Hur mycket ge för katt?

Joyride

Trådstartare
Har tittat på katt annonser och sett att det varierar mycket i pris.

Hur mycket tycker ni att ni kan betala för en katt? Tänkt mest på korsning katter, renrasiga har ju sitt pris.

Undrar oxå varför katter är så billiga över lag, är det verkligen bara för att dom är svåra att få sålda, tycker katter skall ha ett bra pris så att dom inte blir mat osv. Ser man på blandras hundar så ligger dom i alla fall på 2000kr om inte mer.

Sv: Hur mycket ge för katt?

Jag kan lätt betala 2000 kr för en kattunge som är besiktad, vaccinerad och öronmärkt. Blir inte många kronors vinst för säljaren på det ändå.

Jag tycker att du skall köpa en katt som är vaccinerad och besiktigad, det visar lite hur seriös ägaren är. Det gör att du kan sålla ut seriösa säljare och dem kan sålla ut seriösa köpare :)
Jag har sett att i vissa annonser så erbjuder säljaren att vaccinera för extra kostnad, det är ju också bra tycker jag.

För att täcka två vaccineringar och en besiktning så brukar det gå på minst 500kr, och då får säljaren inte betalt något för uppfödning. Så jag skulle kunna lägga mig minst 1000kr för en huskatt som har vaccinering mm. Men upp till 2000kr för rätt katt är ju egentligen inte mycket pengar det heller.

En av mina katter har jag tagit emot gratis, men det var via en förening som inte tar betalt för djuren de förmedlar, å andra sidan var katten heller inte vaccinerad eller något liknande och jag har fått stå för allt det själv. Vilket för mig, utan några rabatter eftersom jag inte är stammis hos veterinären, så har det gått på 640kr för bara vaccinering. En grundbesiktning fick vi på köpet en gång när vi var inne med henne för sjukdom, så egentligen kostar det 400kr det också.

Så svaret på din fråga är att jag lungt skulle kunna betala 2000kr om vaccinering och besiktning är gjort.

Bara veterinärkostnaden för vacc+bes är ju runt tusenlappen, så 2000:- för en katt som fått en bra start (2*vacc, chip, bes mm) tycker jag är helt skäligt.

1000:- för en vet.besiktigad och vaccinerad katt skulle jag klart kunna betala, dem tar 900:- på katthemmet för en sådan katt + att den är öronmärkt och kastrerad om den köps som vuxen.

Öronmärkt kattunge skulle jag inte köpa. Det gör jätteont att göra utan bedövning och att söva en lillkisse bara för det tycker jag är onödigt. Bättre att chippa och öronmärka vid kastrering.

Jag tog 1500 för mina i denna kull, långhåriga husisar. Besiktad, dubbelvaccinerad, avmaskade och skötta enligt konstens alla regler. Mer tror jag är svårt att få.

Chippa kostar 200 extra, självkostnadspris, men ingen ville ha det gjort.

Jag tog 1500 för mina i denna kull, långhåriga husisar.

Var det svårt att få dom sålda? Jag väntar en kull kattungar, och som hunduppfödare ser jag det som en självklarthet att vaccinera, avmaska, besiktiga, skicka med kattungefoder o.s.v. Men här uppe i norr är det tveksamt om någon vill betala några "större" summor för kattungar.. Förhoppningsvis kan jag ta en femhundring i alla fall.

För en renrasig katt... en hel del, är beredd att importera om det behövs och det kan ju landa på 30000 kr, lite beroende på vartifrån man importerar.

För en huskatt... upp till 2000 kr beroende på vad som blivit gjort.

Var det svårt att få dom sålda? Jag väntar en kull kattungar, och som hunduppfödare ser jag det som en självklarthet att vaccinera, avmaska, besiktiga, skicka med kattungefoder o.s.v. Men här uppe i norr är det tveksamt om någon vill betala några "större" summor för kattungar.. Förhoppningsvis kan jag ta en femhundring i alla fall.

Jag bor också norröver. En femhundring tror jag lätt du får ut även här om detsamma som jag gjort ingår. Förra kullen tog jag 600 för och blev nerringd. Det är ju självkostnadspris minus mat och sand. Annonserade på Blocket.

Fördelen med att ta typ 1500 är att bara vettigt folk svarar plus en del som undrar var för de är så dyra.

Vill man ha många svar för att sedan sålla tar man 500:- Vill man ha få svar men övervägande vettiga tar man 1500:-.

Tips till dig och alla andra som fått husiskull: Tag hand om kattungarna så bra du bara kan och skriv i annonsen hur du gjort. Tag fina bilder, fila lite på en välformulerad text. Var ute i god tid, du kan alltid sänka priset senare om du inte får något lämpligt svar.

Katthemmen tar mellan 500-1100kr (tror jag har klickat runt alldeles för mycket ;)) för sina kattungar som då skall vara 2xvaccinerade.
Så därför är det verkligen inte orimligt att betala runt 2000kr för en huskatt som har allt man skall göra hos veterinären ordnat.

Sassy: Vissa kan få en bra deal med sin veterinär och komma långt under 1000kr. Jag har hört att 2xvaccinering och besiktning då går runt 500kr per kattunge om personen tar hela sin kull till samma ställe. Därför jag skrev 500kr för de uppgifterna, men för mig som inte har några bra kontakter så skulle det gå på 1000kr hehe.

Kostnad hos vetten:

Vaccinering nr 1: 200:- per unge. Skulle egentligen betalt 200:- grundavgift men hon prutade bort det utan att jag ens bad om det.

Vaccinering nr 2 plus besiktning. Grundavgift 200:-. Vaccinering 200 per unge. Intyg 50 per unge.

Tro om jag fått nån slags uppfödar- eller trogen kund-rabatt? Tycker inte det är dyrt och kissungar är värda detta :)

Om man vill ha chip kostar det 200 per unge i samband med besiktning.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar