hur mycket foder?

T

timotei

Jag har funderat litegrann på detta med foder och jag vet att det kan vara svårt att svara på.

Om man har en varmblodsvallack som är normal i storleken och är 10 år...den rids 5 dagar i veckan ungefär(lättare ridning).

Hur mycket ska han äta ungefär då? /dag, och vad?

Alltså ungefär.

Sv: hur mycket foder?

Vad är "normal i storleken"?

Det man behöver veta för att svara på din fråga är vad hästen väger, då kan man räkna ut ungefär vilken mängd energi hästen kan tänkas förbruka per dygn.

För att sedan veta hur mycket foder som ger den mängden energi behöver man veta vad just ditt grovfoder innehåller.

Det enda som går att säga helt säkert, och som aldrig kan ändras är att en häst behöver absolut minst 1 kg torrsubstans av grovfoder per 100 kg häst varje dag.
Det motsvarar ca 1,2 kg vanligt torrhö/100 kg häst, alltså absolut minst 6 kg hö till 500 kg häst.

okey...men kan det räcka med att ge enbart hö + havre?

Jag bara spekulerar....hästen finns inte på riktigt.
Jag vill bara lära mej lite mer om foder. ;)

Jag känner några som har islandshästar....dom ger hö + havre och (kan det ha varit?) betfor. Rider lättare ridning + skogsturer.
Är det tillräckligt då?....jag menar kan det räcka med det eller är det nödvändigt att tillsätta en massa annat också...typ vitamineroch mineraler?

En häst kan äta bara hö om man har bra värden på sitt grovfoder. Kraftfoder ska ju bara komplettera brister i grovfodret. Vitaminer har hästar sällan brist på, mineraler ger man om det brister någonstans i ens foderstat. Men det ser man om man gör en höanalys.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10