Hur mycket gräs äter en häst?

Constance

Trådstartare
Hur många kg gräs äter en häst? Någon som vet?

Är det skillnad på om det är stor/liten häst, ponny och shettis?

Sv: Hur mycket gräs äter en häst?

Varje dag äter:

Shettis - mellan 12 till 20kg
Ponny - mellan 20 till 30kg
Liten häst - mellan 30 till 40kg
Stor häst - mellan 30 till 60kg

På ett ungefär sådär.

det är så väldigt olika från häst till häst. ser jag till mina så äter nog den ena minst 3 ggr så mkt som den andra, för han betar 60 minuter i timmen.

men som inte ung skriver, det är en hel del!

Vårat sto som var högdräktig förra sommaren beräknades äta upp mot 70 till 75 kg gräs per dygn.
Det är otroliga mängder när man tänker efter. Det ä nog väldigt mycket upp till individen också

Nog för att jag kunde gissa att det var stora mängder hästar äter, men så stora :eek: Tack :bow:
Och självklart är det inviduellt, det förstår jag...

Hur stor skillnad är det om en häst har betesbegränsare på sig? Hur mkt mindre får de då i sig? :)

puttar upp min "gamla" tråd med funderingen om en häst har betesbegränsare på sig, hur mkt mindre får de i sig då?

Och hur mkt äter gräs en unghäst 1-4 år?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar