varje körtur har avslutats på rakbanan ett varv där hon får busa 100 meter, jogga 100 m os.v. Det blir 4 st100 meters intervaller i glad fart, har aldrig klockat med men jag kan gissa på 1,50-1,45 kanske.
Hon joggar 6 km i rask slängtrav och blir då svettig under selen och lite mellan benen.

Den pållan är så otroligt fin att jag vill köra upp på stora banan och aldrig slutat köra :love: Sträckta linor, spikrak i vagnen, aldrig ett galoppsteg, alla tittar när hon kommer för hon liksom flyter fram.
Hon har grym kondis tack vare simningen, har simmat en gång i veckan sen i december kanske och simmar nu ca 15 minuter utan att bry sig nämnvärt.
Men sen undrar jag hur det blir med benen, skonas de av att simma eller blir det obalans om lungorna tränats mer än benen?

Intressant projekt.

Den andra......
Tallanglös, men givetvis så tilltalar det mig så jag håller på att koordinera om den......
Den har körts ännu mindre, kanske 1 gång i veckan detta året.
Jag låter aldrig nån häst trava fortare än den kan trava spikrakt och klokrent. Det innebär att denna dam går i typ 4 minuters tempo....:smirk: :smirk:
Orkar ca 3 km och är sen trött.
allt bomövningar har gett resultat, den travar numera väldigt rakt och fint när den är lös så det blir säkert bra när den är 4 år eller sååå...
Den går helst inte fram till bettet så den är obehaglig att köra,2 avsittningar och en sönderslagen vagn har den gett mig.
Ridträning ska påbörjas så snart jag rimligen vågar, PiperGraden har suttit in den så de skrittar typ 5 minuter 2 gånger i veckan nu.

Så svaret på din fråga är för mig: Det beror på hästen.

Senast ändrad:

Har du suttit in tvååringar i mars??? :confused: :confused:

Det låter tidigt i mina ögon trots att PiperGarden inte är speciellt kraftig. :D

Bara en, en stadig och rejäl bit. Tycker egentligen oxå att det är för tidigt, men då hon ju ändå kommer att ridtränas senare så måste det vara bättre att ha känt på det i små doser nu än att bara som man brukar i travstall, upp och ut och rida fort.
Hade inte tänkt tanken om hon inte varit så besvärlig att köra.
Sen är jag nog smittad av att ha jobbat hos fd galopptränare, numera travtränare, där red man ofta in 2 åringarna väldigt tidigt.

Och jag som väntar med att sitta in treåringarna om de inte verkar färdiga... :o

Jag skulle aldrig våga, jag red in en för mååånga år sen på hösten som tvååring pga att han var stört omöjlig att köra hemma. Jag vet inte om det berodde på det men det blev aldrig häst av honom....

Tror väl snarare att det är så att din kanske, liksom min inte är gjorda för att vara travare egentligen. Men vi försöker och försöker ju i alla fall.
En av de sista tränaren jag jobbade hos minns jag att jag red samtliga tvååringar i tung sand i nerförsbacke 4 intervaller a 800 meter 2 gånger i veckan.Och de gick som faaan som treåringar.

Så här gör jag:

Siktar på att hästarna ska kunna jogga 10 km 3 dagar per vecka kring nyår, fartlek börjar jag med så fort hästarna är hyfsat tillkörda, så det blir ganska tidigt. Det är inte så allvarligt som det låter, i början kanske det blir 100 m på någon naturlig raksträcka, för att sedan bli mer och mer, och bara i utnyttjande av terängen. Vart efter tiden går läggs det in fler och fler backar och mer fartlekar. Mycket naturliga tempoväxlingar, drar iväg uppför någon backe, några hundra meter här och där på någon raksträcka. Nu i mars handlar det kanske om 3-4 såna "naturliga" fartlekar på några hundra meter och ganska hyfsat grundtempo, träningen är ungefär 12 km tre dagar per vecka. Nu är det också dags att åka in till banan och börja öva. Regelrätt tempoträning med intervaller börjar jag successivt lägga in framåt sommaren när hästarna kan jogga (inklusive tempoväxlingar och mycket backar) 15 km och enkelt lufsar 35-40 tempo på banan.

På den här grundträningen brukar tvååringarna passa in i vilket proffsstall som helst, det enda som skiljer är att de eventuellt ligger lite efter med tempoträningen eftersom jag väntar ganska länge med den. Men starka som björnar är hästarna, och tempot brukar dom snabbt komma ikapp med. Min filosofi är mycket mängd- och grundträning i hyfsat grundtempo.

Men sen undrar jag hur det blir med benen, skonas de av att simma eller blir det obalans om lungorna tränats mer än benen?
Simning skonar ju iofs benen, men det jag undrar är om belastningen blir tillräcklig? Belastning på en växande kropp (i lagom dos) är ju enligt all forskning det bästa som finns för en framtida hållbar individ. Tänker på utvecklingen av skelett och senor. Risken med mycket konditionsstarka individer kan ju också vara att du får hästar som konditionsmässigt orkar mer än benen är färdiga för, eftersom dom inte är belastade i samma nivå som lungorna? Det är väl den risken jag kan se med obalansen i träningen som du säger.

Ja exakt så tänker jag oxå.
Det ska bli intressant att se.
Man måste nog vara väldigt noga med att inte köra för fort eller hårt..

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka